Page 31 - Dört Dörtlük-AYT-Edebiyat
P. 31

ÇÖZÜMLÜ SORULAR                             Şiir Bilgisi                    TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI


        10.   Âşıklar  kültürel  değerlerden,  dinî  inanışlardan,  gelenek   Çözüm:
            ve göreneklerden, günlük yaşamdan beslenerek şiirlerini    I: Kafiye   II: aliterasyon   III: ses akışı
            meydana getirmişlerdir. Bu kaynakların yönlendirmesi ile
            halkın zevkini, beğenisini, sevincini ve acısını mısralarında                        Cevap: D
            dile getirmişlerdir. Bunun yanında toplumda karşılaştıkları   12.   Aşağıdaki  dizelerin  hangisinde  redife  yer  verilme-
            aksaklıklar  ve  sorunlar  da  şiirlerinde  yer  bulmuştur.   miştir?
            Âşıkların bu şekilde bir kimseyi yermek ya da toplumun
            bozuk yönlerini eleştirmek amacıyla yazdığı şiirlere taşla-  A)  Vefasız Aslı’ya yol gösteren bu,
            ma, konusuna göre de satirik şiir denir.
                                                                     Kerem’in sazına cevap veren bu
            Bu parçada sözü edilen şiir türünün örneği aşağı-  B)  Leyla gelin oldu, Mecnun mezarda,
            dakilerden hangisi olabilir?                             Bir susuz yolcu yok şimdi dağlarda,
            A)  Bir vakte erdi ki bizim günümüz,               C)  Ne şair yaş döker, ne âşık ağlar,
               Yiğit belli değil, mert belli değil                   Tarihe karıştı eski sevdalar.
               Herkes yarasına derman arıyor,                  D)  Mermeri oyardı, taşı delerdi.
               Deva belli değil, dert belli değil.
                                                                     Kaç yanık yolcuya soğuk su verdi.
            B)  Yürün aslanlarım savaş edelim                  E)  Neden sonra sarsıldı altımda demir yaylar,
               Buna kavga derler bey ne paşa ne
                                                                     Gözlerimin önünden geçti kervansaraylar...
               Haykırıp haykırıp kelle keselim
               Seyreyleyin el ayağı şaşana
                                                               Çözüm:
            C)  Kömür gözlüm ne salının karşımda,
                                                               A seçeneğinde “-en” ek (sıfat-fiil) redifi, “bu” kelime re-
                  Gündüz hayalimde, gece düşümde.
                                                               difidir. B seçeneğinde “-da” ek (bulunma durumu) redi-
                  Bir güzelin sevdası var başımda,             fidir. D seçeneğinde “-di” ek (görülen geçmiş zaman)
                                                               redifidir. E seçeneğinde “-lar” ek (çokluk eki) redifidir. C
                  Yâr sevdası çetin olur yaradan.
                                                               seçeneğinde “-r” geniş zaman eki, “-lar” çokluk ekidir.
            D)  Mecliste arif ol kelamı dinle                  Aynı görevde kullanılan ek ve aynı anlamlı sözcük ol-
               El iki söylerse, sen birin söyle                madığından bu dizelerde redif kullanılmamıştır.
               Elinden geldikçe sen eylik eyle                                                   Cevap: C
               Hatıra dokunup yıkıcı olma
            E)  Adım at ileri, geriye bakma,
                                                           13.  Ömrümün hasretle geçen her günü
               Bir sağlam iş tut da elden bırakma,             Bilmezsin gün müdür, hafta mı, ay mı?
               Saçma sapan sözler hep delip takma              Günlerce görmeden güzel yüzünü,
               Allah’ın yardımı çalışanlara.                   Bu gizli sevdayı çekmek kolay mı?
                                                               Bu  dizelerle  ilgili  aşağıdakilerden  hangisi  söylene-
            Çözüm:                                             mez?
            A seçeneğinde eleştiri olduğundan satirik şiir, B seçe-  A)  Aşk teması işlenmiştir.
            neğinde savaştan söz edildiğinden epik şiir, C seçene-  B)  Satirik şiir nitelikleri taşımaktadır.
            ğinde aşktan söz edildiğinden lirik şiir, D ve E  seçenek-  C)  11’li hece ölçüsüyle yazılmıştır.
            lerinde öğüt verildiğinden didaktik şiirdir.
                                                               D)  Çapraz uyak düzeni kullanılmıştır.
                                              Cevap: A
                                                               E)  Zengin uyak kullanılmıştır.
        11.   I. Dize sonlarındaki yazılışları ve okunuşları aynı, an-
               lamları ve görevleri farklı kelimelerin, eklerin benzer-  Çözüm:
               liğine denir.                                   Bu dizelerde “güzel yüzünü, sevdayı çekmek” ifadele-
             II.  Şiirde dizelerde aynı sessiz harfin tekrarlanmasıdır.  rinden  hareketle  aşk  teması  işlenmiş,  bu  dizeler  11’li
                                                               hece  ölçüsüyle  yazılmıştır.  Uyak  düzeni  “abab”  şek-
            III. Şiirin vurgu ve tonlamaya uygun okunmasıdır.
                                                               linde  olduğundan  çapraz  uyak  düzeni  kullanılmıştır.
            Numaralanmış ahenk unsurları ile ilgili açıklamalar   Birinci  dizedeki  “günü”  sözcüğünde  “-ü”  üçüncü  tekil
            sırasıyla aşağıdakilerin hangisine aittir?         iyelik eki, üçüncü dizedeki “yüzünü” sözcüğü ikinci tekil
                                                               iyelik ve belirtme eki almıştır. Aynı görevde kullanılan
            A)  Nakarat - asonans - sözcük tekrarı             ek olmadığı için bu dizelerde redif yoktur, zengin uyak
                                                               vardır. İkinci ve dördüncü dizelerde “mı” redif, “-ay” tam
            B)  Nakarat - aliterasyon - ses akışı
                                                               uyaktır. Aşk temalı bu şiirde duygular dile getirildiğinden
            C)  Kafiye - asonans - sözcük tekrarı              ve coşkulu bir anlatım kullanıldığından lirik şiir nitelikleri
                                                               taşımaktadır. Duygular dile getirildiğinden lirik şiirdir.
            D)  Kafiye - aliterasyon - ses akışı
            E)  Redif - aliterasyon - ses akışı                                                  Cevap: B


                                                       29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36