Page 116 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 116

FELSEFE                                    Din Felsefesi                                  2. TEST



        6.   Gazâlî’ye  göre  inanç,  akılla  kavranamayan  gerçekle-  8.     “İnanma”  insanın  varlık  yapısında  bulunan  bir  şeydir.
            rin  kalpteki  güven  ve  teslimiyetle  Allah’a  bağlanarak   İnsanı ilgilendiren tüm alanların ne olduğunu irdeleyen,
            kabul edilmesidir. İnanç, insanın ruhuna anlam katan,   sorgulayan niteliğiyle felsefe dini de bir problem alanı
            onu besleyen ve bu dünyadaki yönelim ve seçimlerine   olarak ele alacaktır. Din felsefesi, teolojiden farklı ola-
            kaynaklık sağlayan bir gerçekliktir. Ahiret ise akıl tara-  rak tüm dinlere akılcı bir biçimde, tarafsız olarak baka-
            fından tam anlaşılamayan inancın en temel unsurudur.   caktır. Teoloji ise belli bir dini ve o dinin problemlerini
            Gazâlî’ye göre ahiret inancı, insanın dünya hayatının   eleştirmeden  açıklama  ve  kabul  etme  eğilimindedir.
            ötesindeki ebedi hayata inanmasıdır. Gelip geçici olan   Örneğin bir teolog inandığı dine ve o dinin doğru olarak
            dünya hayatı kalıcı ve gerçek olan ahiretin kapısıdır. Bu   kabul  ettiği  kaynaklara  göre  inanma  problemini  kendi
            nedenle ahiret inancı insanları bu dünyadaki eylemleri-  açısından çözmüştür.
            nin sonuçlarını gözetmeye ve sorgulamaya teşvik eder.
                                                               Buna göre aşağıdakilerden hangisi sadece din fel-
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi ahiret inancı ile   sefesi için söylenebilir?
            ilgili ulaşılabilir bir yargı değildir?
                                                               A)  Dine karşı normatif tavır takınır.
            A)  İnsanları erdemli olmaya zorlar.
                                                               B)  Kabuller üzerine kuruludur.
            B)  Aklın sınırlarını aşan bir gerçekliktir.
                                                               C)  İnancı rasyonel biçimde irdeler.
            C)  Sezgisel kavrayışla idrak edilen bir kabuldür.
                                                               D)  Kutsal metinleri referans alır.
            D)  Dünya hayatının anlamsız olduğunun ispatıdır.
                                                               E)  Bireyin inancını güçlendirir.
            E)  İnsanların meselelere bakış açısını şekillendirir.


                                                           9.   Ksenophanes, insan bilmesinin sınırlı olduğunu ve de
                                                               özellikle  dini  ve  Tanrısal  hakikatler  konusunda  bu  sı-
                                                               nırın daha da kuvvetli olduğunu düşünür. Protagoras,
                                                               Ksenophanes’in düşüncesini tutarlı bir biçimde devam
                                                               ettiren Sofist bir filozoftur. İnsan gücünün Tanrı’nın var-
                                                               lığı ya da yokluğu konusunda bir hükme varacak bo-
        7.   Canlılar  içinde  ölüm  ve  ölüm  sonrasını  düşünen  tek   yutta  olmadığını  ileri  sürer.  Bu  düşünceleri  yüzünden
            varlığın  insan  olduğu  düşünülür.  Özellikle  ölümden   dinsizlikle suçlanmış ve Atina’dan sürgün edilmiştir.
            sonra yaşamın olup olmadığı sorusu insan zihnini sü-
            rekli meşgul eder. Bu konuyla ilgili hem dinler hem de      Protagoras’ın Tanrı ile ilgili yaklaşımı aşağıdakiler-
            filozoflar cevap arayışına girmiştir. Özellikle tek tanrılı   den hangisidir?
            dinler ve bazı inanç sistemleri ruhun ölümsüz olduğu-     A) Agnostisizm             B) Ateizm      C) Deizm
            nu dolayısıyla ölümden sonra sonsuz bir yaşam olduğu
            inancını savunurlar. Bazı filozoflar da bu görüşe para-             D) Monoteizm                E) Panteizm
            lel  düşünceler  sergilerler.  Ancak  materyalist  ve  ateist
            görüşlere sahip filozoflar ruhu, bedenin bir işlevi olarak
            görürler. Onlara göre, ruhun bedenden ayrı bir gerçek-
            liği söz konusu değildir. Bu sebeple asıl önemli ve de-  10.  Teoloji (ilahiyat), dine ilişkin bilgileri ve özellikleri konu
            ğerli olan bu dünyadır.                            alan bir disiplindir. Din felsefesi, din üzerine düşünen,
                                                               dinin kavramlarını ve kurallarını ele alan bir felsefedir.
            Parçadan  yola  çıkarak  aşağıdakilerden  hangisine   Teoloji ve din felsefesinin Tanrı, evren ve insan konula-
                                                               rını ele almaları ortak yönleridir.
            ulaşılabilir?
                                                               Buna göre;
            A)  İnsanın  düşünce  yeteneği  metafiziksel  konularda
               anlamsız kalmıştır.                              I. Özgür düşünme ve sorgulamaya dayalıdır.
            B)  Ruhun ölümsüzlüğü fikrine filozofların bakış açıları      II. İnsan yaşamını düzenlemeyi amaç edinir.
               benzer özellik gösterir.
                                                               III. Rasyonel ve nesnel bir bakış açısına sahiptir.
            C)  Tek  tanrılı  dinlerdeki  ölümden  sonra  yaşam  fikri      IV. Belli bir inanç temelinde dini konuları ele alır.
               bazı filozoflarca desteklenmiştir.
                                                               belirlemelerinden hangilerinin yalnızca teolojiye ait
            D)  Ölümden  sonra  yaşam  fikri  bu  dünyada  yaşanan   olduğu söylenebilir?
               sıkıntılara sabır gösterilmesini sağlar.
                                                               A) I ve II       B) I ve III      C) II ve IV
            E)  Ruhun sonsuz olduğunu düşünseler de materyalist
               filozofların öncelikleri bu dünyadır.                   D) II ve III      E) III ve IV


                                                       114                                                                                                           115
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121