Page 116 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 116
FELSEFE Din Felsefesi 2. TEST
6. Gazâlî’ye göre inanç, akılla kavranamayan gerçekle- 8. “İnanma” insanın varlık yapısında bulunan bir şeydir.
rin kalpteki güven ve teslimiyetle Allah’a bağlanarak İnsanı ilgilendiren tüm alanların ne olduğunu irdeleyen,
kabul edilmesidir. İnanç, insanın ruhuna anlam katan, sorgulayan niteliğiyle felsefe dini de bir problem alanı
onu besleyen ve bu dünyadaki yönelim ve seçimlerine olarak ele alacaktır. Din felsefesi, teolojiden farklı ola-
kaynaklık sağlayan bir gerçekliktir. Ahiret ise akıl tara- rak tüm dinlere akılcı bir biçimde, tarafsız olarak baka-
fından tam anlaşılamayan inancın en temel unsurudur. caktır. Teoloji ise belli bir dini ve o dinin problemlerini
Gazâlî’ye göre ahiret inancı, insanın dünya hayatının eleştirmeden açıklama ve kabul etme eğilimindedir.
ötesindeki ebedi hayata inanmasıdır. Gelip geçici olan Örneğin bir teolog inandığı dine ve o dinin doğru olarak
dünya hayatı kalıcı ve gerçek olan ahiretin kapısıdır. Bu kabul ettiği kaynaklara göre inanma problemini kendi
nedenle ahiret inancı insanları bu dünyadaki eylemleri- açısından çözmüştür.
nin sonuçlarını gözetmeye ve sorgulamaya teşvik eder.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi sadece din fel-
Buna göre aşağıdakilerden hangisi ahiret inancı ile sefesi için söylenebilir?
ilgili ulaşılabilir bir yargı değildir?
A) Dine karşı normatif tavır takınır.
A) İnsanları erdemli olmaya zorlar.
B) Kabuller üzerine kuruludur.
B) Aklın sınırlarını aşan bir gerçekliktir.
C) İnancı rasyonel biçimde irdeler.
C) Sezgisel kavrayışla idrak edilen bir kabuldür.
D) Kutsal metinleri referans alır.
D) Dünya hayatının anlamsız olduğunun ispatıdır.
E) Bireyin inancını güçlendirir.
E) İnsanların meselelere bakış açısını şekillendirir.
9. Ksenophanes, insan bilmesinin sınırlı olduğunu ve de
özellikle dini ve Tanrısal hakikatler konusunda bu sı-
nırın daha da kuvvetli olduğunu düşünür. Protagoras,
Ksenophanes’in düşüncesini tutarlı bir biçimde devam
ettiren Sofist bir filozoftur. İnsan gücünün Tanrı’nın var-
lığı ya da yokluğu konusunda bir hükme varacak bo-
7. Canlılar içinde ölüm ve ölüm sonrasını düşünen tek yutta olmadığını ileri sürer. Bu düşünceleri yüzünden
varlığın insan olduğu düşünülür. Özellikle ölümden dinsizlikle suçlanmış ve Atina’dan sürgün edilmiştir.
sonra yaşamın olup olmadığı sorusu insan zihnini sü-
rekli meşgul eder. Bu konuyla ilgili hem dinler hem de Protagoras’ın Tanrı ile ilgili yaklaşımı aşağıdakiler-
filozoflar cevap arayışına girmiştir. Özellikle tek tanrılı den hangisidir?
dinler ve bazı inanç sistemleri ruhun ölümsüz olduğu- A) Agnostisizm B) Ateizm C) Deizm
nu dolayısıyla ölümden sonra sonsuz bir yaşam olduğu
inancını savunurlar. Bazı filozoflar da bu görüşe para- D) Monoteizm E) Panteizm
lel düşünceler sergilerler. Ancak materyalist ve ateist
görüşlere sahip filozoflar ruhu, bedenin bir işlevi olarak
görürler. Onlara göre, ruhun bedenden ayrı bir gerçek-
liği söz konusu değildir. Bu sebeple asıl önemli ve de- 10. Teoloji (ilahiyat), dine ilişkin bilgileri ve özellikleri konu
ğerli olan bu dünyadır. alan bir disiplindir. Din felsefesi, din üzerine düşünen,
dinin kavramlarını ve kurallarını ele alan bir felsefedir.
Parçadan yola çıkarak aşağıdakilerden hangisine Teoloji ve din felsefesinin Tanrı, evren ve insan konula-
rını ele almaları ortak yönleridir.
ulaşılabilir?
Buna göre;
A) İnsanın düşünce yeteneği metafiziksel konularda
anlamsız kalmıştır. I. Özgür düşünme ve sorgulamaya dayalıdır.
B) Ruhun ölümsüzlüğü fikrine filozofların bakış açıları II. İnsan yaşamını düzenlemeyi amaç edinir.
benzer özellik gösterir.
III. Rasyonel ve nesnel bir bakış açısına sahiptir.
C) Tek tanrılı dinlerdeki ölümden sonra yaşam fikri IV. Belli bir inanç temelinde dini konuları ele alır.
bazı filozoflarca desteklenmiştir.
belirlemelerinden hangilerinin yalnızca teolojiye ait
D) Ölümden sonra yaşam fikri bu dünyada yaşanan olduğu söylenebilir?
sıkıntılara sabır gösterilmesini sağlar.
A) I ve II B) I ve III C) II ve IV
E) Ruhun sonsuz olduğunu düşünseler de materyalist
filozofların öncelikleri bu dünyadır. D) II ve III E) III ve IV
114 115