Page 117 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 117
FELSEFE 3 TEST
Din Felsefesi
1. Din, inanç doğrultusunda hayatı anlama ve anlamlan- 4. Kuşkucu bir tavır takınmak insanı yanılgılardan korur.
dırma çabası içerisindedir. Felsefe de aynı çaba içe- Görünüşleri kendi algılarımız ışığında tanır ve onlar hak-
risindedir ancak bu işi tutarlı ve akla dayalı olarak ger- kında yorum yaparız. Her birimizin algıları da her zaman
çekleştirmektedir. Felsefenin dine yönelik sorgulamalar aynı olmak zorunda değildir ki çoğunlukla farklı olduğunu
gözlememiz daha mümkündür. Bu nedenle kesin yargı-
yapması din felsefesinin ortaya çıkmasını sağlamıştır.
lardan kaçınmak her zaman faydamıza olacaktır. Benzer
Din felsefesi; ilahi kaynaklı olsun ya da olmasın, tüm
şekilde Tanrı’nın varlığına ilişkin söz söylemek, onun var-
dinlere karşı herhangi bir taraf tutacak ya da karşı çıkış
lığını ya da yokluğunu kanıtlamak da mümkün değildir. Bu
sergileyecek biçimde sorgulamalar yapmaz. Eşit mesa-
nedenle Tanrı’nın varlığı hakkında söz söylerken yanılıyor
fede durarak ve herhangi bir otoriteye bağlı kalmadan olma olasılığımız haklı olmamız kadar olasıdır.
yoluna devam eder. Tanrı’nın varlığı, evrenin sonlu
olup olmadığı, ruhun ölümsüzlüğü, Tanrı’nın nitelikleri- Bu parça Tanrı’nın varlığı hakkındaki aşağıdaki
nin neler olduğu, ibadet ve iman gibi konularda sorular görüşlerden hangisini yansıtmaktadır?
sormaktadır.
A) Agnostisizm
Buna göre aşağıdakilerden hangisi din felsefesi ile B) Ateizm
ilgili doğru bir bilgi değildir? C) Deizm
A) Rasyonel açıklamalar yapmaktadır. D) Panenteizm
B) Belirli bir dini temellendirmeye çalışmaktadır. E) Panteizm
C) Özgür bir düşünme biçimini temel almaktadır.
5. İki kişi inançlarına yönelik olarak birbirlerine açıklama-
D) İnanç konusunu kapsamlı bir şekilde ele almaktadır. larda bulunurken aralarında şöyle bir konuşma geçer:
E) İnanç biçimlerine karşı objektif bir tavır sergilemektedir.
1. kişi: Bana göre yaratıcı bir Tanrı vardır. O, her
şeyden yücedir. Başlangıcı ve sonu yoktur ve var ol-
mak için kendinden başka hiçbir şeye ihtiyaç duymaz.
2. Geçmişten günümüze kadar tüm toplumlarda inanca yö-
Ayrıca, kutsal kitabı olan bir dine inanıyorum. Tanrı
nelik değerlerle karşılaşmaktayız. İnanç sadece dinin ele
tarafından seçilmiş kişi aracılığıyla gönderilen bir din.
aldığı bir kavram değildir. Felsefenin de inanca dair rasyo-
nel tarzda değerlendirmeleri vardır. Bu noktada, felsefenin 2. kişi: Bana göre de evrenin yaratıcısı Tanrı’dır.
dini konu edinmesiyle din felsefesi ortaya çıkmıştır. Din Ancak Tanrı’nın yarattıktan sonra bir daha evrene mü-
felsefesi, dinin temellerini ve ögelerini ele alan, din hakkın- dahale etmediğini düşünüyorum. Bu nedenle kutsal ki-
da düşünen ve açıklamalar yapan bir disiplindir. Herhangi tap, peygamber ve vahiy gibi kavramlara inancım yok.
bir dine karşı çıkış ya da yanında olma yönünde açıklama-
Buna göre 1 ve 2. kişinin görüşleri sırasıyla aşağı-
lar yapmaz. dakilerden hangisine karşılık gelir?
Buna göre felsefenin dine yaklaşımında vurgulanmak A) Deizm - Teizm
istenen özellik aşağıdakilerden hangisidir? B) Düalizm - Deizm
A) Sistemli olma B) Tarafsız olma C) Eleştirel olma C) Panteizm - Teizm
D) Teizm - Deizm
D) Kapsamlı olma E) Tutarlı olma
E) Teizm - Panteizm
6. Din felsefesinin temel sorularından biri Tanrı’nın varlığı
3. Panenteizme göre evrendeki her şeyin nedeni Tanrı’dır fakat ile ilgilidir. Tanrı’nın var olduğunu savunan görüşlerden
evren ve Tanrı aynı değildir. Çift kutuplu Tanrı anlayışı olarak biri Tanrı’nın ezeli ve ebedi olduğunu ve evrene mü-
da bilinen bu görüşe göre Tanrı hem zamanın içindedir hem dahale ettiğini savunurken, başka bir görüş buna karşı
dışındadır; hem değişendir hem de değişmeyendir. çıkarak Tanrı vardır fakat evrene müdahale etmez der.
Tanrı ile evrenin bir ve özdeş olduğunu savunan filo-
Buna göre panenteizm ile ilgi aşağıdaki yargıların han- zoflar da vardır. Var olmadığını savunanlara göre; eğer
gisine ulaşılabilir?
Tanrı olsaydı evrendeki kötülükleri engellerdi. O sadece,
A) Evrende görülen her şeyin toplamı Tanrı’dır. insanın düşünce gücüne dayalı olarak ürettiği bir şeydir.
B) Tanrı evrene müdahale etmez sadece yaratır. Bu parçada aşağıdaki görüşlerden hangisinden
söz edilmemiştir?
C) Tanrı insan zihninin kavrama alanı dışındadır.
D) Tanrı evrene hem içkin hem de aşkın varlıktır. A) Agnostisizm B) Ateizm C) Deizm
E) Evrende eşit güce sahip iki Tanrı vardır. D) Panteizm E) Teizm
115
115