Page 119 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 119
FELSEFE 4 TEST
Din Felsefesi
1. Panenteizm; deizm ve teizmin aşkınlık anlayışının, 4. Tanrı’nın var olup olmadığı ve varsa niceliğine dair sorular
panteizmin ise içkinlik anlayışının bir çeşit indirgeme- insanlığın varoluşundan beri cevaplanmaya çalışılmıştır.
cilik olduğunu savunur. Tanrı-evren ilişkisini açıklarken, Tanrı’nın var olmadığını ya da bilinemeyeceğini savunan
birinin her şeyi aşkınlığa, diğerinin ise içkinliğe gön- görüşlerin karşısında Tanrı’yı evrendeki her şeyin yaratıcı-
derme yaparak işin kolaycı yönüne yöneldiklerini iddia sı olarak gören, evrenin mutlak hâkimi ve sahibi olduğunu
eder. Panenteizme göre Tanrı hem değişmeyen hem düşünen görüşler vardır. Ayrıca Tanrı’nın varlığını kabul
değişen hem mutlak hem görelidir ve Tanrı'yı "ilk mut- etmekle birlikte Tanrı’nın bu evreni yarattıktan sonra hiçbir
lak neden" olarak kabul eder. müdahalesinin olmadığını düşünenler de vardır. Tanrı’nın
varlığını kabul eden görüşler arasında Tanrı’nın niceli-
Parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisine ği konusunda da farklı anlayışlar bulunmaktadır. Kimi
ulaşılamaz? inanışlara göre tek bir Tanrı varken özellikle Eski Yunan
ve Roma gibi medeniyetlerde çok tanrılı inanç sistemleri
A) Panteizme göre Tanrı ve evren aynı şeydir.
mevcuttu. Görüldüğü gibi her konuda olduğu gibi bu konu
B) Panenteizm ve diğer görüşler bazı noktalarda ayrışır.
da farklı düşünceler ve inanışları içinde barındırmaktadır.
C) Sadece panenteizm Tanrı’nın varlığını kabul eder.
Parçada aşağıdaki görüşlerin hangisine değinilme-
D) Panenteizme göre Tanrı her şeyin başlangıcıdır.
miştir?
E) Teizm ve deizm Tanrı’yı her şeyin üzerinde görür.
A) Agnostisizm B) Ateizm C) Deizm
D) Panteizm E) Politeizm
2. Felsefenin dine yönelip sorgulamasıyla din felsefesi orta-
ya çıkmıştır. Tüm inanç biçimlerine eşit mesafede duran,
akla dayalı, dinin ilke ve kavramlarını açıklayan felsefe
alanıdır.
Buna göre;
I. İnanç üzerinde otorite kurma amacındadır.
II. Dine karşı objektif bir yaklaşım benimsemektedir.
III. İnancın kavramlarını rasyonel bir biçimde analiz
eder.
5. Platon’un din felsefesi konusunda görüşleri “iyi” ide-
IV. Belirli bir dine ait kutsal metinlerin açıklamasını yapar. asına dayanır ve “iyi” ideasının da en yüksek temsili
Tanrı’dır. Ona göre Tanrı, evreni eksiksiz bir biçim-
verilen öncüllerden hangileri din felsefesi ile ilgilidir?
de kuran bir mimardır. Platon, Tanrı için Demiurgos
A) I ve II B) I ve III C) II ve III yani el-işçisi terimini kullanmayı tercih eder. Tanrı,
kozmosu kaostan tasarlamış ve bir zanaatçı gibi ye-
D) II ve IV E) III ve IV niden şekillendirip düzenli dünyayı var etmiştir. Tanrı
bütünün iyiliği ve mükemmelliği için her şeyi tasarla-
mıştır. Ruhun ölümsüz olduğunu da düşünen Platon;
öldükten sonra iyi insanların iyi insanlarla beraber olup
daha da mutlu olacağını, kötü insanların ise kötülerle
3. Aklın doğal güçleriyle tanrısal hakikatlere ulaşabileceğini beraber mutsuz olacağını söyler. Kısacası Platon'a
ve Tanrı'nın sadece ontolojik açıdan değil tüm sürecin
içinde olmak bakımından da evrenin üstünde ve tümüy- göre Tanrı vardır, iyidir ve adildir.
le dışında olduğunu ileri sürmesiyle teizmden ayrılır. Bu
görüşün temelinde evren, Tanrı’nın oluşturduğu kurallar Parçadan yola çıkarak Platon'un Tanrı anlayışı için
içinde düzenli olarak işler ama Tanrı bu düzeni kurduk- aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
tan sonra ona karışmaz düşüncesi yer alır.
A) Evreni düzensizlikten düzene geçirmiştir.
Bu parçada anlatılan Tanrı görüşü aşağıdakilerden B) Evreni yoktan var etmiştir.
hangisidir?
C) Platon'un felsefesinde iyi ideasına karşılık gelir.
A) Agnostisizm B) Ateizm C) Deizm
D) Ölümden sonraki yaşama inanmaktadır.
D) Panenteizm E) Panteizm E) Tanrı'nın adaleti mutlaktır.
117
116 117