Page 119 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 119

FELSEFE                                      4    TEST
                                                   Din Felsefesi



        1.   Panenteizm;  deizm  ve  teizmin  aşkınlık  anlayışının,   4.   Tanrı’nın var olup olmadığı ve varsa niceliğine dair sorular
            panteizmin ise içkinlik anlayışının bir çeşit indirgeme-  insanlığın varoluşundan beri cevaplanmaya çalışılmıştır.
            cilik olduğunu savunur. Tanrı-evren ilişkisini açıklarken,   Tanrı’nın var olmadığını ya da bilinemeyeceğini savunan
            birinin  her  şeyi  aşkınlığa,  diğerinin  ise  içkinliğe  gön-  görüşlerin karşısında Tanrı’yı evrendeki her şeyin yaratıcı-
            derme yaparak işin kolaycı yönüne yöneldiklerini iddia   sı olarak gören, evrenin mutlak hâkimi ve sahibi olduğunu
            eder. Panenteizme göre Tanrı hem değişmeyen hem    düşünen görüşler vardır. Ayrıca Tanrı’nın varlığını kabul
            değişen hem mutlak hem görelidir ve Tanrı'yı "ilk mut-  etmekle birlikte Tanrı’nın bu evreni yarattıktan sonra hiçbir
            lak neden" olarak kabul eder.                      müdahalesinin olmadığını düşünenler de vardır. Tanrı’nın
                                                               varlığını  kabul  eden  görüşler  arasında  Tanrı’nın  niceli-
            Parçaya  göre  aşağıdaki  yargılardan  hangisine   ği  konusunda  da  farklı  anlayışlar  bulunmaktadır.  Kimi
            ulaşılamaz?                                        inanışlara göre tek bir Tanrı varken özellikle Eski Yunan
                                                               ve Roma gibi medeniyetlerde çok tanrılı inanç sistemleri
            A)  Panteizme göre Tanrı ve evren aynı şeydir.
                                                               mevcuttu. Görüldüğü gibi her konuda olduğu gibi bu konu
            B)  Panenteizm ve diğer görüşler bazı noktalarda ayrışır.
                                                               da farklı düşünceler ve inanışları içinde barındırmaktadır.
            C)  Sadece panenteizm Tanrı’nın varlığını kabul eder.
                                                               Parçada aşağıdaki görüşlerin hangisine değinilme-
            D)  Panenteizme göre Tanrı her şeyin başlangıcıdır.
                                                               miştir?
            E)  Teizm ve deizm Tanrı’yı her şeyin üzerinde görür.
                                                               A) Agnostisizm           B) Ateizm         C) Deizm
                                                                      D) Panteizm       E) Politeizm




        2.   Felsefenin dine yönelip sorgulamasıyla din felsefesi orta-
            ya çıkmıştır. Tüm inanç biçimlerine eşit mesafede duran,
            akla dayalı, dinin ilke ve kavramlarını açıklayan felsefe
            alanıdır.
            Buna göre;

             I. İnanç üzerinde otorite kurma amacındadır.
             II. Dine karşı objektif bir yaklaşım benimsemektedir.
            III. İnancın  kavramlarını  rasyonel  bir  biçimde  analiz
               eder.                                       5.   Platon’un  din  felsefesi  konusunda  görüşleri  “iyi”  ide-
            IV. Belirli bir dine ait kutsal metinlerin açıklamasını yapar.  asına dayanır ve “iyi” ideasının da en yüksek temsili
                                                               Tanrı’dır.  Ona  göre  Tanrı,  evreni  eksiksiz  bir  biçim-
            verilen öncüllerden hangileri din felsefesi ile ilgilidir?  de  kuran  bir  mimardır.  Platon,  Tanrı  için  Demiurgos
                                                               yani  el-işçisi  terimini  kullanmayı  tercih  eder.  Tanrı,
            A) I ve II       B) I ve III      C) II ve III
                                                               kozmosu kaostan tasarlamış ve bir zanaatçı gibi ye-
                    D) II ve IV       E) III ve IV             niden şekillendirip düzenli dünyayı var etmiştir. Tanrı
                                                               bütünün iyiliği ve mükemmelliği için her şeyi tasarla-
                                                               mıştır. Ruhun ölümsüz olduğunu da düşünen Platon;
                                                               öldükten sonra iyi insanların iyi insanlarla beraber olup
                                                               daha da mutlu olacağını, kötü insanların ise kötülerle
        3.   Aklın doğal güçleriyle tanrısal hakikatlere ulaşabileceğini   beraber  mutsuz  olacağını  söyler.  Kısacası  Platon'a
            ve Tanrı'nın sadece ontolojik açıdan değil tüm sürecin   göre Tanrı vardır, iyidir ve adildir.
            içinde olmak bakımından da evrenin üstünde ve tümüy-
            le dışında olduğunu ileri sürmesiyle teizmden ayrılır. Bu      Parçadan yola çıkarak Platon'un Tanrı anlayışı için
            görüşün temelinde evren, Tanrı’nın oluşturduğu kurallar   aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
            içinde düzenli olarak işler ama Tanrı bu düzeni kurduk-
            tan sonra ona karışmaz düşüncesi yer alır.         A)  Evreni düzensizlikten düzene geçirmiştir.

            Bu  parçada  anlatılan  Tanrı  görüşü  aşağıdakilerden   B)  Evreni yoktan var etmiştir.
            hangisidir?
                                                               C)  Platon'un felsefesinde iyi ideasına karşılık gelir.
            A) Agnostisizm   B) Ateizm        C) Deizm         D)  Ölümden sonraki yaşama inanmaktadır.

                  D) Panenteizm      E) Panteizm               E)  Tanrı'nın adaleti mutlaktır.


 116                                                   117
                                                       117
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124