Page 118 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 118
FELSEFE Din Felsefesi 3. TEST
7. Muhyiddin İbn Arabi, İslam tasavvuf geleneğinin önemli 9. Din felsefesinin yanında, dini ve Tanrı'yı konu alan baş-
isimlerinden biridir. Fikirleriyle birçok düşünürü etkile- ka bir disiplin de teolojidir. Teoloji de Tanrı'nın varlığını,
miş, inanca dair özgün görüşleriyle yeni tartışma alan- temel niteliklerini, Tanrı’nın evrenle, yaratılmış varlıklar-
ları açmıştır. İbn Arabi, Tanrı ve insan arasındaki bağı la olan ilişkisini açıklamaya ve temellendirmeye çalışır.
“vahdet-i vücut” yani birlik görüşüyle açıklar. Evrendeki Bu temellendirmelerini yaparken kutsal kitapları temele
tüm varlıklar onun bir tecellisidir ve o her şeyi kapsa- alır. Böylece inananların inançlarının arkasında sağ-
yan aşkın bir varlıktır. Dünya hayatı insanın ruhunu lamca durmasına katkı sağlar. Bununla birlikte teoloji,
olgunlaştırması, arınması ve gerçek potansiyelini ger- din felsefesinden pek çok noktada ayrılır.
çekleştirmesi gereken bir yerdir. Ölümden sonra ruh
ayrı bir boyuta geçer. İnsanın ölüm sonrasını Tanrı ile Buna göre hangisi teolojinin din felsefesinden ayrıl-
birleşmesine yönelik bir yolculuk olarak görür. Bu bede- dığı noktalardan biri değildir?
nin değil ruhun bir deneyimi olacaktır. Cennet, Allah’ın
A) Doğrudan doğruya inanca dayanırlar.
yüzünü kuluna dönerek ona sevgisini göstermesidir.
B) Bütün din ve inançlara eşit mesafededir.
Cehennem ise yüzünü çevirmesi ve kulunu sevgiden
mahrum bırakmasıdır. C) Görüşlerini temellendirirken kutsal metinlere sadık
kalır.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi metinden çıkarı-
labilecek bir sonuçtur? D) Açıklamalarında her daim inancın sınırları içerisin-
de kalmaya çalışır.
A) Ölüm sonrası insanın ruhu Tanrı’yla bütünleşir.
E) Amaçlarından biri o dine inananların inançlarını
B) Evrenin yaratıcısı olan Tanrı evrenle bir ve aynıdır. güçlendirmektir.
C) Ruh için dünya bedenden bağımsız bir tecrübe ala-
nıdır.
D) Cennet iyilikle cehennem ise kötülükle sembolize
edilmiştir.
E) İbn Arabi, inanca getirdiği aykırı görüşleri nedeniyle
eleştirilmiştir.
10. Ruh kavramı din ve felsefede, insan varlığının maddi
olmayan yönü olarak tanımlanır. Genellikle bedenin
ölümlü olmasına rağmen ruhun ölümsüz olduğu kabul
edilir. Her zaman çok ilgi çekmiş olan ruh kavramı kül-
türden kültüre, dinden dine, görüşten görüşe farklılık
göstermektedir. Filozoflar tarafından hayatın anlamı,
ölüm ve ölümden sonra yaşamın devam edip etmedi-
ğine ilişkin sorgulamalar yapılmıştır. Bu soruların bir
parçası olarak ruhun yapısı, beden ile ilişkisi ve ölümlü
olup olmayışı konularında pek çok farklı görüş ortaya
konulmuştur.
Buna göre aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılamaz?
A) Bazı filozofların ruhun ebedi olduğu konusunda fikir
birliği vardır.
8. Aşağıdakilerden hangisi din felsefesini teolojiden B) Ruh filozofların her daim açıklamaya çalıştıkları bir
ayıran özelliklerden biridir? kavram olmuştur.
A) Dogmatik bakış açısına sahiptir. C) Düşünürler dinin temel problemleri ile ilgili farklı an-
layışlar geliştirmiştir.
B) İlahi kaynaklı düşünceler içerir.
C) Bütün dinlere eşit mesafede yaklaşır. D) Ruh-beden ilişkisi, üzerinde sürekli sorgulamalar
yapılan bir problemdir.
D) Ele aldığı dinin kurallarını ortaya koyar.
E) Felsefe ruh beden ilişkisini akıl ve inanç temelleri
E) Tanrı, evren ve insan ile ilgili konuları ele alır.
üzerinden ele almıştır.
117
116 117