Page 113 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 113
FELSEFE 1 TEST
Din Felsefesi
1. Din ve felsefe yöneldikleri amaç bakımından birbirleri- 4. Teizm; evreni yaratan, sınırsız bir güce sahip olan ve
ne benzerler. İkisi de varlık ve değer açısından en te- kusursuz Tanrı’nın varlığını kabul eden felsefi bir gö-
mel olanı bulmaya çalışırlar; evreni ve insanı anlamak rüştür. Teizm sadece yaratıcı Tanrı’yı kabul etmekle
ve açıklamak gayretindedirler. Ancak elbette ki ikisi kalmaz; O’nun gönderdiği dinlere, kutsal kitaplara, pey-
de birbirinden farklı alanlardır ve yöntemleri farklıdır. gamberlere, cennet ve cehenneme, sevap ve günaha
Felsefe evreni ve insanı açıklarken aklı ve mantığı kul- da inanır. Yaradancılık anlamına gelen deizmde de
lanır, olaylara eleştirel bakar ve bir yandan da sorgular. Tanrı inancının olduğu görülür. Evreni yarattıktan sonra
Kaynak bakımından bakıldığında ise insana dayanır. bir daha ona müdahale etmeyen Tanrı anlayışı vardır.
Din ise ilahi kaynaklı olmakla beraber şüphe ve eleştiri Bu nedenle deizmde; peygamber, kutsal kitap ve ila-
kabul etmez. Normlarına uyulmadığı taktirde her dinin hi kaynaklı dinlere yönelik bir inanç görülmez. Önemli
bir yaptırımı vardır. olan insanın, her şeyi akıl süzgecinden geçirerek inan-
masıdır.
Metne göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
Buna göre aşağıdakilerden hangisi deizm görüşüne
A) Din dogmatik bir bilgi alanıdır.
uygun bir ifadedir?
B) Her dinin sorgulanmaya açık bir yanı vardır.
A) Her şeye gücü yeten birden çok yaratıcının varlığını
C) Din ve felsefe konuları bakımından birbirlerinden
kabul etmesi
farklıdır.
B) Yaratıcı bir Tanrı’nın, insanın düşünce gücüne da-
D) Felsefe, evreni ve insanı açıklarken kutsal olanı re- yalı olarak ortaya konması
ferans alır.
C) Hayattaki zorluklar karşısında yaratıcı bir Tanrı’nın
E) Felsefi bilginin normlarına uyulmamasının bir yaptı- varlığına ihtiyaç duyulması
rımı vardır.
D) Yaratıcı Tanrı inancı olmakla birlikte sonrasında,
evrene karışmadığına inanılması
E) Yaratıcının varlığı ya da yokluğu hakkında kesin bir
2. el-Kindî’ye göre âlem, öncesiz değil hâdistir yani sonra- bilgiye ulaşmanın olanaksız olması
dan yaratılmıştır. Ona göre âlemde değişim ve zama-
nın olması, âlemin hem sonradan yaratıldığının hem de
sonlu olduğunun kanıtıdır. Âlem sonlu olduğuna göre
bir başlangıcı ve bir başlatıcısı vardır.
Bu parçada din felsefesinin;
I. Evrenin sonlu olup olmadığı
5. Bir mektubunda A. Einstein kendisine sorulan Tanrı’nın
II. Tanrı’nın varlığını kanıtlama
varlığına ilişkin soruya şu yanıtı verir: “Kendisini var olan
III. Ruhun ölümsüzlüğü her şey ile birlikte, yasalar dâhilinde harmoni içerisinde
problemlerinden hangilerine yönelik açıklama ortaya çıkaran; insanın kaderi ve yaptıkları ile kendisini
yapılmıştır? sınırlandırmamış olan B. Spinoza'nın Tanrı’sına inanı-
yorum.”
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II
B. Spinoza da Etika isimli kitabında Tanrı’yı şöyle ta-
D) I ve III E) II ve III nımlar: “Mutlak olarak sonsuz bir varlığa, yani sonsuz
sıfatları olup başsız ve sonsuz (ezeli) özü bu sonsuz
sıfatlarında her biriyle ifade edilmiş olan cevhere Tanrı
diyorum.”
3. Din felsefesinin temel sorularından biri de Tanrı’nın var Seçeneklerden hangisi B. Spinoza'nın Tanrı anlayı-
olup olmadığı ve varlığına ilişkin kanıtların ne olabilece- şını ifade eden kavramdır?
ğine dair sorulardır.
A) Ateizm
Seçeneklerden hangisinde yer alan kavram bu soru- B) Deizm
nun cevaplarından biri değildir?
C) Panenteizm
A) Agnostisizm B) Ateizm C) Deizm D) Panteizm
D) Rasyonalizm E) Teizm E) Teizm
110 111
111