Page 113 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 113

FELSEFE                                      1    TEST
                                                   Din Felsefesi



        1.   Din ve felsefe yöneldikleri amaç bakımından birbirleri-  4.   Teizm; evreni yaratan, sınırsız bir güce sahip olan ve
            ne benzerler. İkisi de varlık ve değer açısından en te-  kusursuz Tanrı’nın varlığını kabul eden felsefi bir gö-
            mel olanı bulmaya çalışırlar; evreni ve insanı anlamak   rüştür.  Teizm  sadece  yaratıcı  Tanrı’yı  kabul  etmekle
            ve  açıklamak  gayretindedirler.  Ancak  elbette  ki  ikisi   kalmaz; O’nun gönderdiği dinlere, kutsal kitaplara, pey-
            de  birbirinden  farklı  alanlardır  ve  yöntemleri  farklıdır.   gamberlere, cennet ve cehenneme, sevap ve günaha
            Felsefe evreni ve insanı açıklarken aklı ve mantığı kul-  da  inanmayı  gerektirir.  Yaradancılık  anlamına  gelen
            lanır, olaylara eleştirel bakar ve bir yandan da sorgular.   deizmde de Tanrı inancının olduğu görülür. Evreni ya-
            Kaynak  bakımından  bakıldığında  ise  insana  dayanır.   rattıktan sonra bir daha ona müdahale etmeyen Tanrı
            Din ise ilahi kaynaklı olmakla beraber şüphe ve eleştiri   anlayışı vardır. Bu nedenle deizmde; peygamber, kut-
            kabul etmez. Normlarına uyulmadığı taktirde her dinin   sal kitap ve ilahi kaynaklı dinlere yönelik bir inanç gö-
            bir yaptırımı vardır.                              rülmez. Önemli olan insanın, her şeyi akıl süzgecinden
                                                               geçirerek inanmasıdır.
            Metne göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
                                                               Buna göre aşağıdakilerden hangisi teizm ve deizm
            A)  Din dogmatik bir bilgi alanıdır.
                                                               arasındaki farkı belirten bir ifadedir?
            B)  Her dinin sorgulanmaya açık bir yanı vardır.
                                                               A)  Tek ve her şeye gücü yeten bir yaratıcının varlığını
            C)  Din  ve  felsefe  konuları  bakımından  birbirlerinden
                                                                  kabul etmesi
               farklıdır.
                                                               B)  Yaratıcı bir Tanrı’nın, insanın düşünce gücüne da-
            D)  Felsefe, evreni ve insanı açıklarken kutsal olanı da   yalı olarak ortaya konması
               anlamaya çalışır.
                                                               C)  Hayattaki zorluklar karşısında yaratıcı bir Tanrı’nın
            E)  Felsefi bilginin normlarına uyulmamasının bir yaptı-  varlığına ihtiyaç duyulması
               rımı yoktur.
                                                               D)  Yaratıcı  Tanrı  inancı  olmakla  birlikte  sonrasında,
                                                                  evrene karışmadığına inanılması
                                                               E)  Yaratıcının varlığı ya da yokluğu hakkında kesin bir
        2.   el-Kindî’ye göre âlem, öncesiz değil hâdistir yani sonra-  bilgiye ulaşmanın olanaksız olması
            dan yaratılmıştır. Ona göre âlemde değişim ve zama-
            nın olması, âlemin hem sonradan yaratıldığının hem de
            sonlu olduğunun kanıtıdır. Âlem sonlu olduğuna göre
            bir başlangıcı ve bir başlatıcısı vardır.
            Bu parçada din felsefesinin;

             I. Evrenin sonlu olup olmadığı
                                                           5.   Bir mektubunda A. Einstein kendisine sorulan Tanrı’nın
             II. Tanrı’nın varlığını kanıtlama
                                                               varlığına ilişkin soruya şu yanıtı verir: “Kendisini var olan
            III. Ruhun ölümsüzlüğü                             her şey ile birlikte, yasalar dâhilinde harmoni içerisinde
            problemlerinden  hangilerine  yönelik  açıklama    ortaya çıkaran; insanın kaderi ve yaptıkları ile kendisini
            yapılmıştır?                                       sınırlandırmamış olan B. Spinoza'nın Tanrı’sına inanı-
                                                               yorum.”
            A) Yalnız I      B) Yalnız II      C) I ve II
                                                               B. Spinoza da Etika isimli kitabında Tanrı’yı şöyle ta-
                    D) I ve III       E) II ve III             nımlar: “Mutlak olarak sonsuz bir varlığa, yani sonsuz
                                                               sıfatları olup başsız ve sonsuz (ezeli) özü bu sonsuz
                                                               sıfatlarında her biriyle ifade edilmiş olan cevhere Tanrı
                                                               diyorum.”

        3.   Din felsefesinin temel sorularından biri de Tanrı’nın var       Seçeneklerden hangisi B. Spinoza'nın Tanrı anlayı-
            olup olmadığı ve varlığına ilişkin kanıtların ne olabilece-  şını ifade eden kavramdır?
            ğine dair sorulardır.
                                                               A)  Ateizm
            Seçeneklerden hangisinde yer alan kavram bu soru-  B)  Deizm
            nun cevaplarından biri değildir?
                                                               C)  Panenteizm
            A) Agnostisizm                B) Ateizm               C) Deizm  D)  Panteizm
                   D) Düalizm         E) Teizm                 E)  Teizm


 110                                                   111
                                                       111
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118