Page 108 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 108
FELSEFE Din Felsefesi ÇÖZÜMLÜ SORULAR
3. I. Evren yaratılmamıştır. 4. - Tanrı olsaydı kötülüğe izin vermezdi.
II. Tanrı ve evren bir ve aynıdır.
- Evreni ve onun işleyiş sistemini yaratan Tanrı’dır. Fakat
III. Tanrı evreni yaratmıştır ama ona müdahale etmez. ona müdahale etmez.
IV. Algılayamadığımız için Tanrı’nın varlığını ya da yok-
luğunu bilemeyiz. - Kötülük bütün dinlerde yasaklanmıştır. Bu dünya bir imti-
handır ve ahirette hiçbir suç cezasız kalmayacaktır.
V. Kutsal kitaplar ve peygamberler Tanrı’nın kendisini
insanlara duyurma yollarıdır. - Tanrı’nın varlığını kanıtlayamam ama aynı şekilde olma-
Yukarıdakilerden hangisi agnostisizm akımına ait gö- dığını da kanıtlayamam.
rüşlerden birisidir?
Yukarıda verilen görüşleri açıklayan felsefi kavramlar
A) I B) II C) III sırasıyla hangi seçenekte doğru verilmiştir?
D) IV E) V A) Ateizm - Teizm - Deizm - Agnostisizm
B) Deizm - Ateizm - Teizm - Agnostisizm
C) Teizm - Agnostisizm - Deizm - Ateizm
Çözüm:
D) Ateizm - Deizm - Teizm - Agnostisizm
Öncüllerde beş farklı görüş verilmiş ve bunlardan han-
gisinin agnostisizm akımına ait olduğu sorulmuştur. E) Deizm - Ateizm - Agnostisizm - Teizm
Verilen görüşlere baktığımızda; Çözüm:
I. “Evren yaratılmamıştır.” görüşü, yaratıcının varlığını Din felsefesinde Tanrı’nın varlığı ile ilgili görüşler geniş
reddettiği için ateizm akımına aittir. bir tartışma alanı oluşturmaktadır. Bizden, verilen gö-
II. “Tanrı ve evren bir ve aynıdır.” görüşü, var olanların rüşlerin hangi felsefi kavramlara ait olduğunu bulmamız
hepsini ve yaratıcıyı bir ve aynı gördüğü için panteizm istenmektedir.
akımına aittir. 1. Görüş, Tanrının var olmadığını savunan ateizmdir.
III. “Tanrı evreni yaratmıştır ama ona müdahale etmez.” “Tanrı olsaydı kötülüğe izin vermezdi.” cümlesi ateizmin
görüşü, yaratıcının evreni yarattıktan sonra evrendeki kötülük tezine ait bir yargıdır. Ateizme göre Tanrı mut-
düzene karışmadığını savunan deizm akımına aittir. lak iyiyse ve varsa neden kötülüğe izin vermektedir? Bu
onun mutlak iyi olan niteliğiyle uyuşmamaktadır. Bu ne-
IV. “Algılayamadığımız için Tanrı’nın varlığını ya da denle yoktur, şeklinde bir açıklamaya dayanmaktadır.
yokluğunu bilemeyiz.” görüşü, bir Yaratıcı'nın varlığı ya
da yokluğuna dair geçerli bir kanıt olmadığı için yargı- 2. Görüş, Tanrı’nın varlığına inanan fakat dinlere
dan kaçınmak gerektiğini savunan agnostisizm akımına inanmayan deizme ait bir görüştür. Deizme göre Tanrı
aittir. evreni en mükemmel şekliyle yaratmıştır ve yarattık-
tan sonra ona müdahale etmemektedir. Evren Tanrı
V. “Kutsal kitaplar ve peygamberler Tanrı’nın kendisini tarafından oluşturulmuş bir kurallar bütünlüğü içinde
insanlara duyurma yollarıdır.” görüşü ise, Yaratıcı'nın akıl mantık ilkeleriyle çelişmeyen bir düzene sahiptir.
çeşitli şekillerde yarattıkları ile sürekli etkileşimde oldu- İnsanların yapması gereken bu düzeni keşfetmek ve
ğunu söylediği için teizm akımına aittir. ona uygun yaşamaktır.
3. Görüş, Teizme ait bir görüştür. Teizme göre evre-
Cevap: D nin yaratıcısı Tanrı’dır. Tanrı mutlak güç ve iradeye sa-
hiptir. İnsanlara peygamberleri aracılığıyla gönderdiği
kutsal kitaplar ile seslenerek kendi doğru yoluna yani
dinine davet eder.
4. Görüş, belirsizliği merkeze alan bir görüş olan ag-
nostisizmdir. Agnostisizm, Tanrı’nın varlığı veya yoklu-
ğuna dair yeterli kanıtın sunulamayacağını dolayısıyla
hiçbir şekilde emin olunamayacağını söyleyen görüştür.
Dolayısıyla bu görüşler sırasıyla; Ateizm – Deizm –
Teizm – Agnostisizm’dir.
Cevap: D
106 107