Page 107 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 107
FELSEFE ÇÖZÜMLÜ
Din Felsefesi SORULAR
1. Dini konu edinen felsefe dalına din felsefesi denir. Din 2. Eski Mısır’da çok tanrılı bir inanç hâkimdi. Doğada yaşa-
olgusunu ve inancı felsefi açıdan ele alan din felse- nan olayların, tanrıların kontrolünde olduğu düşünülürdü.
fesi, vahiy, kutsal, mucize gibi kavramlarla iş yapar. Her tanrının farklı bir görevi vardı. Örneğin; Ra güneş
Herhangi bir dinin yanında ya da karşısında değildir. tanrısı, İsis bereket ve analık tanrıçası, Seth kötülük ve
Tanrı’nın varlığını, inancı sorgulayıcı ve rasyonel bir kuraklık tanrısı, Ptah evren ve içindeki her şeyin yaratıcı-
temel üzerinden inceler. sı olduğuna inanılan tanrı gibi. İnsanlar, kendilerini onla-
ra beğendirmek için ellerinden geleni yapardı. Toplumsal
Metne göre aşağıdakilerden hangisi din felsefesinin yaşamın merkezinde din yer almaktaydı. Devleti yöneten
amaçları arasında değildir? Firavun, aynı zamanda gök tanrısı olan Horos’un yeryü-
zündeki temsilcisidir.
A) Belirli bir dini değil genel olarak din olgusunu
anlamaya çalışır.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi eski Mısır’da ka-
B) Din olgusunu akla dayalı bir şekilde açıklamaya çalışır. bul edilen görüştür?
C) İnsanların daha inançlı olmasının yollarını araştırır. A) Agnostisizm
D) Dini incelerken eleştirel düşünmeyi kullanır. B) Deizm
E) Dini inançlara tarafsız bir şekilde yaklaşır. C) Düalizm
D) Panteizm
E) Politeizm
Çözüm:
Soruda din felsefesinin amaçlarından olmayan seçene-
ği bulmamız istenmiştir. Seçeneklere baktığımızda; Çözüm:
A) “Belirli bir dini değil genel olarak din olgusunu anla- Parçada eski Mısır’da var olan inanç biçiminden bah-
maya çalışır.” Parçada din olgusunu ele aldığından ve sedilmektedir. Çok tanrılı bir inancın hâkim olduğu, in-
“Herhangi bir dinin yanında ya da karşısında değildir.” ifa- sanların tanrılara kendilerini beğendirmeye çalıştıkları
delerinden belli bir dini ele almadığı yargısına ulaşılabilir. ve devleti yöneten Firavun’un da tanrının yeryüzündeki
temsilcisi olduğu aktarılmaktadır.
B) “Din olgusunu akla dayalı bir şekilde açıklamaya
çalışır.” Metinde geçen “Tanrı’nın varlığını, inancı sor- A) Agnostisizm: Bilinemezcilik anlamına gelen bu gö-
gulayıcı ve rasyonel bir temel üzerinden inceler.” ifade- rüşte, Tanrı'nın ne varlığı ne de yokluğu tam olarak
sinden bu seçeneğe ulaşılabilir. bilinebilir. Parçada Tanrı’nın varlığının bilinip bilineme-
yeceğine dair bir açıkma yapılmadığı için bu seçenek
C) Metinde “İnsanların daha inançlı olmasının yolları-
olamaz.
nı araştırır.” ifadesinin karşılığı olabilecek herhangi bir
cümleye rastlayamıyoruz. Bu nedenle bu seçenek din B) Deizm:Yaradancılık anlamına gelmektedir. Yaratıcı
felsefesinin amaçları arasında yer almaz. bir tanrının varlığını kabul eden bu görüş tanrının ya-
rattıktan sonra evrene müdahale etmediğini düşün-
D) “Dini incelerken eleştirel düşünmeyi kullanır.” mektedir. Parçada yarattıktan sonra evrene müdahale
Metinde verilen “Tanrı’nın varlığını, inancı sorgulayıcı etmeyen bir tanrı anlayışından söz edilmediği için bu
ve rasyonel bir temel üzerinden inceler.” ifadesinde bu seçenek olamaz.
seçeneğin karşılığını görüyoruz.
C) Düalizm: İkili tanrı anlayışını kabul eden görüştür. Bu
E) “Dini inançlara tarafsız bir şekilde yaklaşır.” ifadesini
tanrılar birbirine indirgenemez ve görevleri de ayrıdır.
ise, yine metinde verilen “Herhangi bir dinin yanında ya
Parçada ikili değil çok daha fazla tanrıdan söz edildiği
da karşısında değildir.” ifadesinden çıkarabiliriz.
için bu seçenek de olamaz.
D) Panteizm: Evrenin yaratıcısının evrenle bir ve aynı
Cevap: C olduğunu savunan yaklaşımdır. Parçada evrenle bir ol-
madan söz edilmemiştir.
E) Politeizm: Çok tanrıcılık anlamına gelir. Her tanrının
evrenle ilgili birbirinden farklı görevi vardır. Parçada ve-
rilen bilgilerle örtüşen seçenek budur.
Cevap: E
105