Page 107 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 107
FELSEFE ÇÖZÜMLÜ
Din Felsefesi SORULAR
1. Dini konu edinen felsefe dalına din felsefesi denir. Din 2. Eski Mısır’da çok tanrılı bir inanç hâkimdi. Doğada yaşa-
olgusunu ve inancı felsefi açıdan ele alan din felse- nan olayların, tanrıların kontrolünde olduğu düşünülürdü.
fesi, vahiy, kutsal, mucize gibi kavramlarla iş yapar. Her tanrının farklı bir görevi vardı. Örneğin; Ra güneş
Herhangi bir dinin yanında ya da karşısında değildir. tanrısı, İsis bereket ve analık tanrıçası, Seth kötülük ve
Tanrı’nın varlığını, inancı sorgulayıcı ve rasyonel bir kuraklık tanrısı, Ptah evren ve içindeki her şeyin yaratıcı-
temel üzerinden inceler. sı olduğuna inanılan tanrı gibi. İnsanlar, kendilerini onla-
ra beğendirmek için ellerinden geleni yapardı. Toplumsal
Metne göre aşağıdakilerden hangisi din felsefesinin yaşamın merkezinde din yer almaktaydı. Devleti yöneten
amaçları arasında değildir? Firavun, aynı zamanda gök tanrısı olan Horos’un yeryü-
zündeki temsilcisidir.
A) Belirli bir dini değil genel olarak din olgusunu
anlamaya çalışır.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi eski Mısır’da ka-
B) Din olgusunu akla dayalı bir şekilde açıklamaya çalışır. bul edilen görüştür?
C) İnsanların daha inançlı olmasının yollarını araştırır. A) Agnostisizm
D) Dini incelerken eleştirel düşünmeyi kullanır. B) Deizm
E) Dini inançlara tarafsız bir şekilde yaklaşır. C) Düalizm
D) Panteizm
E) Politeizm
Çözüm:
Çözüm:
Soruda din felsefesinin amaçlarından olmayan seçene-
ği bulmamız istenmiştir. Seçeneklere baktığımızda; Parçada eski Mısır’da var olan inanç biçiminden bah-
sedilmektedir. Çok tanrılı bir inancın hâkim olduğu, in-
A) “Belirli bir dini değil genel olarak din olgusunu anla- sanların tanrılara kendilerini beğendirmeye çalıştıkları
maya çalışır.” Parçada din olgusunu ele aldığından ve ve devleti yöneten Firavun’un da tanrının yeryüzündeki
“Herhangi bir dinin yanında ya da karşısında değildir.” ifa- temsilcisi olduğu aktarılmaktadır.
delerinden belli bir dini ele almadığı yargısına ulaşılabilir.
A) Agnostisizm: Bilinemezcilik anlamına gelen bu gö-
B) “Din olgusunu akla dayalı bir şekilde açıklamaya
rüşte, Tanrı'nın ne varlığı ne de yokluğu tam olarak
çalışır.” Metinde geçen “Tanrı’nın varlığını, inancı sor-
bilinebilir. Parçada Tanrı’nın varlığının bilinip bilineme-
gulayıcı ve rasyonel bir temel üzerinden inceler.” ifade-
yeceğine dair bir açıkma yapılmadığı için bu seçenek
sinden bu seçeneğe ulaşılabilir.
de olamaz.
C) Metinde “İnsanların daha inançlı olmasının yolları-
B) Deizm:Yaradancılık anlamına gelmektedir. Yaratıcı
nı araştırır.” ifadesinin karşılığı olabilecek herhangi bir
bir tanrının varlığını kabul eden bu görüş tanrının ya-
cümleye rastlayamıyoruz. Bu nedenle bu seçenek din
rattıktan sonra evrene müdahale etmediğini düşün-
felsefesinin amaçları arasında yer almaz.
mektedir. Parçada yaratttıktan sonra evrene müdahale
D) “Dini incelerken eleştirel düşünmeyi kullanır.” etmeyen bir tanrı anlayışından söz edilmediği için bu
Metinde verilen “Tanrı’nın varlığını, inancı sorgulayıcı seçenek olamaz.
ve rasyonel bir temel üzerinden inceler.” ifadesinde bu C) Düalizm: İkili tanrı anlayışını kabul eden görüştür. Bu
seçeneğin karşılığını görüyoruz.
tanrılar birbirine indirgenemez ve görevleri de ayrıdır.
E) “Dini inançlara tarafsız bir şekilde yaklaşır.” ifadesini Parçada ikili değil çok daha fazla tanrıdan söz edildiği
ise, yine metinde verilen “Herhangi bir dinin yanında ya için bu seçenek de olamaz.
da karşısında değildir.” ifadesinden çıkarabiliriz.
D) Panteizm: Evrenin yaratıcısının evrenle bir ve aynı
olduğunu savunan yaklaşımdır. Parçada evrenle bir ol-
madan söz edilmemiştir.
Cevap: C
E) Politeizm: Çok tanrıcılık anlamına gelir. Her tanrının
evrenle ilgili birbirinden farklı görevi vardır. Parçada ve-
rilen bilgilerle örtüşen seçenek budur.
Cevap: E
105