Page 102 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 102
FELSEFE Ahlak Felsefesi 2. TEST
5. Rüzgâr kurumuş bir yaprağı alıp kilometrelerce öteye 8. I. Kant'a göre ahlak, nasıl mutlu olacağımızın değil
taşıyabilir. Kuru bir yapraktan güçlü bir rüzgârla baş mutluluğa nasıl layık olacağımızın bir doktrinidir. İnsan
etmesini bekleyemezsiniz ama kökleri toprağa sım- eylemleri belirli bir amaç ile temellendirilemez. Genel
sıkı bağlı bir başak rüzgârın gücüne karşı koyabilir. geçer bir yasaya dayandığı takdirde biricik ve evrensel
Başak rüzgârın gücü karşısında eğilecek bükülecek bir ahlaktan söz edilebilir. Bu yasa doğa yasası gibi ola-
ama tutunduğu toprak sayesinde mücadele edecektir. nı değil, olması gerekeni içeren bir yapıda olmalıdır. Bu
Sağlam bir bilgi birikimine ve güçlü bir kişiliğe sahip
insanlar da tıpkı bir buğday tarlasında rüzgârla dal- durumda eylemin muhtemel sonuçlarını dikkate alma-
galanan başaklar gibi dış etkilerin izlerinden kurtulup dan, insanın arzu ve isteklerine bağlı olmadan koşulsuz
bağımsız bir şekilde yeniden doğrulmayı bileceklerdir. gerçekleştirilen eylem ahlakidir.
Parçada ahlaki özgürlükle ilgili sözü edilen durum Buna göre aşağıdakilerden hangisi I. Kant'a göre
aşağıdakilerden hangisidir? ahlaki bir eylem niteliği taşır?
A) İnsan aklı sayesinde mutlak bir seçme özgürlüğü- A) Arkadaşları tarafından sevilmek isteyen kişinin ya-
ne sahiptir. lan söylememesi
B) Kişi seçmiş olsun ya da olmasın kaderinde olanları B) Dolabında yer açmak isteyen kişinin kıyafetlerini ih-
yaşayacaktır. tiyaç sahiplerine vermesi
C) Kişi ahlaki kararlarını aklı, iradesi ve seçimleriyle C) Özel yaşama saygı duyulması gerektiğini düşünen
kendisi oluşturur.
kişinin dedikodu yapmaması
D) Ahlaki seçimler yaşanan olaylara, sosyal ve fizik-
sel faktörlere bağlıdır. D) Toplumda saygın bir yer edinmek isteyen kişinin
yardım derneklerinde çalışması
E) Özgürlük, diğer insanların özgürlüklerine zarar
E) Kişinin yerde bulduğu parayı görülme ihtimalini dü-
vermeden yaşanmalıdır.
şünerek yetkililere teslim etmesi
6. Platon’a göre iyi ve kötü gerçekliğin yansımasıyla olu-
şur. İyi; ideal olanın erdem, dürüstlük, doğruluk gibi
kavramlarla ortaya çıkmasıdır ve ahlaki bir değer ola-
rak kabul edilir. Kötü ise cehalet, adaletsizlik, haksız-
lık ve yanlışı seçme gibi ahlaki yoksunluğu ifade eder.
Kötülük ideal formdan uzaklaşarak kusurlu ve eksik ola-
na yönelmedir.
Buna göre Platon iyi ve kötü ayrımını hangi kavram 9. Felsefe hayattır, hayat da felsefe… Felsefi düşünceler
üzerinden yapar? yaşamla ilgili karar ve eylemlerimize dayanak oluşturur.
İyi - kötü, güzel - çirkin, doğru ve yanlış üzerine düşü-
A) Deneyim B) Erdem C) Fayda
nürken felsefi bir sorgulama yapmış oluruz. Felsefe bir
D) İdea E) Özgürlük yandan kendimizi bilme yolculuğunu başlatırken diğer
yandan toplumsal yaşamın gerektirdiği davranışlarımızı
ve erdemlerimizi sorgulatır. Geçmişten bu yana ahlak
sistemi olmayan bir toplum görülmediğine göre bu sor-
7. Oysa çok umutluydum gulamanın insanın yapısından kaynaklandığını ve top-
lumsal bir uzlaşıyla sonuçlandığını söyleyebiliriz.
Yağmurlar dinecekti
Gökyüzü görecekti Parçadan hareketle aşağıdaki yargıların hangisine
Kaderimde mi vardı ulaşılamaz?
Beyhude miydi her şey A) İyi ve kötüyü sorgulamak insanın doğasından kay-
naklanır.
Barış Diri’nin şarkı sözlerinde verilen dizelerde vur-
gulanan felsefi düşünce aşağıdakilerden hangisidir? B) Evrensel bir ahlak yasasının varlığı insan doğasına
aykırıdır.
A) Determinizm
C) İnsanın yaşam içerisinde felsefeye başvurması ka-
B) Fatalizm
çınılmazdır.
C) İnderterminizm
D) Değerlerini oluşturan insan felsefi düşünceden yola
D) Liberteryenizm çıkmıştır.
E) Otodeterminizm E) İnsanın kendini bilme süreci felsefe ile başlar.
100 101