Page 103 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 103

FELSEFE                                      3    TEST
                                                  Ahlak Felsefesi



        1.   Mutluluk insanın yaşamsal ereğidir. Doğruluktan ayrıl-  3.   Öğrenciler  bir  haftadır  yapacakları  münazara  için  ha-
            madığımızda, ihtiyacı olan insanlara yardım ettiğimiz-  zırlanıyorlardı. Münazara günü geldiğinde önce gruplar
            de, kendimiz için istediğimiz şeyleri diğer insanlar için   kendilerini tanıttılar. Sonra münazara başkanı tartışma-
                                                               yı başlattı.
            de istediğimizde kısacası iyi olana yöneldiğimizde mut-
            lu oluruz. Mutluluk erdemli davranışın ödülüdür.     1. grup, içinde yaşadığımız dünyanın kuralları olduğu-
                                                                  nu ve bizlerin de bu kurallar tarafından belirlendiği-
            Bu parça ahlak felsefesinin aşağıdaki sorularından    mizi bu anlamda özgürlüğün bir tür yanılsama oldu-
            hangisine cevap niteliğindedir?                       ğunu savunuyordu.
            A)  Evrensel bir ahlak yasası mümkün müdür?         2. grup ise her ne kadar içinde yaşadığımız dünyanın
                                                                  kuralları olsa da ve bu kurallar eylemlerimizi kısıtlasa
            B)  İnsan ahlaki eylemlerinde özgür müdür?
                                                                  da özgürlüğün özneye bağlı olduğunu savunuyordu.
            C)  Ahlaki eylemin amacı nedir?
            D)  Mutlak bir iyiye ulaşmak mümkün müdür?         Buna göre münazarada tartışılan yaklaşımlar sırasıyla
            E)  Ahlak yasasını belirleyen ölçütler nelerdir?   aşağıdakilerden hangisidir?
                                                               A)  Otodeterminizm - İndeterminizm
                                                               B)  İndeterminizm - Fatalizm
                                                               C)  Determinizm - Otodeterminizm

                                                               D)  Fatalizm - İndeterminizm
                                                               E)  Determinizm - İndeterminizm















        2.   T. Hobbes; etik görüşünü insanın öz varlığını koruyup   4.   Nedeni olmayan bir eylem mümkün müdür? Nedeni ol-
            devam ettirme çabası, eğilimi ya da istemi üzerine inşa   mayan eylemin tam da nedeni olmayan bir eylem yapma
            etmiştir. Ona göre ahlâk, duyguların çeşitliliği sebebiyle   arzusu, gündelik olayların dışına çıkma isteği tarafından
            özneldir. İnsan eylemlerinin biricik ve temel amacı ha-  belirlendiğini  söyleyerek  bu  soruyu  cevaplandırabiliriz.
            yatın  korunması  ve  sürdürülmesidir.  Bu  istem,  bütün   Peki bu arzunun kendisi zihinde bir ilk başlangıç olarak mı
            ahlâkî kural ve yükümlülüklerin kendisinden türetildiği bir   ortaya çıkmaktadır? Varlığı ileri sürülen nedensiz eylemi
            temel ilkedir. İnsanın “iyi” ve “kötü” gibi adlandırmaları-  yapanın kendisi bu konuda kötü bir yargıçtır. Eylemin ona
            nın temelinde onun duygularının yattığını ifade eden T.   nedeni yokmuş gibi görünmesi, gerçekten öyle olduğunu
            Hobbes'a göre kişinin varlığını devam ettirmesini sağla-  göstermez  çünkü  söz  konusu  eylem  bilinçdışı  nedenler
            yan her şey “iyi”,  varlığını tehdit eden şeyler ise “kötü”   tarafından belirlenmiş olabilir. Daha önceden Spinoza’nın
            dür. Dolayısıyla ahlâkın kaynağı,  insanın  “hayatta kal-  kendisi böyle demekteydi: "Özgür irade yanılgısı, eylemi-
            ma”  dürtüsüyle hareket eden “doğa”sıdır.          mizi meydana getiren nedenleri bilmememize eşlik eden
                                                               eylem bilincimizden kaynaklanır."
            Buna göre T. Hobbes'un ahlak görüşü ile ilgili aşağı-
            dakilerden hangisi söylenemez?                     Bu parçada savunulanlar aşağıdaki özgürlük an-
                                                               layışlarından hangisine uygundur?
            A)  Ahlaki eylemleri bireysel çıkara dayandırır.
                                                               A)  Determinizm
            B)  Evrensel ahlaki ilkelerin varlığını kabul etmez.
                                                               B)  Fatalizm
            C)  Ahlaki yargıların öznel olduğu düşüncesindedir.
                                                               C)  İndeterminizm
            D)  Ahlaki eylemlerde belirleyici olan insanın doğasıdır.
                                                               D)  Liberteryenizm
            E)  Ahlaki yasasının bireysel temel ile oluştuğunu savunur.
                                                               E)  Otodeterminizm




                                                       101
                                                       101
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108