Page 103 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 103
FELSEFE 3 TEST
Ahlak Felsefesi
1. Mutluluk insanın yaşamsal ereğidir. Doğruluktan ayrıl- 3. Öğrenciler bir haftadır yapacakları münazara için ha-
madığımızda, ihtiyacı olan insanlara yardım ettiğimiz- zırlanıyorlardı. Münazara günü geldiğinde önce gruplar
de, kendimiz için istediğimiz şeyleri diğer insanlar için kendilerini tanıttılar. Sonra münazara başkanı tartışma-
yı başlattı.
de istediğimizde kısacası iyi olana yöneldiğimizde mut-
lu oluruz. Mutluluk erdemli davranışın ödülüdür. 1. grup, içinde yaşadığımız dünyanın kuralları olduğu-
nu ve bizlerin de bu kurallar tarafından belirlendiği-
Bu parça ahlak felsefesinin aşağıdaki sorularından mizi bu anlamda özgürlüğün bir tür yanılsama oldu-
hangisine cevap niteliğindedir? ğunu savunuyordu.
A) Evrensel bir ahlak yasası mümkün müdür? 2. grup ise her ne kadar içinde yaşadığımız dünyanın
kuralları olsa da ve bu kurallar eylemlerimizi kısıtlasa
B) İnsan ahlaki eylemlerinde özgür müdür?
da özgürlüğün özneye bağlı olduğunu savunuyordu.
C) Ahlaki eylemin amacı nedir?
D) Mutlak bir iyiye ulaşmak mümkün müdür? Buna göre münazarada tartışılan yaklaşımlar sırasıyla
E) Ahlak yasasını belirleyen ölçütler nelerdir? aşağıdakilerden hangisidir?
A) Otodeterminizm - İndeterminizm
B) İndeterminizm - Fatalizm
C) Determinizm - Otodeterminizm
D) Fatalizm - İndeterminizm
E) Determinizm - İndeterminizm
2. T. Hobbes; etik görüşünü insanın öz varlığını koruyup 4. Nedeni olmayan bir eylem mümkün müdür? Nedeni ol-
devam ettirme çabası, eğilimi ya da istemi üzerine inşa mayan eylemin tam da nedeni olmayan bir eylem yapma
etmiştir. Ona göre ahlâk, duyguların çeşitliliği sebebiyle arzusu, gündelik olayların dışına çıkma isteği tarafından
özneldir. İnsan eylemlerinin biricik ve temel amacı ha- belirlendiğini söyleyerek bu soruyu cevaplandırabiliriz.
yatın korunması ve sürdürülmesidir. Bu istem, bütün Peki bu arzunun kendisi zihinde bir ilk başlangıç olarak mı
ahlâkî kural ve yükümlülüklerin kendisinden türetildiği bir ortaya çıkmaktadır? Varlığı ileri sürülen nedensiz eylemi
temel ilkedir. İnsanın “iyi” ve “kötü” gibi adlandırmaları- yapanın kendisi bu konuda kötü bir yargıçtır. Eylemin ona
nın temelinde onun duygularının yattığını ifade eden T. nedeni yokmuş gibi görünmesi, gerçekten öyle olduğunu
Hobbes'a göre kişinin varlığını devam ettirmesini sağla- göstermez çünkü söz konusu eylem bilinçdışı nedenler
yan her şey “iyi”, varlığını tehdit eden şeyler ise “kötü” tarafından belirlenmiş olabilir. Daha önceden Spinoza’nın
dür. Dolayısıyla ahlâkın kaynağı, insanın “hayatta kal- kendisi böyle demekteydi: "Özgür irade yanılgısı, eylemi-
ma” dürtüsüyle hareket eden “doğa”sıdır. mizi meydana getiren nedenleri bilmememize eşlik eden
eylem bilincimizden kaynaklanır."
Buna göre T. Hobbes'un ahlak görüşü ile ilgili aşağı-
dakilerden hangisi söylenemez? Bu parçada savunulanlar aşağıdaki özgürlük an-
layışlarından hangisine uygundur?
A) Ahlaki eylemleri bireysel çıkara dayandırır.
A) Determinizm
B) Evrensel ahlaki ilkelerin varlığını kabul etmez.
B) Fatalizm
C) Ahlaki yargıların öznel olduğu düşüncesindedir.
C) İndeterminizm
D) Ahlaki eylemlerde belirleyici olan insanın doğasıdır.
D) Liberteryenizm
E) Ahlaki yasasının bireysel temel ile oluştuğunu savunur.
E) Otodeterminizm
101
101