Page 103 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 103
FELSEFE 3 TEST
Ahlak Felsefesi
1. Mutluluk insanın yaşamsal ereğidir. Doğruluktan ayrıl- 3. Öğrenciler bir haftadır yapacakları münazara için ha-
madığımızda, ihtiyacı olan insanlara yardım ettiğimiz- zırlanıyorlardı. Münazara günü geldiğinde önce gruplar
de, kendimiz için istediğimiz şeyleri diğer insanlar için kendilerini tanıttılar. Sonra münazara başkanı tartışma-
yı başlattı.
de istediğimizde kısacası iyi olana yöneldiğimizde mut-
lu oluruz. Mutluluk erdemli davranışın ödülüdür. 1. grup, içinde yaşadığımız dünyanın kuralları olduğu-
nu ve eylemlerimizin de bu kurallar tarafından belir-
Bu parça ahlak felsefesinin aşağıdaki sorularından lendiğini bu anlamda özgürlüğün bir tür yanılsama
hangisine cevap niteliğindedir? olduğunu savunuyordu.
A) Evrensel bir ahlak yasası mümkün müdür? 2. grup ise her ne kadar içinde yaşadığımız dünyanın
kuralları olsa da ve bu kurallar eylemlerimizi kısıtlasa
B) İnsan ahlaki eylemlerinde özgür müdür?
da özgürlüğün özneye bağlı olduğunu savunuyordu.
C) Ahlaki eylemin amacı nedir?
D) Mutlak bir iyiye ulaşmak mümkün müdür? Buna göre münazarada tartışılan yaklaşımlar sırasıyla
E) Ahlak yasasını belirleyen ölçütler nelerdir? aşağıdakilerden hangisidir?
A) Otodeterminizm - İndeterminizm
B) İndeterminizm - Fatalizm
C) Determinizm - Otodeterminizm
D) Fatalizm - İndeterminizm
E) Determinizm - İndeterminizm
4. Nedeni olmayan bir eylem mümkün müdür? Nedeni ol-
2. T. Hobbes etik görüşünü insanın öz varlığını koruyup mayan eylemin tam da nedeni olmayan bir eylem yapma
devam ettirme çabası, eğilimi ya da istemi üzerine inşa arzusu, gündelik olayların dışına çıkma isteği tarafından
etmiştir. Ona göre ahlâk, duyguların çeşitliliği sebebiyle belirlendiğini söyleyerek bu soruyu cevaplandırabiliriz.
özneldir. İnsan eylemlerinin biricik ve temel amacı ha- Peki bu arzunun kendisi zihinde bir ilk başlangıç olarak mı
yatın korunması ve sürdürülmesidir. Bu istem, bütün ortaya çıkmaktadır? Varlığı ileri sürülen nedensiz eylemi
ahlâkî kural ve yükümlülüklerin kendisinden türetildiği bir yapanın kendisi bu konuda kötü bir yargıçtır. Eylemin ona
temel ilkedir. İnsanın “iyi” ve “kötü” gibi adlandırmaları- nedeni yokmuş gibi görünmesi, gerçekten öyle olduğunu
nın temelinde onun duygularının yattığını ifade eden T. göstermez çünkü söz konusu eylem bilinçdışı nedenler
Hobbes'a göre kişinin varlığını devam ettirmesini sağla- tarafından belirlenmiş olabilir. Daha önceden Spinoza’nın
yan her şey “iyi”, varlığını tehdit eden şeyler ise “kötü” kendisi böyle demekteydi: "Özgür irade yanılgısı, eylemi-
dür. Dolayısıyla ahlâkın kaynağı, insanın “hayatta kal- mizi meydana getiren nedenleri bilmememize eşlik eden
ma” dürtüsüyle hareket eden “doğa”sıdır. eylem bilincimizden kaynaklanır."
Buna göre T. Hobbes'un ahlak görüşü ile ilgili aşağı- Bu parçada savunulanlar aşağıdaki özgürlük an-
dakilerden hangisi söylenemez? layışlarından hangisine uygundur?
A) Ahlaki eylemleri bireysel çıkara dayandırır. A) Determinizm
B) Evrensel ahlaki ilkelerin varlığını kabul etmez. B) Fatalizm
C) Ahlaki yargıların öznel olduğu düşüncesindedir. C) İndeterminizm
D) Ahlaki eylemlerde belirleyici olan insanın doğasıdır. D) Liberteryenizm
E) Ahlaki yasasının bireysel temel ile oluştuğunu savunur. E) Otodeterminizm
101
101