Page 104 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 104
FELSEFE Ahlak Felsefesi 3. TEST
5. Romalı psikopos Hipolitus şöyle der: 7. Erdemli ve mutlu bir yaşama nasıl ulaşılabileceği binler-
“Bir köpek arabaya bağlandığı zaman, eğer arabanın ce yıldır filozoflar tarafından tartışılan problemlerden bi-
peşinden gitmek isterse zaten tasması onu çekecek ve ridir. Bazı filozoflar insanda maddi ya da manevi anlam-
köpek arabanın peşinden gidecektir. Burada, köpeğin da hoş duygular meydana getiren şeylerin iyi olduğunu
bu anlık hareketi rastlantısal olarak kaçınılmaz olanla ve insanı mutlu ettiğini düşünmüştür. Örneğin Epiküros
örtüşecektir. Ancak köpek arabanın peşinden gitmek insanın korkularından ve acılarından uzaklaşıp, bilmek
istemezse bile her durumda bunu yapmaya mecbur ka- ve öğrenmek gibi ruhuna denge ve iyilik hâli kazandıra-
lacaktır. İnsanlar için de durum böyledir. İsteseler de cak olan şeylere yöneldiğinde mutluluğa ulaşabileceği-
istemeseler de toplumun, yasaların, ahlak kurallarının ni savunmuştur.
kendilerine çizdiği yoldan ilerleyeceklerdir.”
Bu parçada anlatılanlar aşağıdaki görüşlerden han-
Bu parça aşağıdaki görüşlerden hangisiyle ilgilidir? gisiyle ilişkilendirilebilir?
A) Determinizm A) Anarşizm
B) Fatalizm B) Egoizm
C) İndeterminizm C) Egzistansiyalizm
D) Liberteryenizm D) Hedonizm
E) Otodeterminizm E) Nihilizm
8. Var oluş özden önce gelir. Biz insanlar, seçimlerimiz
ve eylemlerimiz dolayısıyla kendi özümüzü ve doğa-
mızı kendimiz belirler ve yaratırız. Şimdiki zamandaki
eylemlerimiz hem geçmiş eylemlerimize hem de kendi-
mizi gelecekte canlandırmak üzere yaptığımız seçimle-
rimize bağlıdır.
Bu parça hangi felsefi görüşü ifade etmektedir?
6. J. J. Rousseau “Delphoi tapınağındaki bir yazıtın (ken-
A) Egoizm
dini tanı) tek başına, ahlâkçıların bütün iri kitaplarından
çok daha önemli ve güç bir kural olduğunu söylemeye B) Egzistansiyalizm
cesaret ediyorum.” der. İnsanın kendini bilme arzusunu
C) Pragmatizm
taşıyan “Ben kimim?” sorusu, yanıtlaması en zor sorular-
dan biridir. Bu zorluğun nedeni, kendine dışarıdan baka- D) Ahlaki determinizm
mayan insanın öznel tutumundan kurtulamaması ya da E) Entüisyonizm
kendi değişiminin hızına yetişememesi olabilir. Nesnel
dünyanın pek çok gizemini çözen insan, bu soruyu her
sorduğunda “kendi gizemi”yle yeniden karşılaşmaktadır. 9. Bu görüş; ahlak alanında, geleneksel ahlakın ilke ve
Eğer insan bu gizemi çözer ve kendini tanıyabilirse iyinin yükümlülüklerini yadsıyarak, her türlü genel ilke ve de-
anlamını bulmuş, özgürlük ve sorumluluk alanını belirle- ğeri sorgulayan ahlaki norm ya da değer ölçülerinin ras-
miş ve ahlaki olana ulaşmış olacaktır. yonel olarak haklı kılınamayacağını, ahlaki değerlerin
akıl yoluyla da, sezgiyle de, yasanın otoritesiyle de te-
Parçada asıl vurgulanmak istenen yargı aşağıdaki- mellendirilemeyeceğini, değerlerin anlamsız ve akıldışı
lerden hangisidir? olup ya keyfi davranışların ya da akla dayanmayan duy-
guların ve toplumsal koşullanmaların ifadeleri olduğunu
A) İnsana ait sorunlar nesnel dünyanın sorularından
daha zorludur. öne süren anlayışa karşılık gelir.
B) İnsan kendine ait soruları yanıtlarken öznel bakışın- Bu parçada açıklanan görüş aşağıdakilerden
dan sıyrılmalıdır. hangisidir?
C) Kendini bil sorusu yanıtı mümkün olmayan sorular- A) Entüisyonizm
dan biridir.
B) Hedonizm
D) İnsanın kendini bilmesi ahlaki değerleri beraberinde
C) Nihilizm
getirir.
D) Pragmatizm
E) İnsanın sürekli değişen yönü kendine ait soruları
yanıtlamayı zorlaştırır. E) Realizm
103
102 103