Page 109 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 109
ÇÖZÜMLÜ SORULAR Din Felsefesi FELSEFE
5. Mani inancında iyilik ve kötülük ikisi de ezelidir. İyilik, 6. Tanrı, var olan her şeyi kapsayan bir varlıktır. O ol-
ışık ve ruhtur, kötülük de karanlık ve bedendir. İkisinin maksızın hiçbir şey var olamaz ve tasarlanamaz. Tanrı
karışımından da evren oluşmuştur. Karanlık doğası mutlak anlamda ilk nedendir ve aynı zamanda etkindir.
gereği ışıkla sürekli bir çatışma hâlindedir. Tanrı her şeyin biricik nedenidir. İçkin bir neden olarak
Tanrı, kendi kendisini gerçekleştirendir. Kendi özünden
Bu parçada sözü edilen görüş aşağıdakilerden bütün her şey zorunlu olarak meydana gelir. O kendi-
hangisidir? sinde olan her şeyin nedenidir, onun dışında hiçbir şey
yoktur.
A) Agnostisizm
B) Deizm Parçada görüşleri verilen filozof aşağıdakilerden
C) Düalizm hangisini savunmaktadır?
D) Panenteizm A) Tanrı bir yönüyle evrene içkin bir yönüyle aşkındır.
E) Politeizm B) Tanrı evreni yarattıktan sonra müdahale etmemiştir.
C) Tanrı’nın varlığına ilişkin herhangi bir bilgiye ulaşılamaz.
Çözüm: D) Doğadaki düzen ve amaçlılık Tanrı’nın varlığının
kanıtıdır.
Parçada mani inancında evrenin iyilik ve kötülüğün
karışımından ve çatışmasından oluştuğu belirtilmiş- E) Tanrı’nın evrenden bağımsız bir varlığı söz konusu
tir. Düalizm: İkili tanrı anlayışına sahip görüştür. İki değildir.
Tanrı’nın da eşit güçlere sahip olduğunu ve birbirine in- Çözüm:
dirgenemeyeceğini ileri sürer. Bu nedenle doğru cevap
Parçada görüşlerine yer verilen filozof panteist bir dü-
C seçeneğidir.
şünceye sahiptir. Panteizmde Tanrı’nın evren ile bir ve
Diğer seçeneklere de bakalım; aynı olduğu yani evrene içkin bir varlığa sahip olduğu
kabul edilir. Parçada Tanrı’nın evrenin içkin bir nedeni
A) Agnostisizm: Tanrı’nın varlığı ya da yokluğu konu-
olduğu ifade edilmiştir. Bu düşüncelerin hangi seçenek-
sunda kesin bir yargıya varmanın mümkün olmadığını
te verilen yargı ile örtüştüğüne baktığımızda;
savunan görüştür.
B) Deizm: Evren, Tanrı tarafından oluşturulmuş kural- A) Tanrı’nın bir yönüyle içkin bir yönüyle aşkın bir
lar içinde düzenli olarak işler. Tanrı’nın bu düzeni kur- varlığa sahip olması panenteist düşünce ile ilişkilidir.
duktan sonra evrene müdahale etmediğini savunan Panteist bir filozof Tanrı’nın çift kutuplu bir varlığa sahip
görüştür. olduğunu kabul etmez.
D) Panenteizm: Evrendeki her şeyin nedeni Tanrı’dır B) Tanrı’nın evrenin yalnızca yaratıcısı olduğu ve
ve bunlar Tanrı’da içkindir. Ama Tanrı ile aynı değildir. evrene müdahale etmediği düşüncesi deizme aittir.
Tanrı evrene aşkındır. Parçada evrene müdahale etmediği belirtilmemiş aksi-
ne Tanrı’nın etkin olduğu ifade edilmiştir.
E) Politeizm: Çok tanrıcılıktır. Birden çok Tanrı olduğu-
C) Parçada Tanrı’nın varlığının bilinmeyeceğine ilişkin
nu ileri süren görüştür.
bilgi verilmemiş, Tanrı’ya ilişkin betimlemeler yapılarak
Cevap: C varlığına ilişkin bilgiye ulaşılabileceği dolaylı bir şekilde
ifade edilmiştir.
D) Tanrı’nın varlığını kanıtlamaya yönelik bir açık-
lamaya parçada yer verilmemiştir. Panteizme göre
Tanrı’nın var olmaması tartışma konusu yapılamaz.
E) Parçada “içkin bir neden olarak Tanrı” ifadesinde
Tanrı’nın evren ile bir ve aynı olduğu dolayısıyla da ev-
renden bağımsız bir varlığa sahip olmadığı belirtilmiştir.
Parçada görüşleri verilen filozof “Tanrı’nın evrenden
bağımsız bir varlığı söz konusu değildir.” düşüncesini
savunur.
Cevap: E
107