Page 111 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 111

ÇÖZÜMLÜ SORULAR                            Din Felsefesi                                FELSEFE



            D)  Enerjinin  ortaya  çıkardığı  sıcaklığın  dengelenme-  10.  Kelime  anlamı  bakımından  ‘Tanrıbilim’  anlamına  gel-
            siyle yani ilk sıcaklık ile ortaya çıkan sıcaklığın birbirini   mektedir. Teoloji, din felsefesinin konusu olan her türlü
            dengelemesiyle tersine tepkime yaşanacak ve evrenin   problem ve kavramı içine almasına karşın bakış açısı
            tüm düzeni bozulacaktır. Bu süreci kıyamet olarak ifade   ve  kullandığı  yöntemler  noktasında  din  felsefesinden
            edebiliriz fakat sonluluk ve sonsuzluk kavramlarına vur-  ayrışmaktadır. Söz gelimi teolojiler konularına din fel-
            gu yapılmamaktadır.                                sefesine göre daha az akademik, daha çok taraflı bir
                                                               biçimde  yaklaşırlar.  Onlar  inceledikleri  dinin  inanç  ve
            E)  “Önceden  var  olan  enerjinin  patlamasıyla  evren
                                                               pratiklerini, doğru diye kabul edip onların rasyonel-en-
            oluşmaya başlamıştır.” ifadesi evrenin bir başlangıcı ol-
                                                               telektüel  savunmasını  yapmaya  ve  başka  rakip  din-
            duğunu ifade etmekte ve onun sonluluğuna vurgu yap-
                                                               lere karşı onları başarılı kılmaya çalışırlar. Başka de-
            maktadır. Bir şeyin başlangıcının olması onun sonlu ol-
                                                               yişle onlar inançtan başlarlar ve yine inanca dönerler.
            duğunun kanıtıdır. Evrenin sonlu olması ise el-Kindî’nin
                                                               Soruşturma  ve  araştırmalarını  her  zaman  bir  ‘inanç
            “Sonlu olan evrenin zorunlu olarak sonsuz bir güç yani
                                                               dairesi’ içinde sürdürme eğilimindedirler.
            Tanrı tarafından yaratılmış olduğunun kanıtıdır.” tezini
            destekleyen bir ifadedir.                          Buna  göre  aşağıdakilerden  hangisi  bir  teoloğun
                                                Cevap: E       “Tanrı” kavramını ele alış biçimini en iyi şekilde ifade
                                                               eder?
        9.     Ruhun ölümsüz olması, öldükten sonra bir yaşamın bu-  A)  Kuşkucu ve eleştirel bir tutumla yaklaşır.
            lunması çoğu dinlerde var olan bir olgudur. Ancak ateist   B)  İnanç ve imanın sınırları içerisinde kalır.
            düşünürler ölümün bir son olduğunu, beden ölünce ru-
                                                               C)  Her türlü sava ve eleştiriye açıktır.
            hun da onunla beraber öldüğünü savunurlar. Çünkü ruh
            da beden gibi maddi olandan ibarettir.             D)  Görüşlerini salt akla dayandırır.
                                                               E)  Bütün görüşlere eşit mesafededir.
            Ölümden sonra ruhun da öldüğünü savunan ateizmin
            dayandığı felsefi akım aşağıdakilerden hangisidir?  Çözüm:
            A)  Empirizm                                       Metinde teolojinin doğası ve teologların din felsefesinin
                                                               konu ve problem alanlarına nasıl yaklaştığı açıklanma-
            B)  Entüisyonizm
                                                               ya çalışılmıştır. Din felsefecisi ile bir teolog arasındaki
            C)  Kritisizm                                      bakış açısı, yaklaşım ve yöntem farklılıklarına değinil-
            D)  Materyalizm                                    miştir. Buradan hareketle seçeneklere baktığımızda;

            E)  Rasyonalizm                                    A)  “Kuşkucu ve eleştirel bir tutumla yaklaşır.” Bu tu-
                                                               tuma  felsefecinin  sahip  olduğunu  söyleriz.  Bir  teolog
                                                               için  her  şey  tartışma  konusu  değildir.  Sorgulamadan
            Çözüm:
                                                               eleştirmeden kabul ettiği bazı şeyler vardır. Dolayısıyla
            Parçada, ateist düşüncede bedenle beraber ruhun da   cevabımız bu seçenek olamaz.
            öldüğü bilgisi verilmiştir. Onlara göre ruh da beden gibi   B)  “İnanç ve imanın sınırları içerisinde kalır.” Bir teo-
            maddeden oluşmuştur. Bu bilgiden yola çıkarak ateiz-  log Tanrı meselesiyle ilgili bütün soruşturma ve araş-
            min  dayandığı  felsefi  akım  sorulmuştur.  Seçeneklere   tırmalarını her zaman bir inanç dairesi içinde sürdürür.
            bakacak olursak;
                                                               Din filozofunun böyle sınırları yoktur. Doğru cevabımız
            A)“Empirizm”, bilginin kaynağının duyum ve algılarımız   bu seçenektir.
            olduğunu ileri süren felsefi akımdır.
                                                               C)  “Her türlü sava ve eleştiriye açıktır.” Teoloğun böy-
            B) “Entüisyonizm”, doğru bilginin kaynağının sezgi ol-  le bir tutuma sahip olduğunu söylemek güçtür. Çünkü
            duğunu savunan görüştür.                           savunduğu dinin kurallarını olduğu gibi kabul eder.
            C) “Kritisizm”, bilginin oluşmasında hem aklın hem de   D)  “Görüşlerini salt akla dayandırır.” Teolog görüşle-
            deneyin etkin olduğunu savunan felsefi görüştür.   rini aklın yanı sıra kutsal metinlere de dayandırır. Salt
                                                               akla dayandırır demek doğru olmayacaktır.
            D) “Materyalizm” varlığın insan düşüncesinden bağım-
            sız, madde cinsinden olduğunu savunan felsefi akım-  E)  “Bütün görüşlere eşit mesafededir.” Teolojiler niha-
            dır. Onlara göre ruh da maddeden oluşmuştur. Bu gö-  yetinde belli bir dini ele aldıkları ve bunu savundukları
            rüş parçada yapılan açıklamarla örtüşmektedir.     için  bütün  görüşlere  eşit  mesafede  oldukları  söylene-
                                                               mez. Dolayısıyla bu seçenek de doğru cevap olamaz.
            E) “Rasyonalizm”e göre maddesel alan gerçek değildir.
            Gerçek olan zihinle kavradıklarımızdır.
                                               Cevap: D                                            Cevap: C


                                                       109
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116