Page 115 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 115
FELSEFE 2 TEST
Din Felsefesi
1. Canlıların organları, canlılığın meydana geldiği sistem- 4. Tanrı’nın varlığını kabul eden filozofların bir kısmı, onun
lerin her biri belli bir amaca hizmet eder, belli bir işlevi doğasına ilişkin olarak gerek teist, gerekse de deistlerden
yerine getirmek ister gibi görünmektedir. Göz görmek, farklı bir anlayış geliştirmişlerdir. Onlara göre Tanrı, evren-
kulak duymak, burun nefes alıp vermek için yapılmış, den ayrı veya ona aşkın değildir. O ya doğanın kendisi ya
dizayn edilmiş gibidir. Nasıl ki insan elinden çıkan bir da doğal düzenin bir cephesidir. Başka deyişle ya evren
nesnede, örneğin bir otomobilde ne kadar mükemmel bütünü bakımından Tanrı’dır veya evrende etkide bulunan
bir düzen ve plan gördüğümüzde onun, o ölçüde akıllı güçler Tanrı’nın kendisini oluştururlar. Bu açıdan Tanrı ev-
ve bilinçli bir varlığın eseri olduğu sonucuna varıyor- rendir, her şeydir.
sak, organizmalardaki, örneğin insan vücudundaki bu
düzen, planlılık ve amaçlılık da zorunlu olarak bizi bu Bu parçada anlatılan Tanrı görüşü aşağıdakilerden
hangisidir?
özelliklere sahip bir varlığın var olması gerektiği sonu-
cuna götürmektedir. A) Ateizm
B) Agnostisizm
Bu parçada dile getirilen sorgulama, felsefenin han-
gi disipliniyle ilgilidir? C) Deizm
D) Nihilizm
A) Ahlak felsefesi
E) Panteizm
B) Siyaset felsefesi
C) Sanat felsefesi
D) Din felsefesi
E) Bilim felsefesi
2. - Evrenin yaratıcısı olan Tanrı tek ve biriciktir.
- Tanrı evrenin ve var olan her şeyin yaratıcısıdır.
- Tanrı vardır ancak evreni yarattıktan sonra bir müdaha-
lesi olmamıştır.
- Tanrı ile evren bir ve aynıdır. Yani Tanrı evrenden ayrı
değil onun içindedir.
Tanrının varlığı ile ilgili verilen bilgiler sırasıyla hangi
görüşlere aittir? 5. Tanrı’nın var olup olmaması, felsefenin ilgilendiği
problemlerdendir. Teizm, bu soruya cevap veren gö-
A) Politeizm - Teizm - Deizm - Panteizm rüşlerden biridir. Tanrıcılık anlamına gelen bu görüşe
göre; en önemli özelliği evreni yaratma olan, sadece
B) Deizm - Teizm - Agnostisizm - Panteizm
yaratmayla kalmayan, sonrasında da evrene müda-
C) Politeizm - Deizm - Teizm - Panenteizm hale eden Tanrı vardır. Tanrı, ezeli ve ebedidir; var
D) Monoteizm - Teizm - Deizm - Panteizm olmak için kendinden başka hiçbir şeye ihtiyaç duyma-
yandır. Gücü her şeye yeten ve her şeyi bilendir. Her
E) Monoteizm - Deizm - Teizm - Panenteizm yönüyle kusursuz olan bu Tanrı, insanlara doğru yolu
göstermek için peygamber ve din gönderir.
Buna göre teizmle ilgili olarak aşağıdakilerden
3. Bu görüşe göre dünyadan ayrı, aşkın bir Tanrı vardır ve O, hangisine ulaşılabilir?
dünyayı veya evreni zaman içinde, bilgisine ve iradesine
uygun olarak yaratmıştır. Ancak Tanrı evreni yarattıktan A) Evrenin yaratıcısı olan Tanrı, evrendeki her şeyin
sonra kenara çekilmiş ve artık evrende olup biten şeylere toplamıdır.
müdahale etmemiştir. Bu görüş akıl ve doğa yasaları teme- B) Tanrı’nın varlığını anlamak için akla yönelik delille-
linde Tanrısal bir varlığı kabul etmekle beraber dini metinle- re başvurmuştur.
ri ve vahyi reddeder.
C) Tanrı, her şeyden üstün ve mutlak mükemmelliğe
sahip olan varlıktır.
Bu parçada savunulan Tanrı görüşü aşağıdakilerden
hangisidir? D) Tanrı’nın varlığını anlamak için bilimsel yöntemler-
le açıklama yapmaktadır.
A) Agnostisizm B) Ateizm C) Deizm
E) Evreni düzenli bir şekilde yaratan Tanrı, sonrasın-
D) Panteizm E) Teizm da bir daha ona karışmamıştır.
113
112 113