Page 115 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 115

FELSEFE                                      2    TEST
                                                   Din Felsefesi



        1.   Canlıların organları, canlılığın meydana geldiği sistem-  4.   Tanrı’nın varlığını kabul eden filozofların bir kısmı, onun
            lerin her biri belli bir amaca hizmet eder, belli bir işlevi   doğasına ilişkin olarak gerek teist, gerekse de deistlerden
            yerine getirmek ister gibi görünmektedir. Göz görmek,   farklı bir anlayış geliştirmişlerdir. Onlara göre Tanrı, evren-
            kulak duymak, burun nefes alıp vermek için yapılmış,   den ayrı veya ona aşkın değildir. O ya doğanın kendisi ya
            dizayn edilmiş gibidir. Nasıl ki insan elinden çıkan bir   da doğal düzenin bir cephesidir. Başka deyişle ya evren
            nesnede, örneğin bir otomobilde ne kadar mükemmel   bütünü bakımından Tanrı’dır veya evrende etkide bulunan
            bir düzen ve plan gördüğümüzde onun, o ölçüde akıllı   güçler Tanrı’nın kendisini oluştururlar. Bu açıdan Tanrı ev-
            ve  bilinçli  bir  varlığın  eseri  olduğu  sonucuna  varıyor-  rendir, her şeydir.
            sak, organizmalardaki, örneğin insan vücudundaki bu
            düzen, planlılık ve amaçlılık da zorunlu olarak bizi bu      Bu  parçada  anlatılan  Tanrı  görüşü  aşağıdakilerden
                                                               hangisidir?
            özelliklere sahip bir varlığın var olması gerektiği sonu-
            cuna götürmektedir.                                A)  Ateizm
                                                               B)  Agnostisizm
            Bu parçada dile getirilen sorgulama, felsefenin han-
            gi disipliniyle ilgilidir?                         C)  Deizm
                                                               D)  Nihilizm
            A)  Ahlak felsefesi
                                                               E)  Panteizm
            B)  Siyaset felsefesi
            C)  Sanat felsefesi
            D)  Din felsefesi
            E)  Bilim felsefesi


        2.   - Evrenin yaratıcısı olan Tanrı tek ve biriciktir.
            - Tanrı evrenin ve var olan her şeyin yaratıcısıdır.

            - Tanrı vardır ancak evreni yarattıktan sonra bir müdaha-
            lesi olmamıştır.
            - Tanrı ile evren bir ve aynıdır. Yani Tanrı evrenden ayrı
            değil onun içindedir.
            Tanrının varlığı ile ilgili verilen bilgiler sırasıyla hangi
            görüşlere aittir?                              5.   Tanrı’nın  var  olup  olmaması,  felsefenin  ilgilendiği
                                                               problemlerdendir. Teizm, bu soruya cevap veren gö-
            A)  Politeizm - Teizm - Deizm - Panteizm           rüşlerden biridir. Tanrıcılık anlamına gelen bu görüşe
                                                               göre; en önemli özelliği evreni yaratma olan, sadece
            B)  Deizm - Teizm - Agnostisizm - Panteizm
                                                               yaratmayla  kalmayan,  sonrasında  da  evrene  müda-
            C)  Politeizm - Deizm - Teizm - Panenteizm         hale  eden  Tanrı  vardır.  Tanrı,  ezeli  ve  ebedidir;  var
                                                               olmak için kendinden başka hiçbir şeye ihtiyaç duyma-
            D)  Monoteizm - Teizm - Deizm - Panteizm
                                                               yandır. Gücü her şeye yeten ve her şeyi bilendir. Her
            E)  Monoteizm - Deizm - Teizm - Panenteizm         yönüyle kusursuz olan bu Tanrı, insanlara doğru yolu
                                                               göstermek için peygamber ve din gönderir.
                                                               Buna  göre  teizmle  ilgili  olarak  aşağıdakilerden
        3.   Bu görüşe göre dünyadan ayrı, aşkın bir Tanrı vardır ve O,   hangisine ulaşılabilir?
            dünyayı veya evreni zaman içinde, bilgisine ve iradesine
            uygun  olarak  yaratmıştır.  Ancak  Tanrı  evreni  yarattıktan   A)  Evrenin yaratıcısı olan Tanrı, evrendeki her şeyin
            sonra kenara çekilmiş ve artık evrende olup biten şeylere   toplamıdır.
            müdahale etmemiştir. Bu görüş akıl ve doğa yasaları teme-
            linde Tanrısal bir varlığı kabul etmekle beraber dini metinle-  B)  Tanrı’nın varlığını anlamak için akla yönelik delille-
            ri ve vahyi reddeder.                                 re başvurmuştur.
                                                               C)  Tanrı, her şeyden üstün ve mutlak mükemmelliğe
            Bu parçada savunulan Tanrı görüşü aşağıdakilerden     sahip olan varlıktır.
            hangisidir?
                                                               D)  Tanrı’nın varlığını anlamak için bilimsel yöntemler-
            A) Agnostisizm        B) Ateizm      C) Deizm         le açıklama yapmaktadır.
                                                               E)  Evreni düzenli bir şekilde yaratan Tanrı, sonrasın-
                   D) Panteizm        E) Teizm                    da bir daha ona karışmamıştır.



                                                       113
 112                                                   113
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120