Page 120 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 120
FELSEFE Din Felsefesi 4. TEST
6. Tanrı, kavramı gereği mutlak iyi olandır. Ancak içinde 8. Teoloji insanların inançlarını güçlendirme ve dini kural-
yaşadığımız dünya kötülüklerle doludur. Gerçekten larla insan yaşantısına yön verme amacındadır. Din fel-
Tanrı var olsaydı kötülükler olmazdı. Engellemek iste- sefesinin ise böyle bir kaygısı bulunmamaktadır. Kural
se kötülükleri engelleyebilir ya da ortadan kaldırabilirdi. koymaz, kesin sonuçlara varmaya çalışmaz. Çünkü ke-
Engellemek istiyor ve engelleyemiyorsa o zaman Tanrı sin sonuçlara varmak felsefenin doğasına aykırıdır.
güçsüzdür sonucu ortaya çıkar. Bilerek ve isteyerek
kötülükleri engellemiyorsa o zaman art niyetli olduğunu Din felsefesinin böyle bir tutum içinde olmasının
ifade etmek gerekir. Bu durumda Tanrı, yalnızca insa- nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
nın düşünce gücüne dayalı olan bir üründür diyebiliriz.
A) Yeterli dini donanıma sahip değildir.
Metindeki kanıtlama aşağıdaki görüşlerden hangisi B) Akla ve mantığa dayalı çözümler peşindedir.
tarafından yapılmış olabilir? C) Kesin sonuçlar felsefi sorgulamanın bitmesine neden
olur.
A) Agnostisizm
B) Ateizm D) Dine yaklaşımı konusunda farklı düşüncelere sahiptir.
C) Düalizm E) Dinin temellendirmesini yapacak argümana sahip
değildir.
D) Panenteizm
E) Panteizm
9. Teoloji ve din felsefesinin çalışma yaptıkları konular
aynı olsa da yöntemleri aynı değildir. Akla dayalı sorgu-
lama yapmak din felsefesinin işi iken, inanca dogmatik
tarzda yaklaşmak teolojiye ait bir özelliktir.
Buna göre;
7. Ruhun idealar evreninden görünüşler evrenine inişin-
den söz eden Platon, ruhun bedenle olan ilişkisini; ru- I. Özgür düşünmeyi temel alır.
hun bedenden önce var olduğunu, erdem bakımından II. İnanca rasyonel bir tarzda yaklaşır.
da bedene üstün olduğunu ifade etmiştir. Platon’a göre III. Belirli bir dine özgü açıklamalar yapar.
ruh hükmetmek beden de ona boyun eğmek için var
olmuştur. Beden ruh için ancak bir araç, bir binek ara- IV. İnsanların inancını güçlendirmek amacındadır.
basıdır. Bununla beraber beden aktif ruh kuvvetlerinin V. Kutsal metinlerden yola çıkarak açıklamalar yapar.
serbestçe gelişmesini engeller. Ruhun bedenle bir ara-
verilen öncüllerden hangileri teolojiyle ilgilidir?
dalığı geçici olduğu için ruh bedenin ölümünden sonra
da başka dünyada yaşamaya devam eder. Platon, ru- A) I, II, III B) I, III, IV C) II, III, IV
hun kendi kendine hareket eden bir şey oluşundan yola
çıkarak; kendi kendine hareket edebilen bir şeyin baş- D) II, III, V E) III, IV, V
langıçsız ve sonsuz olmak zorunda olduğunu bunun da
ruhun sürekliliğine kanıt olduğunu belirtir.
Buna göre ruh-beden ilişkisi ile ilgili aşağıdaki yar-
gılardan hangisi doğrudur? 10. Evrende her şey belirli bir düzen içerisinde ilerlemek-
tedir. Doğa, en ince ayrıntısına kadar düşünülerek ta-
A) Ruh bedenin içine hapsedilmiş ve özgürlüğü tama-
sarlanmıştır. Belirli amaçlara hizmet edecek şekilde
men kısıtlanmıştır.
kurulan bu düzende canlılık vardır. Peki bu düzen ve
B) Kendi hareketinin kaynağı olan ruh ezeli ve ebedi
amaçlılık nasıl oluşmuştur? İnsan eliyle oluşturulama-
olmak zorundadır.
yacak kadar kusursuz işleyen bu sistem bir güç ya da
C) Ruhu erdemli yapan ve gelişmesini sağlayan bede- yaratıcı tarafından oluşturulmuştur. O varlık, Tanrı’dır.
nin nitelikleridir.
Parçada verilen kanıtlamayı aşağıdaki görüşlerden
D) Beden ruhun kendini varlıksal anlamda gösterebil- hangisi yapmış olabilir?
mesinin yoludur.
A) Agnostisizm B) Ateizm C) Panenteizm
E) Ruh ve bedenin bir aradalığı sonsuz bir döngü için-
de devam eder.
D) Panteizm E) Teizm
118 PB