Page 120 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 120

FELSEFE                                    Din Felsefesi                                  4. TEST



        6.   Tanrı, kavramı gereği mutlak iyi olandır. Ancak içinde   8.   Teoloji insanların inançlarını güçlendirme ve dini kural-
            yaşadığımız  dünya  kötülüklerle  doludur.  Gerçekten   larla insan yaşantısına yön verme amacındadır. Din fel-
            Tanrı var olsaydı kötülükler olmazdı. Engellemek iste-  sefesinin ise böyle bir kaygısı bulunmamaktadır. Kural
            se kötülükleri engelleyebilir ya da ortadan kaldırabilirdi.   koymaz, kesin sonuçlara varmaya çalışmaz. Çünkü ke-
            Engellemek istiyor ve engelleyemiyorsa o zaman Tanrı   sin sonuçlara varmak felsefenin doğasına aykırıdır.
            güçsüzdür  sonucu  ortaya  çıkar.  Bilerek  ve  isteyerek
            kötülükleri engellemiyorsa o zaman art niyetli olduğunu      Din  felsefesinin  böyle  bir  tutum  içinde  olmasının
            ifade etmek gerekir. Bu durumda Tanrı, yalnızca insa-  nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
            nın düşünce gücüne dayalı olan bir üründür diyebiliriz.
                                                               A)  Yeterli dini donanıma sahip değildir.
            Metindeki kanıtlama aşağıdaki görüşlerden hangisi   B)  Akla ve mantığa dayalı çözümler peşindedir.
            tarafından yapılmış olabilir?                      C)  Kesin sonuçlar felsefi sorgulamanın bitmesine neden
                                                                  olur.
            A)  Agnostisizm
            B)  Ateizm                                         D)  Dine yaklaşımı konusunda farklı düşüncelere sahiptir.
            C)  Düalizm                                        E)  Dinin  temellendirmesini  yapacak  argümana  sahip
                                                                  değildir.
            D)  Panenteizm
            E)  Panteizm


                                                           9.     Teoloji  ve  din  felsefesinin  çalışma  yaptıkları  konular
                                                               aynı olsa da yöntemleri aynı değildir. Akla dayalı sorgu-
                                                               lama yapmak din felsefesinin işi iken, inanca dogmatik
                                                               tarzda yaklaşmak teolojiye ait bir özelliktir.

                                                               Buna göre;
        7.   Ruhun  idealar  evreninden  görünüşler  evrenine  inişin-
            den söz eden Platon, ruhun bedenle olan ilişkisini; ru-     I. Özgür düşünmeyi temel alır.
            hun bedenden önce var olduğunu, erdem bakımından      II. İnanca rasyonel bir tarzda yaklaşır.
            da bedene üstün olduğunu ifade etmiştir. Platon’a göre      III. Belirli bir dine özgü açıklamalar yapar.
            ruh  hükmetmek  beden  de  ona  boyun  eğmek  için  var
            olmuştur. Beden ruh için ancak bir araç, bir binek ara-     IV. İnsanların inancını güçlendirmek amacındadır.
            basıdır. Bununla beraber beden aktif ruh kuvvetlerinin      V. Kutsal metinlerden yola çıkarak açıklamalar yapar.
            serbestçe gelişmesini engeller. Ruhun bedenle bir ara-
                                                               verilen öncüllerden hangileri teolojiyle ilgilidir?
            dalığı geçici olduğu için ruh bedenin ölümünden sonra
            da başka dünyada yaşamaya devam eder. Platon, ru-  A) I, II, III      B) I, III, IV      C) II, III, IV
            hun kendi kendine hareket eden bir şey oluşundan yola
            çıkarak; kendi kendine hareket edebilen bir şeyin baş-        D) II, III, V      E) III, IV, V
            langıçsız ve sonsuz olmak zorunda olduğunu bunun da
            ruhun sürekliliğine kanıt olduğunu belirtir.
            Buna göre ruh-beden ilişkisi ile ilgili aşağıdaki yar-
            gılardan hangisi doğrudur?                     10.  Evrende her şey belirli bir düzen içerisinde ilerlemek-
                                                               tedir. Doğa, en ince ayrıntısına kadar düşünülerek ta-
            A)  Ruh bedenin içine hapsedilmiş ve özgürlüğü tama-
                                                               sarlanmıştır.  Belirli  amaçlara  hizmet  edecek  şekilde
               men kısıtlanmıştır.
                                                               kurulan bu düzende canlılık vardır. Peki bu düzen ve
            B)  Kendi hareketinin kaynağı olan ruh ezeli ve ebedi
                                                               amaçlılık nasıl oluşmuştur? İnsan eliyle oluşturulama-
               olmak zorundadır.
                                                               yacak kadar kusursuz işleyen bu sistem bir güç ya da
            C)  Ruhu erdemli yapan ve gelişmesini sağlayan bede-  yaratıcı tarafından oluşturulmuştur. O varlık, Tanrı’dır.
               nin nitelikleridir.
                                                               Parçada verilen kanıtlamayı aşağıdaki görüşlerden
            D)  Beden ruhun kendini varlıksal anlamda gösterebil-  hangisi yapmış olabilir?
               mesinin yoludur.
                                                               A) Agnostisizm        B) Ateizm     C) Panenteizm
            E)  Ruh ve bedenin bir aradalığı sonsuz bir döngü için-
               de devam eder.
                                                                      D)  Panteizm       E) Teizm



                                                       118                                                                                                           PB
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125