Page 148 - Temel Düzek Matematik 11
P. 148

9.   ÖRNEK


                                                           Yandaki şekilde bir fabrikanın dikdörtgen biçimli bah-
                                                           çesinde bulunan Fino ve Zeytin adlı bekçi köpekleri
                                                           gösterilmiştir.
                                                           •  Fino’nun zinciri 70 m, Zeytin’in zinciri 50 m uzunlu-
                                                              ğundadır.
                                                           •  Bahçenin kenar uzunlukları |AB| = |CD| = 100 m ve
                                                              |AC| = |BD| = 120 m
                                                           •  |AE| = |EB|
                                                           •  Zeytin, E noktasına; Fino, D noktasına bağlıdır.
                                                           Verilen bilgilere göre aşağıdaki problemleri çözünüz.
                A                                     C



                 ∙                        Fino
               E           Zeytin








                B                                   ∙D

               a) Zeytin’in kontrol ettiği alanın Fino’nun kontrol ettiği alana oranını bulunuz.

                      ÇÖZÜM


               Zincir uzunlukları, dairenin yarıçapı ve zin-
               cirin bağlı olduğu noktalar dairenin merkezi
               olarak kabul edilirse aşağıdaki şekilde veril-                      Matematikte İz Bırakanlar
               diği gibi Zeytin, 50 m yarıçaplı yarım daire
               dilimi şeklinde bir alanı; Fino, 70 m yarıçaplı
               çeyrek daire dilimi şeklinde bir alanı kontrol
               eder. Buna göre Zeytin’in kontrol ettiği alan                  Mimar Sinan (1489–1588)
               Z, Fino’nun kontrol ettiği alan F olmak üzere
                                                                      Kanuni Sultan Süleyman, II. Selim ve III. Murat
                                                                      dönemlerinde mimarbaşı olarak görev yapmıştır.
                                                                      İmparatorluğun gücünü simgeleyen mimarlık başya-
                        2
                Z =  $ r  50 $  180c                                  pıtlarının tasarlanmasında ve uygulanmasında büyük
                          360c                                        rol oynamıştır.
                   =  2500 $r  1  50                      F           Ancak Mimar Sinan'ın en büyük arzusu, cemaati gök
                          2
                   =  1250r  m 2       Z                              kubbe gibi büyük bir kubbe altında toplayan, mekân
                                                                      birliği tam, aydınlık ve ferah bir cami inşa etmek
                                                                      olmuştur. Sinan’ın amacına tam olarak kavuştuğu,
                        2
               F =   $ r  70 $  90c  50             F     70          arzusunun gerçeğe dönüştüğü eseri, “ustalık eserim”
                          360c                                        diye tanımladığı Edirne Selimiye Camisi’dir.
                   =  4900 $r  1             G     70                 Genellikle kubbeler, kademeli şekilde birkaç yarım
                          4
                                                                      kubbenin üzerinde yükselirken bu caminin kubbesi
                           2
                   =  1225r  m olduğundan                             tek kubbe olarak yapılmıştır. Selimiye Camisi'nin
               Zeytin’in kontrol ettiği alanın Fino’nun kontrol       kubbe yüksekliği 43,25 metre ve çapı 31,5 metredir.
                               Z   1250r    1250   50                 Kaynak: (2011 Ocak). Bilim ve Teknik Dergisi.
               ettiği alana oranı   F  =  1225r  =  1225  =  49
               bulunur.                                                                    (Düzenlenmiştir.)




          148     Temel Düzey Matematik 11
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153