Page 14 - Seçmeli Psikoloji | 2.Ünite
P. 14

2. ÜNİTE



                   OKUMA METNİ


                                               BAĞLILIK VE BAĞIMLILIK
                       Bebeklik  ve  çocukluk  döneminde  sosyal
                  gelişimi  etkileyen  en  önemli  faktör  fiziksel
                  ve  psikolojik  ihtiyaçlarin  sağlikli  bir  şekil-
                  de  karşilanmasiyla  gelişen  temel  güven  ve
                  bağlilik  duygusudur.  Bağlanma,  bebek  ile
                  ona temel bakim veren kişi arasinda oluşan
                  bağdir. Bebek fiziksel, duygusal, bilişsel yön-
                  den hizli bir gelişim gösterir. Bu hizli gelişim
                  döneminde ihtiyaçlarin ayni kişi tarafindan
                  karşilanmasi önemlidir. Bu ihtiyaçlar sadece
                  fiziksel değil sicaklik, sevgi, yakinlik, şefkat
                  ve dokunma gibi duygusal ve sosyal ihtiyaç-
                  lari da içerir. Bebek ile anne arasinda kuru-     Görsel 2.30:  Güvenli bağlanma
                  lan bağlanma duygusu bebeğin sonraki hayatini tüm yönleri ile etkiler (Görsel 2.30).
                     Bebeklik döneminde bakim veren kişiye bağimlilik doğal bir süreçtir çünkü henüz beceriler yeterli
                  düzeyde gelişmemiştir. Doğal olan bu bağimlilik, bakim veren kişinin davranişlarina göre ya devam eder
                  ya da sağlikli bir şekilde bağliliğa dönüşür. İhtiyaci olmadiği hâlde bebeğinin sürekli yaninda olan, başka
                  hiçbir şeyle ilgilenmeyen, bebeğini sürekli gözetim altinda tutan anneler bağliliğin bağimliliğa dönüşme-
                  sine zemin hazirlar.
                     Bebek büyüdükçe olgunlaşma düzeyine göre yeme, içme, yürüme, giyinme gibi becerileri tek başina
                  yapabilecek duruma gelir. Yeterince olgunlaşan çocuk bu işleri yapmaya isteklidir. Anne bu işleri çocuğun
                  tek başina yapmasina izin vermezse çocuk anneye bağimli olur. Bağimli çocuklar annesiz kaldiklari ortam-
                  larda zorlanirlar. Bu yüzden anaokuluna başlama sürecinde de zorluk yaşarlar.
                       Mary Ainsworth (Meri İnsvörd), bebek ve anne ile annenin yerine geçen kişi arasindaki bağlanma iliş-
                  kisini gözlemlemek için “Garip Durum Deney”ini yapar. Bu deneyde 11-17 aylik bebekleri, yaklaşik yirmi
                  dakika boyunca bir oyun odasinda gözlemleyerek yabancinin varliği, annenin yokluğu gibi durumlara be-
                  beklerin verdiği tepkileri inceler. Ainsworth yaptiği gözlemlerde, bebeklerin herhangi bir yabanciya tepki-
                  sinin anneye bağlanma şekline göre değiştiğini tespit eder. Bebekleri güvenli, kaygili ve kaçinan bağlanan
                  olmak üzere üç sinifa ayirir.
                     Oyun odasinda bebeğe yaşatilan deneyim aşağidaki şekilde gerçekleşir.
                     •  Anne ve bebek gözlem odasina alinir.
                     •  Anne ve bebek odada yalniz birakilir. Bebek odayi keşfederken anne ona katilmaz.
                     •  Yabanci içeri girer, anneyle selamlaşir ve bebeğe yaklaşir.
                     •  Anne sessizce odadan çikar, bebek ve yabanci odada kalir.
                     •  Anne gelip bebeği rahatlattiktan sonra yine odadan çikar.
                     •  Bebek odada tek başina kalir.
                     •  Yabanci içeri girdiğinde anne odada yoktur.
                     •  Anne tekrar içeri girip bebekle ilgilenirken yabanci sessizce dişari çikar.
                       Garip Durum Deneyi’nden elde edilen sonuçlara göre anneye güvenli bağlanan bebekler etrafta ba-
                  ğimsizca dolaşir, ara sira annelerinin yanina dönerler. Anne odadan ayrilinca üzülür, geri gelince sevinir-
                  ler. Kaygili bağlanan bebekler anne içerdeyken bile huzursuzdurlar. Anne gidince ağlar, gelince annenin
                  yanina koşar ancak anneye vurma ve anneyi tekmeleme gibi davranişlar gösterirler. Kaçinan bağlanan
                  bebekler ise anne yokken ağlamaz, anne gelince de herhangi bir tepki vermezler.
                  (http://dergipark.gov.tr/download/article-file/369647 adresinden yararlanilarak komisyon tarafindan düzenlenmiştir.
                  10.01.2018, s. 14-18)







         46   PSİKOLOJİNİN TEMEL SÜREÇLERİ
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19