Page 15 - Seçmeli Psikoloji | 2.Ünite
P. 15

2. ÜNİTE


                 2.5.2.  Gelişim Kuramları

                Jean Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
                Bilişsel gelişim insanın düşünme, anlama, problem çözme ve benzeri zihinsel süreçlerinin gelişimini konu alır.
              Bilişsel gelişim kuramcılarının başında Jean Piaget gelir. Piaget’e göre bilişsel gelişim dört evreden geçerek ger-
              çekleşir. Bu evreler değişmez bir sıra izler ancak çocukların bu dönemlere girme zamanı farklı olabilir.

                   1.  Duyusal Motor Dönemi (0-2 yaş)

                     Bebek; görme, işitme gibi duyular ve nesneyi ağzına götürme, tutma
                  gibi hareketler ile çevreyi keşfetmeye çalışır. Sekizinci aya kadar duyu-
                  sal dünyasının dışına çıkan her şeyin yok olduğunu düşünür. Bu aydan
                  sonra ise bir nesneyi görmese bile nesnenin var olmaya devam ettiği-
                  ni anlar. Örneğin sekizinci aya kadar bebeğe bir oyuncak verildiğinde
                  onu tutup ağzına götürerek keşfetmeye çalışır. Önüne bir yastık koyup
                  oyuncağı sakladığınızda yastığı çekip oyuncağı almaya çalışmaz çünkü
                  görmediği nesnenin artık var olmadığını düşünür. Sekizinci aydan sonra
                  yastığı kenara çekip oyuncağı almaya çalışır (Görsel 2.31).   Görsel 2.31:  Duyusal motor
                                                                                dönemi

                   2.    İşlem Öncesi Dönemi (2-7 yaş)
                     Çocuk bu dönemde henüz mantıksal işlemleri yapamaz. Olayların ve nesnelerin görünüşüne göre akıl
                  yürütür. Görünüşündeki değişikliğin o şeyin özünü değiştirdiğini düşünür. Eşit miktarda su bulunan iki
                  kısa geniş bardağın birindeki su ince uzun bir bardağa boşaltıldığında çocuk uzun bardakta daha çok su
                  olduğunu düşünür. Bu dönemde çocuklar fiziksel olarak yanında olmayan nesneleri de düşünmeyi öğrenir.
                       İşlem öncesi dönemde benmerkezci düşünme biçimi egemendir. Çocuk başkalarının bakış açılarını
                  kavramakta güçlük çeker, dünyayı sadece kendi bakış açısından görür. Bu yüzden istekleri yerine gelmedi-
                  ğinde kızıp bağırabilir, kendisi toksa herkesi tok sanabilir. Olaylara tek yönlü yaklaşır ve bu da özelden özele
                  akıl yürütmesine sebep olur. Örneğin doğum gününde pasta kesildiğini bilen çocuk, misafirler için pasta
                  alındığında "Bugün kimin doğum günü?" diye sorar.

                     3.   Somut İşlemler Dönemi (7-11 yaş)

                       Bilgi bu dönemde mantıklı ve sistemli bir şekilde işlenir. Tek yönlü
                  düşünme yerini çok yönlü düşünmeye bırakır. Çocuk artık nesnelerin
                  görünüşüne göre akıl yürütmez. Örneğin bir kilo demir ile bir kilo pa-
                  muğun eşit ağırlıkta olduğunu, uzun bardaktaki suyun geniş bardaktaki
                  suyla eşit miktarda olduğunu söyler. Somut işlemler döneminde zaman
                  kavramı gelişir, benmerkezcilik biter ve buna bağlı olarak çocuk başka-
                  larının bakış açısını da önemsemeye başlar (Görsel 2.32). Somut olduğu
                  sürece karmaşık problemleri çözebilir. Henüz soyut düşünme becerileri
                  gelişmemiştir.                                                Görsel 2.32:  Somut işlemler
                                                                                dönemi

                     4. Soyut İşlemler Dönemi (12 yaş ve üstü)


                       Bu dönemde soyut düşünme gücü gelişir. Buna bağlı olarak çocuk
                  mantıksal, analitik, varsayımsal ve göreceli düşünmeye başlar. Üst dü-
                  zey bilişsel beceriler bu dönemde kazanılır (Görsel 2.33). Soyut düşün-
                  meye bağlı olarak siyaset, din, ideoloji gibi konular çocuğun ilgi alanına
                  girer. J. Piaget’e göre bilişsel gelişim biyolojik altyapıya dayalıdır ve ol-
                  gunlaşma temellidir. Bununla birlikte yaşantı zenginliği bilişsel gelişimi
                  hızlandırabilir.                                              Görsel 2.33:  Soyut işlemler
                                                                                dönemi




                                                                                   PSİKOLOJİNİN TEMEL SÜREÇLERİ  47
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20