Page 10 - Seçmeli Psikoloji | 2.Ünite
P. 10
2. ÜNİTE
2.5. GELİŞİM DÖNEMLERİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
KONUYA HAZIRLIK
Eğer bir çocuk;
Sürekli eleştirilmişse kınama ve ayıplamayı öğrenir.
Kin ortamında büyümüşse kavga etmeyi öğrenir.
Alay edilip aşağılanmışsa sıkılıp utanmayı öğrenir.
Sürekli utanç duygusuyla eğitilmişse kendini suçlamayı öğrenir.
Hoşgörüyle yetiştirilmişse sabırlı olmayı öğrenir.
Desteklenip yüreklendirilmişse kendine güven duymayı öğrenir.
Övülmüş ve beğenilmişse takdir etmeyi öğrenir.
Hakkına saygı gösterilerek büyütülmüşse adil olmayı öğrenir.
Güven ortamı içinde yetiştirilmişse inançlı olmayı öğrenir.
Kabul ve onay görmüşse kendini sevmeyi öğrenir.
Aile içinde dostluk ve arkadaşlık görmüşse bu dünyada mutlu olmayı öğrenir.
(Dorothy Law Nolte) (Doğan Cüceloğlu, Yeniden İnsan İnsana, İstanbul, 1992)
Çocuğun gelişiminde çevresel koşulların ve öğrenmenin rolünü verilen metinden
yola çıkarak yorumlayınız.
2.5.1. Gelişim Dönemleri
İnsan gelişimi döllenmeyle birlikte başlar ve yaşam boyu devam eder (Tablo 1). Bu gelişim, dönemler hâlinde
gerçekleşir. Her dönemin kendine özgü fiziksel, bilişsel, ahlaki vb. gelişimsel özellikleri vardır. Bu özelliklerin ortaya
çıkma ve gelişme hızı kişiden kişiye değişebilir. Bir dönemde ortaya çıkan özellikler sadece o döneme ait değildir.
Örneğin bebeklik döneminden itibaren başlayan dil gelişimi sonraki dönemlerde de devam eder. Bu gelişim dö-
nemleri aşağıda verilmiştir.
Tablo 1: Gelişim Dönemleri
GELİ İM DÖNEMLERİ
D D D D
42 PSİKOLOJİNİN TEMEL SÜREÇLERİ