Page 113 - Sanat Tarihi -12
P. 113

İLK ÇAĞ’DA DOĞU AKDENİZ HAVZASI UYGARLIKLARI VE BİZANS         3.
                                                                                                      ÜNİTE




                Resim Sanatı


                Roma resim sanatında, resimde görülen mozaik ve fresko süslemeleri
             Bizans Dönemi’nde gelişimini sürdürmüştür. Kilise ve manastırlarda bu
             süsleme  tekniklerine  sık  sık  rastlanmaktadır.  Bu  mabetlerden  biri  olan
             Sümela  Manastırı’nda  kaya  kilisesinin
             ve kiliseye bitişik şapelin iç ve dış duvar-
             ları  fresklerle  donatılmıştır.  Fresklerde
             işlenen başlıca konular İncil’den alınmış
             sahneler, Hz. İsa ve Meryem’in hayatı ile
             ilgili tasvirlerdir.

                Anadolu’da  Efes’te  bulunan  Yamaç
             Evleri de (3-7. yy.) mozaikleriyle ünlüdür.
             Duvarlarında Antik Yunan ve Roma mito-
             lojisi ile günlük hayattan sahneler, balık
             ve kuş gibi hayvan tasvirleri bulunmak-
             tadır (Görsel 3.127).

                İstanbul  ve Anadolu’daki  Erken  Bi-
             zans  Dönemi  resim  örneklerinin  büyük
             çoğunluğu günümüze ulaşmamıştır. Bunun
             nedeni  726-842  yılları  arasında  yaşa-
             nan  ikona  kırıcı  (İkonoklazma)  hare-
             ketidir.  Ancak,  bu  dönemin  etki  alanı
                                                                                                          Görsel 3.127
             dışında kalan Batı Roma, Mısır ve Kıbrıs gibi bölgelerdeki Erken Hristiyan      Yamaç Evleri’nden mozaik örneği
             Dönemi  yapılarının  fresko  ve  mozaik  teknikleriyle  yapılmış  resimleri
             varlığını korumuştur.


                Mozaik  sanatı  da  İkonoklazma  hareketinden  doğrudan  etkilenmiştir.
             Bu dönemde İstanbul Ayasofya Kilisesi’nin neredeyse tüm mozaikleri yok
             edilmiştir.  Daha  sonraki  dönemlerde  ise  Bizans  anıtsal  resim  sanatında
             tekrar canlanma yaşanmış, birçok yapı üzerinde nadide eserler verilmiştir.
             İkonoklazma sonrası ikon sanatı da tekrar canlanmıştır.  Hristiyanların dinî
             tasvirlere  düşkünlüğü,  siyasi  ve  dinî
             liderlerin  güç  göstergelerinin  ifadesi
             olarak ikonalar yaygın şekilde kullanıl-
             maya  başlanmıştır.  Malzeme  olarak
             ahşap,  mermer,  fil  dişi,  metal  (bronz,
             gümüş,  altın),  seramik  ve  mozaik
             kullanılmıştır.  Renkli  mermere  kakma
             renkli taşlarla yapılmış ve günümüzde
             İstanbul Arkeoloji Müzelerinde sergile-
             nen, Konstantinos Lips Manastır Kilisesi
             kazılarında  bulunmuş Azize  Eudoksia
             İkonası  çok  az  örneği  olan  taşınabilir
             mozaikler olarak adlandırılan bir ikona                                              Görsel 3.128
                                                                                                  Azize Eudoksia
             türüdür (Görsel 3.128).                                                              İkonası

                                                                                                           113
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118