Page 34 - Tarih 9 | 4.Ünite
P. 34
4. ÜNİTE
Yerleşik Toplumların Konar-Göçerlere Karşı Savunma
Duvarları
Yerleşik toplumların konar-göçerlerden korunmak için belli
yöntemleri vardır. Bu yöntemler sınırlıdır ve mükemmel sonuç
vermez. Bunlardan en etkili olanı konar-göçerlere karşı bazı ön-
leyici saldırılara girmektir. Ama bunlar için de büyük hazırlıklar
yapılması gerekir. En akıllıca yöntem hiç bitmeyen kavgalarında
araya girip fitne sokmak, en uzak ve en az tehlikeli olanları en
yakın, dolayısıyla en tehlikeli olanların üstüne salmaktır. Hem
en çok kullanılan hem de en etkisiz olanı konar-göçerleri ba-
rışçıl yollarla çekmeyi, sınır bölgelerinde onlara federe bölgeler
vermeyi denemektir.
Tüm bu yöntemlere karşın ilk anda akla gelen yöntem yine
de uygulanır ama bu önceleri çok ekonomik ve kolay görünen
zamanla çok zorlaşan ve içinden çıkılmaz derecede karma-
şıklaşan bir yöntemdir. Bu yöntem, stratejik noktalara kaleler
dikmek ve hatta olabilirse dalgakıranlar gibi atlıların saldırıla-
rına karşı duracak bir savunma hattı, bir duvar inşa etmektir.
Çok önceleri Çinliler; Hunlar olarak adlandırdıkları kavme karşı
küçük kaleler dikerler, daha sonra büyük Çin İmparatoru Çin
Şi Huang Ti (Çe Huang Ti) bu tabyaları birleştirerek sürekli
onarılan, gözden geçirilen, büyütülen mimari bir şaheser olan
Çin Seddi’ni kurar (Görsel 4.29). İranlılar da bozkır sınırlarına
kendi barikatlarını dikerler, sonra aynı şekilde önce Büyük
YORUMLAYALIM İskender kendi barikatlarını diker (Roux, 2006, s.42-43’ten
düzenlenmiştir).
Konar-göçerlere karşı korunmak isteyen yerleşik toplumların
aldıkları tedbirler neler olabilir?
Görsel 4.29
Çin Seddi
Hunlar, Kök Türkler ve Uygurlar gibi Orta Asya’da büyük
devletler kuran Türk toplulukları; ipek, buğday ve pirinç gi-
bi ekonomilerinin eksiği olan temel ürünleri zaman zaman
Çin’den hediye ve vergi olarak temin etmiştir. Buna rağmen
onlar, buğday gibi tarım ürünlerinde tamamen Çin ekonomi-
sine bağlı kalmamıştır. Daha doğrusu bu ürünü Türkler de
yetiştirmiştir. Çinliler, tarım ekonomisinde ileri bir toplumdur.
120