Page 6 - T.C. İnkilap Tarihi ve Atatürkçülük | 1.Ünite
P. 6
XX. YÜZYIL BAŞLARINDA OSMANLI DEVLETİ VE DÜNYA
Matematik derslerinde çok başarılı olan Mustafa Kemal’in dil dersleri zayıftı.
Oku-yorum Mustafa Kemal, bir kurmay subayın mutlaka bir yabancı dil öğrenmesi gerek-
tiğine inanıyordu. Tatillerde Selanik’te Frerler Okuluna giderek Fransızcasını
Osman Nizami Paşa’nın ilerletmeye çalıştı. Fransızcasını ilerletmek için okuduğu kitaplar sayesinde;
Öngörüsü Jean Jack Rousseau (Jan Jak Ruso), Voltaire (Volter), Montesquieu (Montes-
ku), Auquste Comte (Ogust Komt) gibi Fransız düşünürlerini yakından tanıdı
Mustafa Kemal, yakın arkada- ve inkılap, bağımsızlık, adalet, eşitlik gibi kavramları özümsedi.
şı Ali Fuat’ın babası İsmail Fazıl
Paşa’nın aracılığıyla tanıştıkları Tarih ve özellikle Türk tarihi, Mustafa Kemal’in ilgi alanlarındandı. Tarihi
Kurmay Subay Osman Nizami sevmesinde ve tarih merakının olmasında hocası Kolağası Mehmet Tevfik
Paşa’yla yaptıkları uzun bir soh- Bey’in etkisi büyük oldu. Mustafa Kemal yıllar sonra bu öğretmeni için:
betten sonra Osman Nizami Paşa
kendisine şu sözleri söylemiştir: “Minnet borcum var, bana yeni bir ufuk açtı.” diyerek ondan saygıyla söz
“Mustafa Kemal Efendi oğlum, gö- etmiştir.
rüyorum ki, İsmail Fazıl Paşa seni
takdir etmek konusunda yanılma- Sıra Sizde
mış. Şimdi ben de onunla aynı dü- Sizin de hayatınızda ufuk açan bir öğretmeniniz oldu mu? Sınıf
şüncedeyim. Sen, bizler gibi yalnız arkadaşlarınızla paylaşınız.
Erkan-ı harp subayı olarak normal
bir hayata atılmayacaksın. Keskin
zekân ve yüksek kabiliyetin, ül- Harp Okulu ve Harp Akademisi
kenin geleceği üzerinde etkili ola-
caktır. Bu sözlerimi bir iltifat olarak Mustafa Kemal 13 Mart 1899’da İstanbul’da harp okuluna başladı. Musta-
alma. Sende ülkenin başına gelen fa Kemal’in harp okulundaki öğrenimi sırasında eğitiminde ve yetişmesinde
büyük adamların daha gençlikle- etkili olan başlıca hocaları; Yüzbaşı Naci Bey, Fransızca Öğretmeni Necip
rinde gösterdikleri eşsiz kabiliyet Asım Bey, Talim Öğretmeni Rahmi Paşa, Binbaşı Fazıl Bey ve Teğmen Os-
ve zekâ belirtilerini görmekteyim.
İnşallah yanılmamış olurum.” Ali man Efendi’ydi.
Fuat CEBESOY, Sınıf Arkadaşım Ata-
türk, s.50. (Kısaltılmış ve sadeleştiril- Ali Fuat (Cebesoy), Kazım (Karabekir), Refet (Bele), Cafer Tayyar (Eğil-
mez), Nuri (Conker), Mehmet Arif (Ayıcı), Ali Fethi (Okyar) gibi Millî Mü-
miştir.)
cadele Dönemi’nin ünlü subayları, aralarında bir ya da iki devre fark bulunsa
da, Mustafa Kemal’le aynı dönemde harp okulunda bulunmuşlardır.
Sıra Sizde Mustafa Kemal’in okul arkadaşlarının çoğu, Millî Mücadele’nin
önde gelen komutanlarıdır. Bu kişilerin önemli vazifeler edin-
mesinde ve büyük sorumluluklar almasında aldıkları eğitimin
rolünü tartışınız.
Harp okulu, Mustafa Kemal’in hem vatan ve millet fikirlerinin olgunlaşma-
sında hem de Batı’ya dönük çağdaşlaşma düşüncelerinin gelişmesinde önem-
li bir dönem olmuştur (Görsel 1.6).
Oku-yorum
Matematik Öğretmeni Yüzbaşı
Mustafa Bey, bir gün ona, ileride
bütün dünyanın öğreneceği Ke-
mal ismini verdi:
“Oğlum, senin adın Mustafa. Be-
nim de öyle. Bu böyle olmayacak.
Arada bir fark bulunmalı. Bundan
sonra senin adın ‘Mustafa Kemal’
olsun…”
O günden sonra da Mustafa’nın
adı, Mustafa Kemal oldu. Kemal,
bilgi ve erdem yönünden olgun-
luk, yetkinlik anlamındadır.
Şevket Süreyya Aydemir, Tek Adam, Görsel 1.6: Mektebi Harbiye, Mustafa Kemal ikinci sınıf öğrencisi,
C. I, s. 60. (Kısaltılmıştır.) İstanbul, 1900- 1901
Mustafa Kemal Harp Mustafa Kemal Şam’daki
Akademisinden mezun oldu. 5. Ordu’ya atandı.
1905 1905
22