Page 6 - T.C. İnkilap Tarihi ve Atatürkçülük | 1.Ünite
P. 6

XX. YÜZYIL BAŞLARINDA OSMANLI DEVLETİ VE DÜNYA





                                               Matematik derslerinde çok başarılı olan Mustafa Kemal’in dil dersleri zayıftı.
                         Oku-yorum             Mustafa Kemal, bir kurmay subayın mutlaka bir yabancı dil öğrenmesi gerek-
                                               tiğine inanıyordu. Tatillerde Selanik’te Frerler Okuluna giderek Fransızcasını
                Osman Nizami Paşa’nın          ilerletmeye çalıştı. Fransızcasını ilerletmek için okuduğu kitaplar sayesinde;
                Öngörüsü                       Jean Jack Rousseau (Jan Jak Ruso), Voltaire (Volter), Montesquieu (Montes-
                                               ku), Auquste Comte (Ogust Komt) gibi Fransız düşünürlerini yakından tanıdı
                Mustafa  Kemal,  yakın  arkada-  ve inkılap, bağımsızlık, adalet, eşitlik gibi kavramları özümsedi.
                şı  Ali  Fuat’ın  babası  İsmail  Fazıl
                Paşa’nın  aracılığıyla  tanıştıkları   Tarih ve özellikle Türk tarihi, Mustafa Kemal’in ilgi alanlarındandı. Tarihi
                Kurmay  Subay  Osman  Nizami   sevmesinde ve tarih merakının olmasında hocası Kolağası Mehmet Tevfik
                Paşa’yla  yaptıkları  uzun  bir  soh-  Bey’in  etkisi  büyük  oldu.  Mustafa  Kemal  yıllar  sonra  bu  öğretmeni  için:
                betten sonra Osman Nizami Paşa
                kendisine şu sözleri söylemiştir:  “Minnet borcum var, bana yeni bir ufuk açtı.” diyerek ondan saygıyla söz
                “Mustafa Kemal Efendi oğlum, gö-  etmiştir.
                rüyorum ki, İsmail Fazıl Paşa seni
                takdir etmek konusunda yanılma-  Sıra Sizde
                mış. Şimdi ben de onunla aynı dü-         Sizin de hayatınızda ufuk açan bir öğretmeniniz oldu mu? Sınıf
                şüncedeyim. Sen, bizler gibi yalnız       arkadaşlarınızla paylaşınız.
                Erkan-ı harp subayı olarak normal
                bir hayata atılmayacaksın. Keskin
                zekân  ve  yüksek  kabiliyetin,  ül-  Harp Okulu ve Harp Akademisi
                kenin geleceği üzerinde etkili ola-
                caktır. Bu sözlerimi bir iltifat olarak   Mustafa Kemal 13 Mart 1899’da İstanbul’da harp okuluna başladı. Musta-
                alma. Sende ülkenin başına gelen   fa Kemal’in harp okulundaki öğrenimi sırasında eğitiminde ve yetişmesinde
                büyük  adamların  daha  gençlikle-  etkili olan başlıca hocaları; Yüzbaşı Naci Bey, Fransızca Öğretmeni Necip
                rinde  gösterdikleri  eşsiz  kabiliyet   Asım Bey, Talim Öğretmeni Rahmi Paşa, Binbaşı Fazıl Bey ve Teğmen Os-
                ve  zekâ  belirtilerini  görmekteyim.
                İnşallah  yanılmamış  olurum.”  Ali   man Efendi’ydi.
                Fuat  CEBESOY,  Sınıf  Arkadaşım  Ata-
                türk,  s.50.  (Kısaltılmış  ve  sadeleştiril-  Ali Fuat (Cebesoy), Kazım (Karabekir), Refet (Bele), Cafer Tayyar (Eğil-
                                               mez), Nuri (Conker), Mehmet Arif (Ayıcı), Ali Fethi (Okyar) gibi Millî Mü-
                miştir.)
                                               cadele Dönemi’nin ünlü subayları, aralarında bir ya da iki devre fark bulunsa
                                               da, Mustafa Kemal’le aynı dönemde harp okulunda bulunmuşlardır.

                                                Sıra Sizde  Mustafa Kemal’in okul arkadaşlarının çoğu, Millî Mücadele’nin
                                                          önde gelen komutanlarıdır. Bu kişilerin önemli vazifeler edin-
                                                          mesinde ve büyük sorumluluklar almasında aldıkları eğitimin
                                                          rolünü tartışınız.
                                               Harp okulu, Mustafa Kemal’in hem vatan ve millet fikirlerinin olgunlaşma-
                                               sında hem de Batı’ya dönük çağdaşlaşma düşüncelerinin gelişmesinde önem-
                                               li bir dönem olmuştur (Görsel 1.6).


                         Oku-yorum

                Matematik  Öğretmeni  Yüzbaşı
                Mustafa Bey, bir gün ona, ileride
                bütün  dünyanın  öğreneceği  Ke-
                mal ismini verdi:
                “Oğlum, senin adın Mustafa. Be-
                nim de öyle. Bu böyle olmayacak.
                Arada bir fark bulunmalı. Bundan
                sonra senin adın ‘Mustafa Kemal’
                olsun…”
                O  günden  sonra  da  Mustafa’nın
                adı, Mustafa Kemal oldu. Kemal,
                bilgi  ve  erdem  yönünden  olgun-
                luk, yetkinlik anlamındadır.
                Şevket  Süreyya  Aydemir,  Tek  Adam,   Görsel 1.6: Mektebi Harbiye, Mustafa Kemal ikinci sınıf öğrencisi,
                C. I, s. 60. (Kısaltılmıştır.)                         İstanbul, 1900- 1901


                           Mustafa Kemal Harp                                     Mustafa Kemal Şam’daki
                        Akademisinden mezun oldu.                                   5. Ordu’ya atandı.
                                        1905                                                    1905

               22
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11