Page 6 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 1.Ünite
P. 6
1. ÜNİTE
YAZARIN BİYOGRAFİSİ
MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ (1890-1966): XX. yüzyıl yazar ve edebiyat
tarihçilerindendir. Edebiyat dünyasına şiirle giren Fuat Köprülü, edebiyat
fakültesine geçtikten sonra Türk edebiyatı ve Türk edebiyatı tarihi alanın-
da çalışmalarını hızlandırdı. Türk edebiyatı tarihinin çeşitli devir ve şa-
hıslarını modern tarih yöntemlerini kullanarak ve belgelere dayanarak ilk
defa o, aydınlığa çıkardı. Yaptığı sistemli çalışmalar sayesinde Avrupa’da
birçok üniversitenin bilim kurullarına üye seçilen ilk Türk bilgini oldu.
Türk medeniyeti ve kültür tarihi, Türk edebiyatı tarihi, edebî eleştiri, Türk
dili, İslam dini, Türk sanat musikisi gibi alanlardaki geniş çalışmalarını
çeşitli kitap, dergi ve ansiklopedilerde derledi. Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Türk Edebiyatı
Tarihi I-II, Divan Edebiyatı Antolojisi, Türk Saz Şairleri, Edebiyat Araştırmaları eserlerinden bazılarıdır.
DİL BİLGİSİ
1. Metinde geçen “ahlakî, lâyıkıyla, mânasıyla, lisâniyat” kelimelerini doğru telaffuz etmek için ne-
lere dikkat edersiniz?
2. Okuduğunuz parçada geçen “Hakikaten, bir milletin coğrafi çevresiyle, sonra dinî, iktisadî, hukukî,
ahlâkî, sanatsal ve siyasi hayatıyla edebiyatı arasındaki bağlantılar o kadar açıktır ki bu konuda
açıklama yapmayı bile fazla görüyoruz.” cümlesindeki altı çizili “ki”lerin ayrı ya da birleşik ya-
zılma nedenini söyleyiniz.
3. Aşağıdaki parça okuduğunuz metinden alınmıştır. Parçada belirtilen noktalama işaretlerinin
parçadaki kullanım amaçlarını aşağıdaki şemalara yazınız.
‟ ”
?
“Bir millet, hayatı nasıl görüyor? Nasıl düşünüyor? Nasıl
hissediyor?” Biz, bunu en doğru ve en canlı olarak o milletin
düşünce ve kalem ürünlerinde bulabiliriz.
,
Not: Noktalama işaretleriyle ilgili ayrıntılı bilgi için TDK’nin Yazım Kılavuzu’na başvurabilirsiniz.
ARAŞTIRINIZ
Yazının gelişimi, Türk yazı sanatı, alfabeler gibi konulardan birini araştırınız. Araştırma sonuçlarınızı
yazıp sınıfta paylaşınız.
16