Page 6 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 1.Ünite
P. 6

1.  ÜNİTE






                      YAZARIN BİYOGRAFİSİ


                      MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ (1890-1966): XX. yüzyıl yazar ve edebiyat
                   tarihçilerindendir. Edebiyat dünyasına şiirle giren Fuat Köprülü, edebiyat
                   fakültesine geçtikten sonra Türk edebiyatı ve Türk edebiyatı tarihi alanın-
                   da çalışmalarını hızlandırdı. Türk edebiyatı tarihinin çeşitli devir ve şa-
                   hıslarını modern tarih yöntemlerini kullanarak ve belgelere dayanarak ilk
                   defa o, aydınlığa çıkardı. Yaptığı sistemli çalışmalar sayesinde Avrupa’da
                   birçok üniversitenin bilim kurullarına üye seçilen ilk Türk bilgini oldu.
                   Türk medeniyeti ve kültür tarihi, Türk edebiyatı tarihi, edebî eleştiri, Türk
                   dili, İslam dini, Türk sanat musikisi gibi alanlardaki geniş çalışmalarını
                   çeşitli kitap, dergi ve ansiklopedilerde derledi. Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Türk Edebiyatı
                   Tarihi I-II, Divan Edebiyatı Antolojisi, Türk Saz Şairleri, Edebiyat Araştırmaları eserlerinden bazılarıdır.



                   DİL BİLGİSİ


                 1.  Metinde geçen “ahlakî, lâyıkıyla, mânasıyla, lisâniyat” kelimelerini doğru telaffuz etmek için ne-
                    lere dikkat edersiniz?

                 2.  Okuduğunuz parçada geçen “Hakikaten, bir milletin coğrafi çevresiyle, sonra dinî, iktisadî, hukukî,
                    ahlâkî, sanatsal ve siyasi hayatıyla edebiyatı arasındaki bağlantılar o kadar açıktır ki bu konuda
                    açıklama yapmayı bile fazla görüyoruz.” cümlesindeki altı çizili “ki”lerin ayrı ya da birleşik ya-
                    zılma nedenini söyleyiniz.
                 3.  Aşağıdaki parça okuduğunuz metinden alınmıştır. Parçada belirtilen noktalama işaretlerinin
                    parçadaki kullanım amaçlarını aşağıdaki şemalara yazınız.


                                  ‟ ”







                                                                                     ?
                        “Bir millet, hayatı nasıl görüyor? Nasıl düşünüyor? Nasıl
                     hissediyor?” Biz, bunu en doğru ve en canlı olarak o milletin
                     düşünce ve kalem ürünlerinde bulabiliriz.







                                            ,




                   Not: Noktalama işaretleriyle ilgili ayrıntılı bilgi için TDK’nin Yazım Kılavuzu’na başvurabilirsiniz.

                    ARAŞTIRINIZ


                    Yazının gelişimi, Türk yazı sanatı, alfabeler gibi konulardan birini araştırınız. Araştırma sonuçlarınızı
                 yazıp sınıfta paylaşınız.





           16
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11