Page 22 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 1.Ünite
P. 22

1. Ünite


                    Osmanlı Devleti birçok milletten oluşmuş, devlet yöneticileri ülke içindeki bütün unsurlara
               eşit ve adaletli davranarak bu unsurları bir arada tutmayı başarmıştır. Halka eşit davranan Os-
               manlı Devleti, çoklukta birlik olma anlamına gelen Kesrette Vahdet düşüncesini bütün dünyaya
               göstermiştir. Osmanlılarda devletin sonsuza kadar yaşayacağına inanılmış ve bu anlayış Devlet-i
               Ebet Müddet olarak ifade edilmiştir. Cihan Hâkimiyeti Ülküsü’nden hareketle devletin sonsuza
               kadar yaşamasının Kanun-ı Kadim (Kanunnâme-i Âli Osman) ile mümkün olacağına inanan
               Osmanlı devlet yöneticileri, Nizam-ı Âlem (devletin dirlik ve düzenini sağlamak ve dünyaya dü-
               zen vermek) için özel çaba sarf etmişlerdir.

               1.7. Osmanlı Devleti ile İlk Türk İslam Devletlerinin Yönetim Anlayışı

                    Osmanlı Devleti’nin yönetim anlayışın-
               da, ilk Türk İslam devletlerinde olduğu gibi
               otoritenin kaynağının Allah olduğuna inanı-
               lırdı. Allah’ın devleti hükümdara bağışladığı-
               na inanıldığı için hükümdarın yetkisi tartı-
               şılmazdı. Bu nedenle bütün yetki padişahın
               ve dolayısıyla onu temsil eden divanın elinde
               toplanmıştı. Buna karşın reâya (halk) (Gör-
               sel 1.14) da adaletli bir şekilde yönetilmesi
               için padişaha verilmiş kutsal bir emanet ola-
               rak kabul edilirdi.
                    Osmanlı’da kut anlayışı ve cihan hâki-
               miyeti  düşüncesi  devam  etmiş  ancak  diğer
               bütün Türk devletlerinden farklı olarak mer-
               keziyetçi bir yapı kurulmuştur.               Görsel 1.14: Reâya (Pazar Yeri-Gustav Bauernfeind)
                    İlk Türk devletlerinde ikili yönetim an-
               layışı vardı. Selçuklularda ise devlet toprakları melikler arasında paylaştırılırdı. Osmanlı Devle-
               ti’nde durum bunlardan farklı olarak ülke hanedan üyeleri arasında paylaştırılmamış, padişah
               mutlak hâkim olmuştur. Bu yüzdendir ki Osmanlı Devleti diğer Türk devletlerine göre daha uzun
               ömürlü olmuştur.
                                              Osman ve Orhan Bey dönemlerinde geleneksel veraset anlayışı
                                         olan  “Ülke  hanedanın  ortak  malıdır.”  töresi  uygulanmış,  bu  uygu-
                                         lama  sık  sık  taht  kavgalarının  çıkmasına  sebep  olmuştur.  Merkezî
                                         otoriteyi güçlendirmek ve taht kavgalarını azaltmak isteyen I. Murat,
                                         veraset  sisteminde  değişiklik  yaparak  “Ülke  hanedanın  ortak  malı-
                                         dır.” anlayışını terk etmiş, “Ülke padişah ve oğullarının ortak malı-
                                         dır.” prensibini getirmiştir.
                                              Fatih  Kanunnâmesi’nde  de  Devlet-i  Âliyye’nin  bekası  için  (Ni-
                                         zam-ı Âlem) gerekirse kardeşlerin hal edilmesi (öldürülmesi) hükmü
                                         getirilerek  “Ülke  sadece  padişahın  malıdır.”  fikri  benimsenmiş,  bu
                                         Kanunnâme  ile merkeziyetçi  yapı daha da güçlendirilmiştir. I. Ah-
                                         met’le (Görsel 1.15) birlikte,  ekber (büyük) ve erşed (akıllı) anlayışı
                                         benimsenerek büyük ve akıllı olan kardeşin hükümdar olması karar-
               Görsel 1.15: I. Ahmet (Temsilî)  laştırılmış, bu anlayış ile kardeşler arasındaki taht kavgalarına son
                                         verilmesi amaçlanmıştır.
                    Yönetim alanında yapılan bu değişikliklerin yanında, Osmanlı Devleti 1876 yılında Türk-
               lerin ilk anayasası olan Kanun-i Esasi’yi ilan ederek Mutlak Monarşi’den Meşruti Monarşi’ye
               geçmiş, bu sayede halkın seçimlere katılması ve hükûmeti seçmesi sağlanmıştır.
                    SORU
                      Osmanlı Devleti ile ilk Türk İslam devletlerini analiz ederek bu devletlerin yönetim an-
                 layışlarını benzerlik ve farklılıklar açısından değerlendiriniz.





                                                            32
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27