Page 4 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 1.Ünite
P. 4

1. Ünite



                     SIRA SİZDE


                       “Cesarete karşı hayranlık duymayı ve birilerine bağımlı olarak yaşamayı yüz kı-
                  zartıcı bir durum olarak görmek bizim geleneğimizdir. Atalarımızdan toprakla birlikte
                  devraldığımız bağımsızlığımızı feda edemeyiz. Mücadele edecek savaşçılarımız hâlâ mev-
                  cut iken devletimizi korumalıyız.”
                                                                             İbrahim Kafesoğlu, Türk Millî Kültürü, s. 234

                     Hun Türk Devleti’nin kurultayında (devlet meclisinde) geçen bu konuşma, Türkle-
                rin bağımsızlığa verdiği önemi ifade etmektedir. Bu metindeki bağımsızlığın korunma-
                sıyla ilgili düşünceleri, İstiklâl Marşı’nda geçen bağımsızlıkla ilgili mısralarla karşılaş-
                tırarak benzer iki yönü aşağıya yazınız.


                  .........................................................................................................................................................................................................................
                  .........................................................................................................................................................................................................................
                  .........................................................................................................................................................................................................................


                    İslamiyet öncesi Türk devletlerinde devleti yönetme yetkisi-      BİLGİ NOTU
               nin hükümdara Tanrı tarafından verildiğine inanılır, bu inanca
               da kut anlayışı denilirdi. Kut anlayışına göre kağan, Tanrı’nın        İlk Türk devletlerin-
               yeryüzündeki vekili olarak görülürdü. Kağanların yeryüzünde       de toy (kurultay) kelime-
               adaleti  sağlamakla  görevli  olduklarına  inanılır,  siyasi  iktidar   si, devlet meselelerinde
               hakkının hükümdar ve ailesine ait olduğu kabul edilirdi.          önemli kararlar almak için
                    Kut  anlayışı  ilahi  bir  kavramdı.  Kağan,  Tanrı  istediği  ve   toplanan meclis  anlamıyla
               kendisine kut verildiği için hükümdardı. Ancak onun yönetici-     kullanılmakla birlikte, ka-
               liği kalıcı değildi. Tanrı’nın verdiği yetki gene onun tarafından   ğanın halkı için düzenlemiş
                                                                                 olduğu şenlik ve eğlence
               alınabilirdi. Kağanın devleti yönetmeye devam edebilmesi için     anlamıyla da kullanılmıştır.
               üzerine düşen görevleri yerine getirmesi gerekirdi. Bu nedenle,
               Türklerde kağanların tahta çıkarak icraatlarını gerçekleştirmesi
               veya herhangi bir sebeple devletin dağılması gibi olaylar, Tanrı’nın verdiği kut anlayışı ekseninde
               temellenmişti. Bu anlayışta yönetme yetkisinin hükümdar ailesine verilmesi, Türk devletlerinde
               sık sık taht kavgalarına sebep olmuştur.
                                                                     İlk Türk devletlerinde Gök Tanrı inancına
                                                                 göre Güneş’in doğduğu yere ayrı bir önem veri-
                                                                 lir, bundan dolayı kağanın çadırı doğuya açılır,
                                                                 tahtı da doğuya dönük olarak yerleştirilirdi.
                                                                     Hunlarda hükümdar, Şan-yü veya Tan-
                                                                 hu (sonsuzluk) sözleriyle anılırdı. Hükümdar-
                                                                 ların görevi sadece huzur ve refahı sağlamak
                                                                 değil  halkı  için  toy  (toplantı/şenlik)  da  dü-
                                                                 zenlemekti. Devlet yöneticilerinin toy düzen-
                                                                 lemek gibi görevlerinin de olması, Türklerde
                                                                 sosyal devlet anlayışı olduğunu gösterir.
                                                                     Hun  devlet  yönetim  anlayışında  toyun
                                                                 (meclisin)  büyük  bir  önemi  vardı.  Hun  hü-
                                                                 kümdarı, milleti ve devleti ile ilgili önemli ka-
                                                                 rarlar alırken toy (kurultay) (Görsel 1.4) adı
                                                                 verilen  bu  meclise  danışırdı.  Gerek  duyul-
                                                                 ması  hâlinde  bu  toylara  halk  da  katılabilir-
                                                                 di.  Hun  devlet  yönetiminde  kuzey-güney  ve
               Görsel 1.4: İlk Türklerde toy (Temsilî)
                                                                 doğu-batı şeklinde ikili teşkilatlanma vardır.



                                                            14
   1   2   3   4   5   6   7   8   9