Page 6 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 1.Ünite
P. 6

1. Ünite


               Kızıl Elma ve Türk Cihan Hâkimiyeti Anlayışı

                    Türk tarihinde Hunlardan itibaren bir cihan imparatorluğu olma arzusu ve dünyaya düzen
               verme ülküsünün olduğu görülür. Türk hakanları; “Güneş bayrağımız, gökyüzü çadırımız.” di-
               yerek bu ülküyü ifade etmişlerdir.
                                                                     Orhun Yazıtları’nda da ifade edildiği gibi
                                                                Türk  Cihan  Hâkimiyeti  (Görsel  1.6),  Gü-
                                                                neş’in doğduğu yerden battığı yere kadar olan
                                                                coğrafyanın Türk hükümdarı tarafından idare
                                                                edilmesi  ülküsüdür.  Türk  Cihan  Hâkimiyeti
                                                                anlayışındaki  Nizam-ı  Âlem  Ülküsü,  Tanrı
                                                                adına dünya nizamını sağlama ve Türk adale-
                                                                tini dünyanın her tarafına yayma anlayışıdır.
                                                                     Orhun Yazıtları’nda Bilge Kağan’ın; “İlliyi
                                                                ilsizleştirdik, kağanlıyı kağansızlaştırdık. Diz-
                                                                liye diz çöktürdük, başlıya baş eğdirdik. Tanrı
                                                                yardım  ettiği  için  gözle  görülmeyen,  kulak-
               Görsel 1.6: Türk Cihan Hâkimiyeti (Temsilî)      la  işitilmeyen  yerleri  milletime  kazandırdım.
                                                                Tanrı  buyurduğu  için  dört  taraftaki  milleti
               düzene sokup tertipledim. Türk Milleti yerinde hiç durmasın… Gece uyuyacağım gelmedi, gün-
               düz oturacağım gelmedi.’’ sözleri, Türklerin vatanseverlik ve dünyaya nizam verme düşüncesini
               desteklemektedir. Dört taraftaki milletleri düzene koyma çabası da Kızıl Elma anlayışının bir
               göstergesidir.
                    Türklerin Kızıl Elma ülküsü, sabit ve belirli bir kavram veya yer değil, soyut bir ülkü kavra-
               mıydı. Bu nedenle her dönemin kültürü, o dönemin Kızıl Elma ülküsünü belirlerdi. Bu anlayışa
               göre  somut bir hedef belirlenip o hedefin üzerine gidilir, oraya varılsa da Kızıl Elma  bu defa
               daha ileride ve yine belirli bir yere gider, ona hiçbir zaman ulaşılamaz.
                    Türklerde Kızıl Elma düşüncesi, uzun vadeli stratejiler oluşturulmasında ve yeni hedefler
               belirlenmesinde önemli bir yere sahipti. Çünkü Türkler, bu ülkü sayesinde dinamik bir yapıya
               sahip olmuş ve belirlenen yeni hedeflere doğru yoğunlaşmıştır.

                     SIRA SİZDE



                       Oğuz Kağan Destanı’ndan                             Türeyiş Destanı’ndan
                    Tanrı buyurmuş size yeryüzünü al diye!                 Kız, en son görüşmede ka-
                    Başımla kut’umu da veriyorum al diye!             ğana;  “Doğudan  batıya  kadar  bü-
                    Gökteki Güneş ise yurdun bayrağı olsun,           tün  dünya  senin  bayrağın  altına
                    İlimizin çadırı, yukarıdaki gök olsun.            girecek.  İşlerini  sıkı  tut  ve  iyi  ça-
                    Dünya devletim olsun,                             lış. Ayrıca dostlarının değerini bil.”
                    Halkımız da çok olsun!                            demiştir.
                    O hâlde sayılırım ben bir dünya kağanı,            Saadettin Gömeç, Türk Halk Edebiyatı-Destan, s. 234
                    Bana bağlıdır artık, dünyanın her dört yanı!
                          Bahaeddin Ögel, Türk Mitolojisi, s. 135-138 (Düzenlenmiştir.)


                     Metinlerden hareketle Türklerdeki yönetim anlayışı hakkında neler söylenebilir?


                  .........................................................................................................................................................................................................................
                  .........................................................................................................................................................................................................................
                  .........................................................................................................................................................................................................................







                                                            16
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11