Page 21 - Fen Lisesi Matematik 11 | 7.Ünite
P. 21
OLASILIK
5. ÖRNEK
Öğrenci sayısı
Eğitim-öğretim yılının başında bir sınıf öğretmeni,
öğrencilerine kitap okumanın yararları hakkında et- 7
kili bir konuşma yapıyor. Geçmişte öğrencinin günlük 6
okuduğu sayfa sayısı doğrultusunda elde ettiği veri- 5 4
lerle yandaki histogramı oluşturuyor. 3
Buna göre 2
1
Sayfa sayısı
0 1-5 6-10 11-15 16-20 21-25 26-30
a) Sınıftan seçilen rastgele 2 öğrencinin geçmişte 16-20 sayfa aralığında kitap okuyan öğrencilerden
olma olasılığını teorik olarak bulunuz.
b) Sınıftan rastgele bir öğrenci seçildiğinde bu öğrencinin günlük 11-30 sayfa aralığında kitap okuyan
bir öğrenci olduğu biliniyorsa bu öğrencinin 16-20 sayfa aralığında kitap okuyan bir öğrenci olma
olasılığını bulunuz.
c) Bu deneyin ertesi günü öğrencilerin öğretmenin konuşmasından etkilenerek günlük 26-30 sayfa
aralığında kitap okuma olasılığını bulunuz.
ÇÖZÜM
2
6
5
6
7
4
a) s E = ++++ += 30 kişi, A olayı günlük 16-20 sayfa aralığında kitap okuyan öğrenciler
]g
olsun. Bu durumda s A = olur.
5
]g
]
P A = s Ag
] g
s E ] g
5
= 30
1
= 6 bulunur .
b) B olayı seçilen öğrencinin 11-30 sayfa aralığında günlük kitap okuyan öğrencilerin kümesi,
A olayı seçilen öğrencinin 16-20 sayfa aralığında günlük kitap okuyan öğrencilerin kümesi olsun.
Koşullu olasılıktan yola çıkılırsa
P A + Bg s A + Bg
]
]
^
P AB ; h = =
]
]
P Bg s Bg
5
= 19 bulunur.
Geçmişte 26-30 sayfa aralığında kitap okuyan öğrenci sayısı
c) Deneysel olasılık =
Sınıf mevcudu
6 1
= 30 = 5 bulunur .
Teknoloji Uygulaması
Yandaki karekodu tablet veya cep telefonunuzdan okutarak deneysel
olasılık animasyonunu inceleyiniz.
Fen Lisesi Matematik 11 271