Page 41 - Matematik 11 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 41
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 19
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı MATEMATİK 11
2. ÜNİTE : SAYILAR VE CEBİR > Fonksiyonlarda Uygulamalar > İkinci Dereceden Fonksiyonlar ve Grafikleri
Kavram : Parabol
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : İlişkilendirme Becerisi
Çalışmanın Adı KÖPRÜ 20 dk.
Çalışmanın Amacı Parabol kavramını tanımlayabilme.
1. Yönerge: Aşağıda verilen görseller ve metinden hareketle sorulara verdiğiniz yanıtları ilgili boşluklara
yazınız.
Görsel 1 Görsel 2 Görsel 3
Günlük yaşamda geometrik olarak parabol şekline benzeyen yapılarla birçok yerde karşılaşırız. Su
kemerleri, sera demirleri ve köprü tasarımları gibi mimari eserler bunlardan bazılarıdır. Bu tür yapıların
modellenmesi esnasında yapıların daha dayanıklı ve daha sağlam olabilmesi için ikinci dereceden
fonksiyonların grafiklerinden yararlanılmaktadır.
2
2
1. f: R → R , f(x) = x +1 ve g: R → R, g(x) = -x +1 kuralları ile verilen f ve g ikinci dereceden fonksi-
yonları için tanım kümesinden alınan -2, -1, 0, 1 ve 2 elemanlarının bu fonksiyonlar altında oluşan
görüntü değerlerini bularak analitik düzlemde işaretleyiniz. İşaretlediğiniz bu noktaları yukarıda
verilen görselleri dikkate alarak ardışık olarak birleştiriniz.
y y
5 5
4 4
3 3
2 2
1 1
x x
-5 -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 5 -5 -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 5
-1 -1
-2 -2
-3 -3
-4 -4
-5 -5
Oluşturduğunuz bu grafikler parabol olarak isimlendirilmektedir.
39