Page 23 - Sosyoloji 1 | 1.Ünite
P. 23
Sosyolojiye Giriş, Sosyolojinin Alanı, Yöntem ve Teknikleri 1. ÜNİTE
Okuma Parçası
Aşağıdaki metinde bir araştırma örneğinin özeti verilmiştir. Araştırma örneğinden hareketle boşlukları
uygun bilgilerle doldurunuz.
ÖN KABULLERLE İLGİLİ BİR
ARAŞTIRMA ÖRNEĞİ Somutluk ilkesi: Araştırmaya göre yoksulluk ve
Yoksulluk, birtakım ihtiyaçların karşılanamaması an- kadın yoksulluğu konusu belirli bir yer ve zamanda
lamına gelen geniş kapsamlı ve çok yönlü bir kavramdır. gerçekleştiği için somut bir olaydır.
Bu nedenle yoksulluğu tam olarak açıklayabilmek için
mutlak/göreli yoksulluk, insani yoksulluk, kent yoksullu- Nesnellik ilkesi: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ğu ve kadın yoksulluğu gibi kavramlar türetilmiştir. Bu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
kavramlardan biri olan kadın yoksulluğu yoksulluğun . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
toplumsal cinsiyet boyutuyla alakalıdır. Günümüzde
kadınlar çeşitli sebeplerden dolayı yeterli eğitime sahip
değildir. Bazı ülkelerde çalışan kadınlar düşük ücretlerle Bilmediğini varsaymak ilkesi: . . . . . . . . . . . . . . . . .
ve sigortasız işlerde çalışmaktadırlar. Bu nedenle kadınlar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
mağdur olmakta ve yoksul kadınların sayısı giderek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
artmaktadır. Yoksullar içinde kadınların sayısının artması
ve kadınların yoksulluktan daha çok etkilenmeleri
nedeniyle kadın yoksulluğu olgusu daha fazla önem Konuların sınırlandırılması ilkesi: . . . . . . . . . . . . .
kazanmıştır. Kadın yoksulluğu, yoksulluğun bir kadın . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
sorunu hâline gelmesini incelerken aile içi şiddet, erken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
evlilikler, boşanma, eşin evi terk etmesi, hane içi eşitsiz-
likler, eğitim eksikliği ve çalışma gibi kadını ilgilendiren
durumları da ele almaktadır. Toplumsal olguların değişebilirliği ilkesi: . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kadın yoksulluğu üzerine araştırma yapmak amacıyla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
örneklem grubu olarak 100 yoksul kadın belirlenmiştir.
Bu kadınlar üzerine Elazığ’da bir alan araştırması plan-
lanarak anket çalışması yapılmıştır. Yapılan çalışma Nedensellik ilkesi: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
sonucunda elde edilen veriler analiz edilmiştir. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(www.hazarsam.com) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Etkinlik
Aşağıdaki eşleştirme tablosunda kavramlara ait açıklamalar verilmiştir. Açıklamalara karşılık gelen
kavramların numaralarını boş bırakılan kutucuklara yazınız.
Kavramlar Açıklamalar
1. Toplumsal olguların Sosyoloji yeri ve zamanı belli somut olaylardan hareket eder.
değişebilirliği
Sosyolog, araştırma sırasında ön yargılarından, inançlarından, değerlerinden
2. Nedensellik
arınmalıdır. Çalışma nesnel olmalıdır.
3. Konuların
Yeni araştırmada eski bilgiler unutulmalıdır.
sınırlandırılması
4. Nesnellik Sosyolog neyi araştıracağını belirlemelidir.
Değişme temel gerçektir. Konu tarihsel değişme sürecindeki durumuyla ince-
5. Somutluk
lenmelidir.
6. Bilmediğini Belli koşullar altında belli nedenler belli sonuçlar doğurur. Hiçbir konu nede-
varsaymak ninden ayrı değerlendirilemez.
33