Page 10 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 5.Ünite
P. 10

5.  ÜNİTE






                   DİL BİLGİSİ

                 1.  • Önce kendine hâkim oluyordu.
                    • O sırada, kalabalığın arasından garip giyimli genç bir kızın çıktığını gördü.
                    Okuduğunuz metinden alınan yukarıdaki cümleler, anlamına göre olumlu cümlelere örnektir.
                    Siz de okuduğunuz metinden anlamına göre olumsuz, ünlem ve soru cümlelerine örnekler bu-
                    lunuz. Bulduğunuz örneklerin altını çiziniz.
                 2.  Aşağıda virgülün kullanım amaçlarından bazıları verilmiştir. Okuduğunuz metinde bu kulla-
                    nımlara örnekler bulunuz. Bulduğunuz örnekleri aşağıdaki şemalara yazınız.


                      Birbiri ardınca sıralanan eş görevli kelime ve kelime gruplarının arasına konur:
                       Örnek
                       Kaderin,  hayal  kırıklığının,  derin  bir  hüznün  karıştığı  gülümsemesi  yüzünde  bir  süre
                       daha asılı kaldı.





                      Uzun cümlelerde yüklemden uzak düşmüş olan özneyi belirtmek için konur:
                       Örnek









                      Sıralı cümleleri birbirinden ayırmak için konur:
                       Örnek









                      Özne olarak kullanıldıklarında bu, şu zamirlerinden sonra konur:
                       Örnek












                    ARAŞTIRINIZ


                    Türk ve dünya edebiyatından sinemaya uyarlanmış bir romanın (Victor Hugo’nun Sefiller’i,
                 Alexandre Dumas’nın Monte Kristo Kontu, Reşat Nuri Güntekin’in Yaprak Dökümü, Halide Edip
                 Adıvar’ın Vurun Kahpeye gibi) filmini izleyiniz. İzlediğiniz film ile ilgili düşüncelerinizi kısaca yazıp
                 sınıfta paylaşınız.






           182
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15