Page 10 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 5.Ünite
P. 10
5. ÜNİTE
DİL BİLGİSİ
1. • Önce kendine hâkim oluyordu.
• O sırada, kalabalığın arasından garip giyimli genç bir kızın çıktığını gördü.
Okuduğunuz metinden alınan yukarıdaki cümleler, anlamına göre olumlu cümlelere örnektir.
Siz de okuduğunuz metinden anlamına göre olumsuz, ünlem ve soru cümlelerine örnekler bu-
lunuz. Bulduğunuz örneklerin altını çiziniz.
2. Aşağıda virgülün kullanım amaçlarından bazıları verilmiştir. Okuduğunuz metinde bu kulla-
nımlara örnekler bulunuz. Bulduğunuz örnekleri aşağıdaki şemalara yazınız.
Birbiri ardınca sıralanan eş görevli kelime ve kelime gruplarının arasına konur:
Örnek
Kaderin, hayal kırıklığının, derin bir hüznün karıştığı gülümsemesi yüzünde bir süre
daha asılı kaldı.
Uzun cümlelerde yüklemden uzak düşmüş olan özneyi belirtmek için konur:
Örnek
Sıralı cümleleri birbirinden ayırmak için konur:
Örnek
Özne olarak kullanıldıklarında bu, şu zamirlerinden sonra konur:
Örnek
ARAŞTIRINIZ
Türk ve dünya edebiyatından sinemaya uyarlanmış bir romanın (Victor Hugo’nun Sefiller’i,
Alexandre Dumas’nın Monte Kristo Kontu, Reşat Nuri Güntekin’in Yaprak Dökümü, Halide Edip
Adıvar’ın Vurun Kahpeye gibi) filmini izleyiniz. İzlediğiniz film ile ilgili düşüncelerinizi kısaca yazıp
sınıfta paylaşınız.
182