Page 5 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | 8.Ünite
P. 5

Eleştiri



                  Servetifünun Dönemi’nde Hüseyin Cahit, Cenap Şahabettin, Ha-
               lit Ziya, Mehmet Rauf, Tevfik Fikret, Ali Kemal, İsmail Safa ve Ahmet
               Şuayp eleştiri türünde yazan sanatçılardır. Çoğunlukla eleştiri türün-
               de yazan Ahmet Şuayp, Türk edebiyatındaki eleştiri anlayışına nesnel
               bir bakış açısı getirmeye çalışmıştır. Hüseyin Cahit’in Kavgalarım ile
               Ahmet Şuayp’ın Hayat ve Kitaplar adlı eserleri, bu dönemde eleştiri
               türünün tanınmış örnekleridir.

                  Fecriati’de Yakup Kadri, Ahmet Haşim, Hamdullah Suphi, Ali Ca-  Tahrib-i Harabat, Türk edebi-
               nip, M. Fuat Köprülü ve Şahabettin Süleyman eleştiri türünde yazan   yatında ilk eleştiri örnekle-
                                                                                         rindendir.
               sanatçılardır. Millî Edebiyat Dönemi’nde ise Ali Canip’in Millî Edebiyat
               Meselesi ve Cenap Bey’le Münakaşalarım adlı eseri eleştiri türünün
               tanınmış örneğidir.

                  Ahmet Şuayp,  Gustave Flaubert Nazariyat-ı Edebiye ve Felsefiyesi
               adlı eleştiri yazısında Flaubert ve onun sanat anlayışı ile ilgili tespit-
               lerde bulunmuştur. Sanatçının yaşamından, kişiliğinden, düşünce-
               lerinden, eserlerini oluşturma aşamasındaki yöntemlerinden söz
               etmiştir. Eleştirisinde yargılarını gerekçelendirmiş, nesnel bir tutum
               sergilemiştir.

                  Metni Anlama ve Çözümleme

                1. Eleştiri türünün ortaya çıkmasında toplumsal değişim ve etkileşimlerin rolünü değerlendiriniz.

                2. Gustave Flaubert Nazariyat-ı Edebiye ve Felsefiyesi adlı metnin konusu, amacı ve hedef kitlesi arasın-
                  da nasıl bir ilişki kurulabilir? Açıklayınız.

                3. Metinde “Flaubert edebiyatın ‘gayr-i şahsî’ olması taraftarıdır...” cümlesindeki altı çizili sözün anla-
                  mını bağlamdan hareketle tahmin ediniz, tahmininizin doğruluğunu kaynaklardan yararlanarak
                  kontrol ediniz.

                4. Metnin ana düşüncesini ve yardımcı düşüncelerini belirleyiniz.
                5. Metinde yazarın konuya ve okuyucuya yönelik yaklaşımını, yönlendirme yapıp yapmadığını belir-
                  leyiniz.


                  Yazarın Biyografisi
                  Ahmet Şuayp (1876-1910): İstanbul’da doğdu. Fatih Rüştiye-
               sinde, Vefa İdadisinde okudu.  Mekteb-i Hukukta (Hukuk Fakülte-
               si) yükseköğrenimini tamamlayarak aynı fakültede idare hukuku
               dersleri verdi. Maarif Meclisi üyeliği, Tedrisat-ı İptidaiye müdürlü-
               ğü ve İstanbul Maarif müdürlüğü görevlerinde bulundu.

                  Servetifünun edebiyatında fikrî ve ilmî çalışmalarıyla öne çı-
               kan Ahmet Şuayp, eleştiri alanında yoğunlaştı.  Batılı yazar ve
               fikir adamlarının hayatını ve eserlerini inceledi. Bilimsel eleşti-
               ri  alanında  çalışmalar  yaptı. Türk edebiyatına  Batılı  eleştiri  anla-
               yışını getirmeye çalıştı. Rıza  Tevfik Bölükbaşı ve Mehmet Cavit
               ile  birlikte  Ulum-ı İktisadiye ve İçtimaiye Mecmuası’nı  çıkardı.  Bu
               dergide pozitivizmle ilgili yazılar yazdı. Pozitivizmin felsefi, edebî   Ahmet Şuayp
               ve tarihî yönlerini topluma tanıtmaya çalıştı. Hukukla ilgili kitapları   (1876-1910)
               ölümünden sonra basıldı. Hayat ve Kitaplar, Esmar-ı Matbuat yaza-
               rın bilinen eserleridir.



                                                                                                            237
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10