Page 7 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | 9.Ünite
P. 7

Mülakat ve Röportaj



                2. Metinden hareketle Sami Paşazade Sezai’nin kişilik özelliklerini belirleyiniz.
                3. Metin ile metnin amacı ve hedef kitlesi arasında nasıl bir ilişki kurulabilir? Açıklayınız.

                4. Metinde anlatılanların dönemin gerçekliğini yansıtıp yansıtmadığını belirtiniz.
                5. Metinde Sami Paşazade Sezai’nin söz konusu kişiler hakkındaki sözlerini nasıl değerlendiriyorsu-
                  nuz? Açıklayınız.
                6. Metinden hareketle mülakat türünün sanat ve edebiyat dünyasına katkısını değerlendiriniz.

                7. Metindeki açık ve örtük iletileri belirleyiniz.



                 Açık ileti






                Örtük ileti




                8. “— Benim fikrimce” dedi “edebiyat, bırakmalı serbestçe gelişsin, ilerlesin; serbest serbest tekâmül etsin.
                  En doğrusu bu değil mi ya? Öyle, aruz vezni olacak, parmak vezni olmasın, terkipli olacak, terkipsiz
                  olmasın gibi sözler bence boştur. Yok, yok şu “boş” kelimesini geri alalım; kimseyi gücendirmesini sev-
                  mem. Hem doğrusu da boş değil. Belki onların da hakkı vardır. Ne diyelim, ne diyelim? Lüzumsuzdur,
                  katiyyen lüzumsuzdur. İnsan böyle diyeceğine, demeli ki: “Güzel Olsun!.” Güzel şey, her ne suretle ya-
                  zılırsa yazılsın, daima güzeldir. Mese lâ Mehmet Emin Bey’in şiirleri var ki cidden ho şuma gidiyor. Ken-
                  disini şahsan tanımam; fakat ol sun, güzel şiirleri var. Bizim Yahya Kemal Bey’in de öyle. Azdır falan
                  ama iyidir. Ben o genci Pa ris’ten tanırım. Ee, kuvvetlidir. Sonra daha genç lerde de pek zevkimi okşayan
                  yazılar var.”

                  Bu parçadan hareketle Sami Paşazade Sezai’nin “edebiyatta gelişme” ile ilgili düşüncelerini belir-
                  leyiniz.



                  Yazarın Biyografisi
                  Ruşen Eşref Ünaydın (1892-1959):  İstanbul’da doğan  yazar,
               Galatasaray Lisesini ve Darülfünun (İstanbul Üniversitesi) Edebiyat
               Fakültesini bitirdi. Galatasaray Lisesinde, Askerî Baytar Mekteb-i
               Âlisinde, İstanbul İlköğretmen Okulunda Türkçe ve Fransızca öğ-
               retmenliği yaptı. Millî Mücadele’ye katıldı. Milletvekilliği, cumhur-
               başkanlığı genel sekreterliği ve çeşitli Avrupa başkentlerinde bü-
               yükelçilik görevlerinde bulundu.
                  Ruşen Eşref Ünaydın, Fransız edebiyatından yaptığı bazı çevi-
               rilerle basın dünyasına adım attı. Çeşitli gazete ve dergilerde ya-
               yımlanan edebî, siyasi ve millî içerikli yazılarıyla tanındı. Çanakkale
               Savaşları sırasında Mustafa Kemal’le görüşen ve onu kamuoyuna
               tanıtan ilk Türk gazeteci oldu. Mülakat, mensur şiir ve anı türünde
               eserler verdi. Diyorlar ki, Anafartalar Kumandanı Mustafa Kemal ile   Ruşen Eşref Ünaydın
               Mülâkat (mülakat); Geçmiş Günler, Tevfik Fikret, Boğaziçi Yakından,     (1892-1959)
               Atatürk’ü Özleyiş (anı-sohbet); Damla Damla (mensur şiir) yazarın
               başlıca eserleridir.




                                                                                                            255
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12