Page 11 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 - Ünite 4
P. 11

Masal / Fabl




                  Grimm Kardeşler olarak tanınan Jacob
               (Yakop) ve Wilhelm (Vilhelm) Grimm, Alman-
               ya’da halk arasında yaşayan masalları derle-
               yerek 1812 yılında  Çocuk ve Yuva Masalları
               adıyla yayımlamışlardır. Bu masallar  Grimm
               Masalları  adıyla tanınmıştır.  Kibritçi  Kız ma-
               salıyla tanınan Danimarkalı yazar Andersen
               1835 yılında Çocuk Masalları adlı eserini ya-
               yımlamıştır.  Andersen’in  birçok  masalında
               iyilik ve güzellik üstün gelirken kendi yaşa-
               mından izler taşıyan masallarında iyimser-
               liğin  yerini  kötümserlik  ve  hüzün  almıştır.
               Andersen’in bazı masalları fabl özelliği taşı-
               maktadır.

                  Türk edebiyatında Uygur Dönemi ese-
               ri  olan  Kalyanamkara ve Papamkara  masal
               özelliği gösteren ilk eserlerdendir. Osmanlı
               Dönemi’nde sözlü gelenekten derlenerek ha-
               zırlanan Billur Köşk, ilk Türk masallarındandır.
                  XIX. yüzyıldan itibaren, Türk Halk Edebi-
               yatının sözlü ürünleri içinde  “kıssa” adıyla
               anılan masal için “mesel” sözcüğü kullanıl-
               maya başlanmıştır. Masal sözcüğünü gerçek
               anlamına bağlı olarak kullanan ilk sanatçı
               Namık Kemal’dir. Namık Kemal; masalı eğitici,              Zümrüdüanka (temsilî)
               terbiye edici özellikte, bütünüyle hayalî olay-
               lardan meydana gelen bir anlatım türü olarak tanımlamıştır. Halkın dilinde yaşayan masalları Pertev
               Naili Boratav, Eflatun Cem Güney, Naki Tezel gibi araştırmacılar derleyerek yayımlamıştır.
                  Türk masal kahramanları devler, cadılar gibi olağanüstü özelliklere sahip varlıklar ile insanlar ve
               hayvanlardır. Masallarda padişah, Hızır, derviş, hükümdar, Keloğlan vb. iyiliği temsil ederken devler,
               cadılar, vezirler vb. kötülüğü temsil eder. Masallarda sık rastlanan hayvanlar ise tilki, aslan, Zümrü-
               düanka’dır.


                  Metni Anlama ve Çözümleme

                1. Şehzade ile Gulyabani adlı masalda bulunan kültürel unsurları belirleyiniz.
                2. “Beni koru ki Allah da seni korusun! Beni öldürme ki, Allah da senin canını almasın!” sözüyle anlatıl-
                  mak istenen nedir? Açıklayınız.
                3. Masaldaki karşılaşmaları ve temel çatışmayı belirleyiniz.

                4. Masalın olay örgüsünü belirleyiniz.
                5. Metindeki zaman ve mekânın özelliklerini belirleyiniz.

                6. Metinde anlatıcı ve bakış açısının işlevini belirleyiniz.
                7. Şehzade ile Gulyabani metni ile Tasa Kuşu metnini biçim özellikleri açısından karşılaştırınız.







                                                                                                               123
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16