Page 11 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 7.Ünite
P. 11

Türklerde Spor


            çıkartması ve pehlivanların ahlaklı kişiler olması, halkın bu spora duyduğu sevgide etkili olmuş-
            tur. Ülkede yaşayan erkek çocuklar güreşçilere özenmiş, güreş toplumsal dayanışmayı sağlayan
            en önemli unsurlardan birisi olmuştur.
                 Osmanlı Dönemi’nde yapılan sporların kendine has kuralları vardı ve bu kurallar sayesinde
            sporcular âdeta bir eğitimden geçerdi. Okçuluk sporundaki kurallar sayesinde ok atan keman-
            keşlerin ruhsal ve bedensel açıdan terbiye edilmesi, bunun en güzel örneklerinden birisidir. Ok-
            çuluk tekkesinin manevi bir yönü olduğu için buraya rastgele insanlar alınmazdı. Kemankeşler;
            hocalarına,  tekkelerine,  kutsal  değerlerine  ve  kullandıkları  spor  aletlerine  hürmet  göstermek
            zorundaydı. Kemankeşler oku atmadan önce üç beş adım öne çıkar, ok’u; “Ya Hakk!” diye ba-
            ğırarak bırakırdı. Kemankeşin çok iyi ok atması tek başına yeterli değildi. Kemankeşler kendi
            aralarında rekabet etseler de aralarında her türlü rekabetin üstünde; sevgi, saygı, doğruluk ve
            dürüstlüğe dayalı bir dostluk söz konusuydu.
                 Osmanlı Devleti’nde avcılık sporu, kendisinden önceki Türk devletlerinde olduğu gibi savaşa
            hazırlık olarak değerlendirilmiş ve bu amaçla yapılmıştır. Padişahlar ise av sırasında halkla ile-
            tişim kurdukları için av sporuna özel önem vermişler, bu sporla halka aracısız ulaşarak onların
            sıkıntı ve şikayetlerini dinlemişlerdir.

                  SIRA SİZDE



                                                        Güreş
                      Osmanlı Dönemi’nde güreş sporu, saray içinde ve saray dışında yapılan güreşler
                olmak üzere ikiye ayrılırdı. Saray içinde yapılan güreşler padişah huzurunda yapıldığı için
                bu güreşler huzur güreşleri olarak anılmıştır.
                                                                 Saray dışında yapılan güreşler ise pa-
                                                             nayır güreşleri, düğün güreşleri, Ramazan
                                                             güreşleri  ve  hayır  kurumları  yararına  ya-
                                                             pılan güreşler olmak üzere dörde ayrılırdı.
                                                                 Anadolu’da  yapılan  güreşlerin;  kara-
                                                             kucak,  Rumeli  güreşleri  ve  yağlı  güreş
                                                             gibi çeşitli dalları vardı. Güreş, XIX. yüzyıl-
                                                             da Osmanlı ülkesinde en çok yapılan spor
                                                             dalı olmuştu. Anadolu ve Rumeli’de güreş-
                                                             siz düğün yapılmamış, Edirne’de bulunan
                                                             Kırkpınar  Er  Meydanı,  Osmanlı’nın  en
                                                             büyük güreş meydanı hâline gelmişti (Gör-
                                                             sel 7.14).
                                                                 Bu dönemde; Adalı Halil, Aliço, Koca
                Görsel 7.14: Kırpınar Er Meydanı’nda güreşen pehlivanlar  Yusuf  ve  Kurtdereli  Mehmet  gibi  pek  çok
                                                             ünlü  güreşçi  yetişmiştir.  Bilhassa  Koca
                Yusuf, 1895-1898 yılları arasında Avrupa ve Amerika turlarında karşısına çıkan bütün
                güreşçileri yenmiştir.
                                                   Atıf Kahraman, Osmanlı Devleti’nde Spor, Osmanlı Ansiklopedisi, C. 5, s. 646-647


                    Sporcuların günümüzde daha çok güreş dalında başarılı olmalarının nedenleri ne
               olabilir? Bu konudaki düşüncelerinizi söyleyiniz.



               .........................................................................................................................................................................................................................
               .........................................................................................................................................................................................................................
               .........................................................................................................................................................................................................................







                                                          245
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16