Page 102 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 102
Yönetim Bilimi
3.1.8. Yönetimde İletişim
Görsel 3.18: İletişim
İletişim, en basit tanımıyla bilgi alışverişidir. Bu bilgi alışverişinin gerçekleş-
mesi yazılı, sözlü ya da beden diliyle sağlanır (Görsel 3.18). İnsan hayatın-
da iletişime ihtiyaç duyulmayan hiçbir iş yoktur. Çünkü iletişim, insanların
birbirlerini anlamaları, tanımaları, isteklerini anlatabilmeleri için gerekli olan
bir köprüdür. İletişimin amacı, bilgi verme ve karşısındakini etkilemektir.
Normal zihinsel fonksiyonlara sahip bir insan, iletişim kurmadan yaşaya-
maz. İletişim, insanın bireysel ve sosyal yaşamının vazgeçilmez unsurudur.
Günlük yaşamımızda diğer insanlarla, kurumlarla, kuruluşlarla, gruplarla
iletişim kurarak yaşarız. Kendimizi sosyal bir varlık olarak başkalarına kabul
ettirmek ancak iletişim yoluyla mümkün olur. Çünkü iletişim sayesinde aklı-
mızdaki kavram ve fikirleri açığa çıkarır, paylaşır ve değerlendiririz. Başka-
larını etkiler ya da onlardan etkileniriz. İnsanlarla olan her türlü ilişkimizi ile-
tişimle sağlarız. Davranışlarımız, konuşmalarımız, duruşumuz, oturuşumuz
ve yaptığımız her şey, kendimizi ifade etme biçimimizdir.
İletişim, dinamik bir süreçtir. Gerçekleşebilmesi için “gönderici” ve “alıcı”
kişilerin olması, göndericinin bir “mesaj” iletmesi, göndericiye bir dönüt
(cevap, tepki vb.) sağlanması gerekir. Örneğin sınıf içindeki iletişiminizi ele
alalım. Öğretmeniniz gönderici, siz ise alıcı olursunuz. Öğretmeninizin size
aktardığı bilgiler, göndericinin mesajıdır. Sizin bilgiyi aldığınızı göstermeniz
ya da öğretmenin sorusuna verdiğiniz cevap ise dönüt olur. Alıcı ve gönde-
rici mesaja aynı anlamı verdikleri zaman tam olarak iletişim ortaya çıkar.
Yani öğretmeni duymaz ya da ne demek istediğini anlamazsanız iletişim
gerçekleşemez. İletişimin gerçekleşmesine engel olan sebeplerden bazıla-
rı “iletişimi geçersiz kılacak dil engelleri, anlamların karıştırılması, yazılan-
larla anlatılanların uyuşmaması, algının sınırlı olması ve çevresel/fiziksel
faktörler”dir.
100