Page 106 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 106

Yönetim Bilimi




                     3.1.10. Hiyerarşiye Dayalı İletişim
                       1. Dikey İletişim
                     İşletmenin ast üst ilişkisi, hem en üst ka-
                     demeden aşağı doğru hem de en alt ka-
                     demeden yukarı doğru gerçekleşir (Görsel
                     3.22). Dikey iletişimde yönetici, çalışanları-
                     na görevlendirmeler yapar. Eğitim toplantı
                     ve seminerleri ile bilgi paylaşımına katkıda
                     bulunur  ve  çalışanların  görev  tanımlarını
                     anlamalarını  sağlar.  Aşağıdan  yukarıya
                     doğru gerçekleşen dikey iletişimde ise yö-              Görsel 3.22: Dikey iletişim
                     netici,    çalışanlara  ilişkin  performans  ve
                     sorunları, örgüt uygulamalarının verdiği sonuçları, işlerin nasıl yapıldığı ve
                     gelecekte nasıl yapılacağı hakkında bilgilendirilir.

                      2. Yatay İletişim
                     Aynı kademedeki birimlerin kendi içlerin-
                     de  ve  birbirleri  arasında  gerçekleştirdiği
                     iletişimdir  (Görsel  3.23).  Bu  tür  iletişim,
                     günlük işler için kurulur. Genellikle işlerin
                     ilerleyişine  göre  şekillenir.  Eşgüdüm,  yö-
                     neltme ve problem çözme, bu tür iletişim
                     sayesinde gerçekleştirilir.                             Görsel 3.23: Yatay iletişim

                      3. Çapraz (Diyagonal) İletişim
                     Farklı birimlerde yer alan ast ve üstler ara-
                     sında kurulan iletişimdir. Ast üst ilişkisi göz
                     önünde  bulundurulmaksızın  gerçekleşir
                     (Görsel 3.24). Örneğin pazarlama bölümü-
                     nü  yöneten  bir  müdür  yardımcısı,  üretim
                     biriminde çalışan bir görevliden bilgi almak
                     isteyebilir. Çapraz iletişim, problemleri çöz-
                     me ya da yeni projeler geliştirme amacıyla
                     gerçekleştirilir.  Çapraz iletişim sayesinde
                     ekiplerin, üzerinde çalıştıkları konuyu tam
                     olarak analiz edebilmeleri ve çok yönlü bir
                     bakış açısı geliştirebilmeleri mümkün olur.           Görsel 3.24:  Çapraz iletişim

                     Özetle örgüt yönetimi çalışanlara amaç, kural ve ilkeler hakkında ne kadar
                     çok bilgi verirse örgütün başarısı da o oranda yükselir. Çünkü yönetimde
                     iletişim, yöneticinin iletisinin anlamını, çalışana benimsetilmesini ve çalışanı
                     harekete geçirmesini kapsar. Ayrıca çalışanlar arasında anlaşma ve uyumu
                     artırarak birbirlerine ve yönetime karşı bağlılığı artırır. Aynı şekilde etkili bir
                     yönetim anlayışında yöneticilerin, çalışanlarla ve örgüt işleyişiyle ilgili bilgi
                     sahibi olmaları gerekmektedir. Etkili iletişim güdülemeyi, verimliliği ve etkin-
                     liği sağlayarak yönetimin başarısını artırır.
            104
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111