Page 105 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 105
Yönetimin Temel Fonksiyonları 2
Yönetimde iletişim, yapıya dayalı olarak ya da ast üst ilişkisine göre sınıf-
landırılabilir:
3.1.9. Yapısal Olarak İletişim
1. Formal (Biçimsel / Resmî) İletişim
Bir örgütte, işlerin yürütülebilmesi için hiyerarşik bir düzen içinde gerçek-
leşen bir bilgi akışına ihtiyaç vardır. Bu tür iletişim yöneticilerin planladığı
şekilde, örgütün kuralları ve amaçları doğrultusunda, belli kalıplar çerçe-
vesinde yürütülür. Duygusal içerik taşımaz. İletişim daha çok yazılı olarak
kurulur ve iki yönlüdür. Formal grup-
lar arasındaki ilişki, farklı bölümler
arasında ast üst ilişkisi biçiminde
olabileceği gibi, aynı kademelerdeki
bölümler arasında da gerçekleşebilir
(Görsel 3.20). Formal kanallar, işlet-
me içinde veya dışında yöneticiler
tarafından düzenlenmiş kanallardır.
Bunun için çeşitli yöntemler kullanılır.
Yönetici, işletmede biçimsel iletişim
sistemini oluştursa da zamanla geli-
Görsel 3.20: Formal iletişim
şen ve biçimsel olmayan sistemler de
ortaya çıkar.
2. İnformal (Biçimsel Olmayan / Doğal) İletişim
İnformal gruplar arasındaki iletişim ise bireyin kendi isteğine bağlı olarak
kurulur. Aynı düzeyde çalışanlar, bir araya gelerek gruplar oluşturur (Görsel
3.21). Bu gruplarda yönetim tarafından belirlenmemiş, tamamen kişisel tah-
minlere, bazen de söylenti ve dedikodulara dayanan bir bilgi akışı oluşur.
Bu iletişim, işletmede doğal olarak gelişir ve gerekli informal iletişim yoluyla
aktarılır. Böylelikle bilgi biri-
kimi artar, formal iletişimin
katı ve ağır işleyen yönleri
ortadan kalkar.
Örgütlerdeki formal iletişim
yapısı, iletişim için yeterli ol-
maz çünkü çalışanların ye-
terli bilgiye ulaşmasını sağ-
lamaz.
Bu sebeple informal iletişim
devreye girer. İnformal ileti-
şim yoluyla, formal iletişimin
Görsel 3.21: İnformal iletişim
eksiklikleri giderilebilir.
103