Page 105 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 105

Yönetimin Temel Fonksiyonları 2





            Yönetimde iletişim, yapıya dayalı olarak ya da ast üst ilişkisine göre sınıf-
            landırılabilir:

            3.1.9. Yapısal Olarak İletişim

               1. Formal (Biçimsel / Resmî) İletişim
             Bir örgütte, işlerin yürütülebilmesi için hiyerarşik bir düzen içinde gerçek-
             leşen bir bilgi akışına ihtiyaç vardır. Bu tür iletişim yöneticilerin planladığı
             şekilde, örgütün kuralları ve amaçları doğrultusunda, belli kalıplar çerçe-
             vesinde yürütülür. Duygusal içerik taşımaz. İletişim daha çok yazılı olarak
             kurulur ve iki yönlüdür. Formal grup-
             lar  arasındaki  ilişki,  farklı  bölümler
             arasında  ast  üst  ilişkisi  biçiminde
             olabileceği  gibi,  aynı  kademelerdeki
             bölümler arasında da gerçekleşebilir
             (Görsel 3.20). Formal kanallar, işlet-
             me  içinde  veya  dışında  yöneticiler
             tarafından  düzenlenmiş  kanallardır.
             Bunun için çeşitli yöntemler kullanılır.
             Yönetici,  işletmede  biçimsel  iletişim
             sistemini oluştursa da zamanla geli-
                                                                   Görsel 3.20: Formal iletişim
             şen ve biçimsel olmayan sistemler de
             ortaya çıkar.
               2. İnformal (Biçimsel Olmayan / Doğal) İletişim

            İnformal gruplar arasındaki iletişim ise bireyin kendi isteğine bağlı olarak
            kurulur. Aynı düzeyde çalışanlar, bir araya gelerek gruplar oluşturur (Görsel
            3.21). Bu gruplarda yönetim tarafından belirlenmemiş, tamamen kişisel tah-
            minlere, bazen de söylenti ve dedikodulara dayanan bir bilgi akışı oluşur.

            Bu iletişim, işletmede doğal olarak gelişir ve gerekli informal iletişim yoluyla
            aktarılır. Böylelikle bilgi biri-
            kimi  artar,  formal  iletişimin
            katı  ve  ağır  işleyen  yönleri
            ortadan kalkar.

            Örgütlerdeki  formal iletişim
            yapısı, iletişim için yeterli ol-
            maz  çünkü  çalışanların  ye-
            terli bilgiye ulaşmasını sağ-
            lamaz.

            Bu sebeple informal iletişim
            devreye girer.  İnformal ileti-
            şim yoluyla, formal iletişimin
                                                                  Görsel 3.21: İnformal iletişim
            eksiklikleri giderilebilir.

                                                                                                 103
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110