Page 144 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 144
Yönetim Bilimi
4.5.ÇATIŞMA VE KRİZ YÖNETİMİ
Çatışma, en genel ifadesiyle “anlaşmazlık”tır. Çeşitli sebeplerden doğduğu
için sebeplerini açıklamak zordur. Çatışma aileden okula, siyasi yaşamdan
trafiğe kadar hayatın her alanında gördüğümüz ya da yaşadığımız bir du-
rumdur ve biz bu durumu genelde sorun olarak görürüz.
İşletmelerde çatışma çok sık görülür (Görsel 4.12). Çünkü değişik aileler-
den, eğitim kuruluşlarından gelen ve farklı deneyimlere sahip olan kişilerle
birlikte çalışmaya ve başarı sağlamaya çalışırız. Her iş grubunda, açık veya
gizli değişik şiddette çatışmalar görülebilir. Çünkü insanlar her konuda an-
laşamazlar veya anlaşmak istemezler ve kendi görüşlerinde ısrar ederler.
Görsel 4.12: İşletmelerdeki çatışma ortamı
4.5.1 Çatışma Yönetimi
Çatışma yönetimi yöneticilerin bazı durumlarda çatışmayı artırması, bazı
durumlarda çatışmayı çözmesi amacıyla sergiledikleri strateji ve teknikler-
dir. Öncelikle çatışmanın teşvik edilmesi mi çözülmesi mi gerektiğini belir-
lemek için “çatışma analizi” yapılması gerekir. Yönetici, örgütte yapıcı ve
olumlu sonuçlar doğuracak işlevsel çatışmayı başlatabilir. Ancak yıkıcı ve
olumsuz sonuçları olan çatışmayı azaltmalı veya yok etmelidir.
142