Page 147 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 147

Yönetim Biliminde Yeni Yaklaşımlar




            4.5.3. Çatışmanın Çözümünde Kullanılabilecek Örgütsel
                      Yöntemler

             Çatışmanın nedenine göre,
             çatışmanın çözümü için en
             doğru yöntem  seçilmelidir.
             Çatışma, biter düşüncesiy-
             le hiçbir eylemde bulunma-
             mak ya da çatışmayı gizle-
             mek  yanlış  bir    yöntemdir
             çünkü çatışma sona ermez
             de uzun sürerse yarata-
             cağı  olumsuz  etkiler  artar.
             Çatışmayı  gizlemek  de
             şüphe ve güvensizlik yara-
                                                         Görsel 4.13: Şüphe ve güvensizlik ortamı
             tır (Görsel 4.13).

               Çatışmayı çözmek için şu yöntemler kullanılabilir:
               1.  Çatışma yaşayan kişiler için ortak bir hedef belirlemek, kişilerin birbi-
                   rini anlamasını sağlayabilir.
               2.  Çatışmanın temel nedenlerinden iletişimsizliği kaldırmak için kişilerin
                   birbiriyle etkileşimde bulunmayacakları farklı gruplar içinde görev al-
                   maları ya da aynı takımda yer almaları sağlanabilir.
               3.  Kaynak kıtlığı, özellikle örgütlerde çatışmalara yol açtığı için dona-
                   nım, sermaye, araç gereç gibi ihtiyaçlar eldeki imkân ölçüsünde kar-
                   şılanmalıdır. Yoksa çatışmanın sonuçları çok daha büyük mali sıkın-
                   tılar doğurabilir.
               4.  Örgüt içinde herkesin görev, yetki ve sorumluluklarının tanımı açık bir
                   şekilde yapılmalı ve gerekirse yazılı hâle getirilmelidir.
               5.  Farklı  alanda  çalışan  bireylere  anlaşmazlıkların  çözümüne  yönelik
                   eğitimler vermek, çatışmanın çözümünü sağlar. Çünkü bu şekilde bi-
                   reylerin birbirlerinin alanlarını tanımasına olanak verilir.
               6.  Bütün önlemlere rağmen çatışmayı yaratan kişiler, çatışmayı ortadan
                   kaldırmaya yanaşmıyorsa bu kişilerin, işten çıkarılması veya etkile-
                   şimlerinin en az düzeyde olduğu başka yerlere gönderilmeleri gere-
                   kebilir.

               7.  Yönetici, çatışmayı otoritesini ortaya koyarak çözebilir çünkü bireyler,
                   üstlerin önerdiği çözüm yollarını kabul ederler.
               8.  Çatışmanın  kaynağını  ortaya  çıkarmak  için  çalışanlar  arasında  bir
                   anket yapıp sonuçlarını herkesle paylaşmak, çatışmanın çözümünü
                   sağlayabilir.
               9.  Çalışanlar arasında yardımlaşma ve iş birliğinin sağlanmasıyla çatış-
                   ma çözümlenebilir.

                                                                                                 145
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152