Page 159 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 159
Biyoloji
11. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen derste öğrencilerin net görebilecekleri bir yerde derin bir soluk
alır. “Ben şu an ne yapıyorum?” diye sorarak öğrencilerin dikkatini çeker. Öğ-
rencilerle derin soluk alma ile ilgili kısaca sohbet eder, bu derste soluk alıp
vermenin vücudumuzda ne gibi değişiklikler oluşturduğunu öğrenecekleri
bilgisini öğrencilerle paylaşır (SF1).
Öğrencilerden soluk alıp verme olayı ile ilgili bireysel olacak şekilde araştırma
yapmaları istenir (SF2). Sınıfın bir köşesine öğretmen tarafından öğrencile-
rin araştırma yaparken kullanabilecekleri kaynak kitaptan, yardımcı kaynak
kitaplardan, sınıfta bulunan posterden, laboratuvarda bulunan maketlerden
örnekler yerleştirlir (İF1). Bunun için öğrencilere belirli bir süre verilir.
Öğretmen sürenin bitiminde öğrencilere tek başlarına yaptıkları bu araş-
tırmadan elde ettikleri sonuçları sırasıyla önce ikişer, sonra dörder ve niha-
yetinde sekizerli gruplar hâlinde tartışacaklarını söyler (SF3). Öğretmen
her bir grup oluşumunda sınıftaki oturum düzenini uygun şekilde değiştirir
(FOÖD1). Öğrencilerden her tartışma basamağının sonunda da soluk alıp
verme olayı için ortak ya da farklı özellikleri belirleyip kayıt formuna not ala-
caklarını söyler (ÜF1). Bunun için önceden öğrenci sayısınca hazırlanmış
olan kayıt formu öğrencilere dağıtılır (İF2).
Örnek bir kayıt formu aşağıdaki gibidir. Bu form KWL’den uyarlanmıştır, ben-
zerlikler ve farklılıklar bağlamında yanıtlanacaktır. Öğretmen bu bakış açısı-
nı öğrencilerle paylaşabilir.
KAYIT FORMU
Uygulama Süreci
Soluk alma-verme
Soluk alma-verme ile Soluk alma-verme ile
ilgili ne biliyordum? ile ilgili neler bilmek ilgili ne öğrendim?
istiyordum?
Bu süreçten sonra kartopu oluşumunun ilk adımı olarak öğrenciler seçtikleri
bir arkadaşları ile ikili grup olurlar, kendi aralarında tartışırlar. Sonrasında
başka bir ikili grupla eşleşerek dörtlü grup oluştururlar. Eşleşen öğrenciler-
den araştırmaları sonucunda edindikleri bilgileri birbirlerine aktarmaları ve
paylaştıkları bilgileri detaylı biçimde tartışmaları istenir.
Bu dörtlü grup seçtikleri başka dörtlü bir grupla birleşerek sekizli grup oluş-
turur. Oluşan sekizli grupta da öğrencilerin edindikleri bilgileri birbirleriyle
paylaşarak tartışmaları istenir. Ve yine paylaşılan bilgilerle soluk alıp verme
olayı için benzer ve farklı özelliklerin belirlenip not alınması istenir. Sekizli
grupta da bilgi paylaşımı ve tartışma tamamlandıktan sonra etkinlik sonlan-
dırılır. Bu süreçte tartışma sürelerinin beşer dakika olacak şekilde sürdürül-
mesi planlanmaktadır (SF4).
Etkinlik tamamlandıktan sonra öğretmen sırasıyla tüm gruplardan bilgilerini
sınıf ortamında paylaşmalarını ister.
159