Page 159 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 159

Biyoloji

                                        11. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                     Öğretmen  derste  öğrencilerin  net  görebilecekleri  bir  yerde  derin  bir  soluk
                                     alır. “Ben şu an ne yapıyorum?” diye sorarak öğrencilerin dikkatini çeker.  Öğ-
                                     rencilerle derin soluk alma ile ilgili kısaca sohbet eder,  bu derste soluk alıp
                                     vermenin  vücudumuzda  ne  gibi  değişiklikler  oluşturduğunu  öğrenecekleri
                                     bilgisini öğrencilerle paylaşır (SF1).

                                     Öğrencilerden soluk alıp verme olayı ile ilgili bireysel olacak şekilde araştırma
                                     yapmaları istenir (SF2). Sınıfın bir köşesine öğretmen tarafından öğrencile-
                                     rin araştırma yaparken kullanabilecekleri kaynak kitaptan, yardımcı kaynak
                                     kitaplardan, sınıfta bulunan posterden, laboratuvarda bulunan maketlerden
                                     örnekler yerleştirlir (İF1). Bunun için öğrencilere belirli bir süre verilir.

                                     Öğretmen  sürenin  bitiminde  öğrencilere  tek  başlarına  yaptıkları  bu  araş-
                                     tırmadan elde ettikleri sonuçları sırasıyla önce ikişer, sonra dörder ve niha-
                                     yetinde  sekizerli  gruplar  hâlinde  tartışacaklarını  söyler  (SF3).  Öğretmen
                                     her bir grup oluşumunda sınıftaki oturum düzenini uygun şekilde değiştirir
                                     (FOÖD1). Öğrencilerden her tartışma basamağının sonunda da  soluk alıp
                                     verme olayı için ortak ya da farklı özellikleri belirleyip kayıt formuna not  ala-
                                     caklarını  söyler  (ÜF1).  Bunun  için  önceden  öğrenci  sayısınca  hazırlanmış
                                     olan kayıt formu öğrencilere dağıtılır (İF2).
                                     Örnek bir kayıt formu aşağıdaki gibidir. Bu form KWL’den uyarlanmıştır, ben-
                                     zerlikler ve farklılıklar bağlamında yanıtlanacaktır. Öğretmen bu bakış açısı-
                                     nı öğrencilerle paylaşabilir.
                                                               KAYIT FORMU
         Uygulama Süreci
                                                              Soluk alma-verme
                                       Soluk alma-verme ile                        Soluk alma-verme ile
                                        ilgili ne biliyordum?  ile ilgili neler bilmek   ilgili ne öğrendim?
                                                                 istiyordum?








                                     Bu süreçten sonra kartopu oluşumunun ilk adımı olarak öğrenciler seçtikleri
                                     bir arkadaşları ile ikili grup olurlar, kendi aralarında tartışırlar. Sonrasında
                                     başka bir ikili grupla eşleşerek dörtlü grup oluştururlar. Eşleşen öğrenciler-
                                     den araştırmaları sonucunda edindikleri bilgileri birbirlerine aktarmaları ve
                                     paylaştıkları bilgileri detaylı biçimde tartışmaları istenir.
                                     Bu dörtlü grup seçtikleri başka dörtlü bir grupla birleşerek sekizli grup oluş-
                                     turur. Oluşan sekizli grupta da öğrencilerin edindikleri bilgileri birbirleriyle
                                     paylaşarak tartışmaları istenir. Ve yine paylaşılan bilgilerle soluk alıp verme
                                     olayı  için  benzer  ve  farklı  özelliklerin  belirlenip  not  alınması  istenir.  Sekizli
                                     grupta da bilgi paylaşımı ve tartışma tamamlandıktan sonra etkinlik sonlan-
                                     dırılır. Bu süreçte tartışma sürelerinin beşer dakika olacak şekilde  sürdürül-
                                     mesi planlanmaktadır (SF4).
                                     Etkinlik tamamlandıktan sonra öğretmen sırasıyla tüm gruplardan bilgilerini
                                     sınıf ortamında paylaşmalarını ister.




                                                                                                         159
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164