Page 176 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 176

Biyoloji

        12. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                     Öğrencilerin sorulara verdiği yanıtlar incelenerek gerekli yerlerde düzeltme-
                                     ler ve genişletmeler yapılır (ÜF1).
                                     Soru-cevap etkinliğinin ardından öğretmen, kromozomlarda ayrılmama ko-
                                     nusunu özetler, kromozomlarda ayrılmama olayının nasıl gerçekleştiğini ve
                                     ne gibi sonuçlar ortaya koyduğu bilgisini öğrencilerle paylaşarak öğrencilere
                                     bu bilgileri özetleyen bir animasyon/video izletir (SF2).

                                     Daha sonra öğretmen hazırladığı çalışma yaprağını öğrenci sayısı kadar ço-
                                     ğaltır ve öğrencilere dağıtır (İF2).

                                     Örnek bir çalışma kâğıdı aşağıda verilmiştir.
                                          YARGILAR                                       Doğru Yanlış
                                      1-  Kromozomlarda ayrılmama bireylerde orantısız kro-
                                          mozom dağılımına yol açar.
                                      2-  Kromozomlarda ayrılmama mayoz bölünme sırasın-
                                          da meydana gelir.
                                      3-  Kromozomlarda  ayrılmamaya  bağlı  olarak  Down
                                          sendromlu bireyler görülür.
                                      4-  Kromozomlarda  ayrılmama  sonucunda  fazla  kro-
                                          mozom taşıyan bireylerde benzer özelliklere rastla-
                                          nılabilir.
                                      5-  Kromozomlarda  ayrılmama  sonucunda  fazla  kro-
                                          mozom  taşıyan  bireylerde  vücut  fonksiyonlarında
         Uygulama Aşamaları               yetersizliklere rastlanılabilir.
                                      6-  Kromozomlarda  ayrılmama  olayının  ileri  yaşlarda
                                          üremeye  katılan  bireylerde  görülme  olasılığı  daha
                                          fazladır.

                                     Öğrencilerin kromozomlarda ayrılmama olayını ve sonuçlarını çalışma yap-
                                     rağı kullanılarak öğrenmeleri sağlanır (ÜF2).
                                     Daha sonra ilk etapta bir oyun oynayacaklarını belirtilir.

                                     Öğrencilerin rol yapma (dramatizasyon) tekniğiyle kromozomların ayrılması
                                     olayını canlandırmaları istenir (SF3). Oyunun kuralları hakkında bilgi verilir.

                                     Oyunun kuralları şu şekildedir:
                                     Kromozomlarda ayrılmama olayının canlandırılması öğrenciler rastlantısal
                                     olarak ikili gruplara ayrılır ve her grubun kendine bir renk belirlemeleri istenir
                                     (SF4). Bir grupta olan öğrenciler aynı renkte kumaştan oluşan kostüm giyer-
                                     ler. İkili gruplar sınıfın arka tarafında toplanır.
                                     Öğretmenin oyunu başlatmasıyla birlikte ilk ikili grup sınıfın arkasından tah-
                                     taya doğru yürümeye başlar. Tahtaya yaklaştıklarında biri sağa diğeri sola
                                     daha önceden tebeşirle çizilmiş daire içine doğru ayrılır (FÖOD1).

                                     Bu işlem öğrenci sayısı da düşünülerek devam ettirilir. Ancak sonlara doğru
                                     aynı renkte kostüme sahip iki öğrenci tahtaya yaklaştığında birbirinden ayrıl-
                                     maz ve ikisi birden sağa doğru oluşturulan dairenin içine ayrılır. Bu durumun
                                     kromozomlarda ayrılmama olayı olduğu öğretmen tarafından ifade edilir.


    176
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181