Page 176 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 176
Biyoloji
12. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğrencilerin sorulara verdiği yanıtlar incelenerek gerekli yerlerde düzeltme-
ler ve genişletmeler yapılır (ÜF1).
Soru-cevap etkinliğinin ardından öğretmen, kromozomlarda ayrılmama ko-
nusunu özetler, kromozomlarda ayrılmama olayının nasıl gerçekleştiğini ve
ne gibi sonuçlar ortaya koyduğu bilgisini öğrencilerle paylaşarak öğrencilere
bu bilgileri özetleyen bir animasyon/video izletir (SF2).
Daha sonra öğretmen hazırladığı çalışma yaprağını öğrenci sayısı kadar ço-
ğaltır ve öğrencilere dağıtır (İF2).
Örnek bir çalışma kâğıdı aşağıda verilmiştir.
YARGILAR Doğru Yanlış
1- Kromozomlarda ayrılmama bireylerde orantısız kro-
mozom dağılımına yol açar.
2- Kromozomlarda ayrılmama mayoz bölünme sırasın-
da meydana gelir.
3- Kromozomlarda ayrılmamaya bağlı olarak Down
sendromlu bireyler görülür.
4- Kromozomlarda ayrılmama sonucunda fazla kro-
mozom taşıyan bireylerde benzer özelliklere rastla-
nılabilir.
5- Kromozomlarda ayrılmama sonucunda fazla kro-
mozom taşıyan bireylerde vücut fonksiyonlarında
Uygulama Aşamaları yetersizliklere rastlanılabilir.
6- Kromozomlarda ayrılmama olayının ileri yaşlarda
üremeye katılan bireylerde görülme olasılığı daha
fazladır.
Öğrencilerin kromozomlarda ayrılmama olayını ve sonuçlarını çalışma yap-
rağı kullanılarak öğrenmeleri sağlanır (ÜF2).
Daha sonra ilk etapta bir oyun oynayacaklarını belirtilir.
Öğrencilerin rol yapma (dramatizasyon) tekniğiyle kromozomların ayrılması
olayını canlandırmaları istenir (SF3). Oyunun kuralları hakkında bilgi verilir.
Oyunun kuralları şu şekildedir:
Kromozomlarda ayrılmama olayının canlandırılması öğrenciler rastlantısal
olarak ikili gruplara ayrılır ve her grubun kendine bir renk belirlemeleri istenir
(SF4). Bir grupta olan öğrenciler aynı renkte kumaştan oluşan kostüm giyer-
ler. İkili gruplar sınıfın arka tarafında toplanır.
Öğretmenin oyunu başlatmasıyla birlikte ilk ikili grup sınıfın arkasından tah-
taya doğru yürümeye başlar. Tahtaya yaklaştıklarında biri sağa diğeri sola
daha önceden tebeşirle çizilmiş daire içine doğru ayrılır (FÖOD1).
Bu işlem öğrenci sayısı da düşünülerek devam ettirilir. Ancak sonlara doğru
aynı renkte kostüme sahip iki öğrenci tahtaya yaklaştığında birbirinden ayrıl-
maz ve ikisi birden sağa doğru oluşturulan dairenin içine ayrılır. Bu durumun
kromozomlarda ayrılmama olayı olduğu öğretmen tarafından ifade edilir.
176