Page 181 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 181

Biyoloji

                                        12. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI




                                     Öğretmen, vejetatif üremeyle çoğaltılabilecek  dört bitki örneği (Afrika me-
                                     nekşesi yaprağı, lale soğanı, patates yumrusu ve gözyaşı bitkisi) ile sınıfa gi-
                                     rer. Elindeki bitki yapraklarının aynı zamanda üç yeni bitki olma potansiye-
                                     line sahip olduğunu söyler. Öğrencilere metaforik düşünme yoluyla “Yaprak
                                     …………’ya benzer/gibidir. Çünkü …………” sorusu ile öğrencilerin düşünce-
                                     leri alınır. Daha sonra konu ile ilgili video ve animasyonlar izletilerek konuyla
                                     ilgili bilgiler verilir. Ardından öğretmen dersin amacını paylaşarak giriş yapar
                                     (SF1).
                                     Örnek video linki: http://meb.ai/57DhLo

                                     linkindeki Eşeysiz Üreme-1 videosunun 00.17- 02.18. dakikaları arası izletilir.
                                     Video izletildikten sonra öğretmen öğrencilere “Eşeysiz üreme nedir?”, “Tüm
                                     eşeysiz üreme çeşitleri aynı şekilde mi gerçekleşir?” gibi sorularla öğrencilerin
                                     konuya ilgileri çekilir. Eşeysiz üreme çeşitlerine ait görseller verilerek öğren-
                                     cilere kendilerine sunulan materyallerde hangi üreme çeşidine yer verildiği
                                     sorulur. Öğretmen öğrencilerden gelen cevapları dinler ve görsellerin eşeysiz
                                     üremeye ait olduğunu ifade eder (SF2).

                                     Daha sonra öğretmen bu ders kapsamında dersin başında konuştukları bitki
                                     örnekleri üzerinden vejetatif üremeyi çalışacaklarını bildirir. Bunun için öğ-
                                     rencilere vejetatif üreme türleri ile ilgili bir video izletir (SF3).

         Uygulama Aşamaları          Örnek link: http://meb.ai/57DhLo
                                     linkindeki Eşeysiz Üreme-2 videosunun 00.28- 08.20. dakikaları arası

                                     Öğrencilerin videoyu izlemelerinin ardından öğretmen sınıfı seçilen her bir
                                     bitkiyi  vejetatif  yolla  üretebilmeleri  için  dört  gruba  ayırır  (SF4).  Ardından
                                     her bir grubun grup temsilcisi seçmesini isteyerek; temsilcilerin grup için birer
                                     bitki örneği seçmelerini sağlar. Bunun sonrasında her grubun seçtiği bitkiyi
                                     vejetatif üreme türlerinden hangisini kullanarak çoğaltabileceklerini sınıfın
                                     uygun bir yerine asılan seçim panosuna isimlerini yazarak kararlaştırmala-
                                     rını ister.
                                     Çoğaltmak için gerekli deney düzeneğini hazırlayıp, bitki gelişimini gün gün
                                     gözlemlemelerini ve elde ettikleri gözlem sonuçlarını gözlem formuna işle-
                                     meleri gerektiğini belirtir.

                                     Örnek gözlem formu aşağıdaki gibidir (İF1);

                                       Tarih-Beklenen   Mevcut Durum    Beklenen Sonuç   Mevcut Sonuç
                                           Eylem
                                                      Tamamlandı                        Dosya
                                                      Devam ediyor                      Dosya
                                                      Başlatılmadı                      Dosya












                                                                                                         181
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186