Page 181 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 181
Biyoloji
12. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen, vejetatif üremeyle çoğaltılabilecek dört bitki örneği (Afrika me-
nekşesi yaprağı, lale soğanı, patates yumrusu ve gözyaşı bitkisi) ile sınıfa gi-
rer. Elindeki bitki yapraklarının aynı zamanda üç yeni bitki olma potansiye-
line sahip olduğunu söyler. Öğrencilere metaforik düşünme yoluyla “Yaprak
…………’ya benzer/gibidir. Çünkü …………” sorusu ile öğrencilerin düşünce-
leri alınır. Daha sonra konu ile ilgili video ve animasyonlar izletilerek konuyla
ilgili bilgiler verilir. Ardından öğretmen dersin amacını paylaşarak giriş yapar
(SF1).
Örnek video linki: http://meb.ai/57DhLo
linkindeki Eşeysiz Üreme-1 videosunun 00.17- 02.18. dakikaları arası izletilir.
Video izletildikten sonra öğretmen öğrencilere “Eşeysiz üreme nedir?”, “Tüm
eşeysiz üreme çeşitleri aynı şekilde mi gerçekleşir?” gibi sorularla öğrencilerin
konuya ilgileri çekilir. Eşeysiz üreme çeşitlerine ait görseller verilerek öğren-
cilere kendilerine sunulan materyallerde hangi üreme çeşidine yer verildiği
sorulur. Öğretmen öğrencilerden gelen cevapları dinler ve görsellerin eşeysiz
üremeye ait olduğunu ifade eder (SF2).
Daha sonra öğretmen bu ders kapsamında dersin başında konuştukları bitki
örnekleri üzerinden vejetatif üremeyi çalışacaklarını bildirir. Bunun için öğ-
rencilere vejetatif üreme türleri ile ilgili bir video izletir (SF3).
Uygulama Aşamaları Örnek link: http://meb.ai/57DhLo
linkindeki Eşeysiz Üreme-2 videosunun 00.28- 08.20. dakikaları arası
Öğrencilerin videoyu izlemelerinin ardından öğretmen sınıfı seçilen her bir
bitkiyi vejetatif yolla üretebilmeleri için dört gruba ayırır (SF4). Ardından
her bir grubun grup temsilcisi seçmesini isteyerek; temsilcilerin grup için birer
bitki örneği seçmelerini sağlar. Bunun sonrasında her grubun seçtiği bitkiyi
vejetatif üreme türlerinden hangisini kullanarak çoğaltabileceklerini sınıfın
uygun bir yerine asılan seçim panosuna isimlerini yazarak kararlaştırmala-
rını ister.
Çoğaltmak için gerekli deney düzeneğini hazırlayıp, bitki gelişimini gün gün
gözlemlemelerini ve elde ettikleri gözlem sonuçlarını gözlem formuna işle-
meleri gerektiğini belirtir.
Örnek gözlem formu aşağıdaki gibidir (İF1);
Tarih-Beklenen Mevcut Durum Beklenen Sonuç Mevcut Sonuç
Eylem
Tamamlandı Dosya
Devam ediyor Dosya
Başlatılmadı Dosya
181