Page 182 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 182
Biyoloji
12. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen deney merkezi tekniği ile grupların farklı vejetatif üreme deney-
leri tasarlamalarını ister. Her bir grup seçmiş olduğu bitkiyi üretmek için uy-
gun bir ortam hazırlar (FOÖD1). Öğretmen sınıfın bir köşesinde grupların
bitki üretimi için ihtiyaç duyacakları deney malzemelerinin olduğu bir köşe
hazırlar (İF2). Her bir grup, seçtikleri envanterdeki bitki örneğini vejetatif
üremeyle nasıl çoğaltacaklarına izledikleri videoda öğrendikleri bilgilerden
de yararlanarak araştırıp karar verirler. Kararlaştırdıkları vejetatif üretim bi-
çimine uygun deney akışına uygun sıralı iş bölümü yaparlar, sınıftaki deney
materyalleri arasından ihtiyaç duydukları malzemeleri seçerek deney düze-
neği hazırlarlar.
Daha sonra hazırladıkları düzenekteki bitki gelişimini gözlemlemek için bitki
gelişimine uygun koşulların sağlandığı sınıfın bir yerine bırakırlar. Yaptıkları
gözlemleri öğretmenin verdiği gözlem formuna işlerler (SF5).
Ardından öğretmen grup çalışması yapan öğrencilerden deneyden elde et-
tikleri sonuçların analizini yapmalarını, bu sonuçları eşeysiz üremenin diğer
çeşitlerini ve oluşan yeni bireylerin ata bireylerine fenotipik özelliklerinden
kaynaklanan genetik benzerliğini değerlendirerek açıklamalarını istediğini
söyler. Öğrenciler deneylerden elde ettikleri gözlem sonuçlarını birbirleriyle
paylaşırlar. Üretilen yeni bireylerin ata bireylerine olan fenotipik benzerlikle-
rini tespit ederek paylaşırlar. Bu süreçte öğrencilerin birbirlerini etkin şekilde
dinlemeleri, arkadaşlarının düşüncelerine saygı göstererek kendi düşüncele-
rini ifade etmeleri beklenir. Öğrenciler, grup etkileşimiyle bilgilerini karşılaş-
tırarak yorumlar ve özetler (ÜF1).
Değerlendirme Öğretmen bu benzerliğin bilimsel dayanaklarını açıklar ve öğrencilere dö-
nüt verir. Öğretmen vejetatif üremeyle ilgili yapılan etkinliklerden ve öğrenci
gözlemlerinden yola çıkarak diğer eşeysiz üreme çeşitlerinin neler olduğunu
tahtaya yazar ve ortak özelliklerini özetler ve dersi sonlandırır (SF6).
Öğretmen konuyla ilgili kontrol listesi hazırlar.
Örnek kontrol listesi aşağıdaki gibidir.
Adı ve Soyadı: Tarih:
Sınıfı:
No:
BELİRTİLEN ÖZELLİK EVET HAYIR
Vejetatif üreme ile kısa sürede fazla üretim yapılır.
Vejetatif yolla yeni bitki üretimi daha uzun sürede gerçek-
leşir.
Vejetatif üremeyle oluşan bitkiler arasında genetik açıdan
farklılıklar görülmez. (Mutasyon olmadığı düşünülecektir.)
Vejetatif üreme canlıların farklı ortam koşullarına uyum
günü artıran bir üreme biçimidir.
Vejetatif üreme ile bitkilerin sahip olduğu iyi özellikler ko-
runmuş olur.
Tohum yapma yeteneğini kaybetmiş olan muz, çekirdeksiz
üzüm gibi bitkilerin tarımsal üretimleri çoğunlukla vejeta-
tif üretim yöntemiyle yapılır.
182