Page 182 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 182

Biyoloji

        12. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                     Öğretmen deney merkezi tekniği ile grupların farklı vejetatif üreme deney-
                                     leri tasarlamalarını ister. Her bir grup seçmiş olduğu bitkiyi üretmek için uy-
                                     gun bir ortam hazırlar (FOÖD1). Öğretmen sınıfın bir köşesinde grupların
                                     bitki üretimi için ihtiyaç duyacakları deney malzemelerinin olduğu bir köşe
                                     hazırlar (İF2). Her bir grup,  seçtikleri envanterdeki bitki örneğini vejetatif
                                     üremeyle nasıl çoğaltacaklarına izledikleri videoda öğrendikleri bilgilerden
                                     de yararlanarak araştırıp karar verirler. Kararlaştırdıkları vejetatif üretim bi-
                                     çimine uygun deney akışına uygun sıralı iş bölümü yaparlar, sınıftaki deney
                                     materyalleri arasından ihtiyaç duydukları malzemeleri seçerek deney düze-
                                     neği hazırlarlar.
                                     Daha sonra hazırladıkları düzenekteki bitki gelişimini gözlemlemek için bitki
                                     gelişimine uygun koşulların sağlandığı sınıfın bir yerine bırakırlar. Yaptıkları
                                     gözlemleri öğretmenin verdiği gözlem formuna işlerler (SF5).

                                     Ardından öğretmen grup çalışması yapan öğrencilerden deneyden elde et-
                                     tikleri sonuçların analizini yapmalarını, bu sonuçları eşeysiz üremenin diğer
                                     çeşitlerini  ve  oluşan  yeni  bireylerin  ata  bireylerine  fenotipik  özelliklerinden
                                     kaynaklanan genetik benzerliğini değerlendirerek açıklamalarını istediğini
                                     söyler. Öğrenciler deneylerden elde ettikleri gözlem sonuçlarını birbirleriyle
                                     paylaşırlar. Üretilen yeni bireylerin ata bireylerine olan fenotipik benzerlikle-
                                     rini tespit ederek paylaşırlar. Bu süreçte öğrencilerin birbirlerini etkin şekilde
                                     dinlemeleri, arkadaşlarının düşüncelerine saygı göstererek kendi düşüncele-
                                     rini ifade etmeleri beklenir. Öğrenciler, grup etkileşimiyle bilgilerini karşılaş-
                                     tırarak yorumlar ve özetler (ÜF1).

         Değerlendirme               Öğretmen bu benzerliğin bilimsel dayanaklarını açıklar ve öğrencilere dö-
                                     nüt verir. Öğretmen vejetatif üremeyle ilgili yapılan etkinliklerden ve öğrenci
                                     gözlemlerinden yola çıkarak diğer eşeysiz üreme çeşitlerinin neler olduğunu
                                     tahtaya yazar ve ortak özelliklerini özetler ve dersi sonlandırır (SF6).

                                     Öğretmen konuyla ilgili kontrol listesi hazırlar.
                                     Örnek kontrol listesi aşağıdaki gibidir.


                                     Adı ve Soyadı:                                      Tarih:
                                     Sınıfı:
                                     No:
                                      BELİRTİLEN ÖZELLİK                                  EVET   HAYIR
                                      Vejetatif üreme ile kısa sürede fazla üretim yapılır.
                                      Vejetatif yolla yeni bitki üretimi daha uzun sürede gerçek-
                                      leşir.
                                      Vejetatif üremeyle oluşan bitkiler arasında genetik açıdan
                                      farklılıklar görülmez. (Mutasyon olmadığı düşünülecektir.)
                                      Vejetatif  üreme  canlıların  farklı  ortam  koşullarına  uyum
                                      günü artıran bir üreme biçimidir.
                                      Vejetatif üreme ile bitkilerin sahip olduğu iyi özellikler ko-
                                      runmuş olur.
                                      Tohum yapma yeteneğini kaybetmiş olan muz, çekirdeksiz
                                      üzüm gibi bitkilerin tarımsal üretimleri çoğunlukla vejeta-
                                      tif üretim yöntemiyle yapılır.

    182
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187