Page 187 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 187
Biyoloji
12. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Animasyon izletimi bittikten sonra aşağıda yer alan soruları tahtaya yazar.
- Üreme hücreleri hangi olaylarla oluşur?
- Vücut hücreleriyle, üreme hücrelerinin kromozom sayıları aynı mıdır?
- Üreme hücreleri neden, nerede ve ne zaman oluşur?
Öğrencilerden gelen cevaplarla bir zihin haritası oluşturulur. Öğrencilerden
alınan cevaplara öğretmen tarafından gerekli dönütler verilir. Varsa yanlış-
lar düzeltilip konu ile ilgili bilgiler tekrar edilir. Böylece öğrencilerin konuya
ilişkin ön bilgileri hatırlatılır ve ilgileri çekilir (SF1).
Öğretmen sınıfı rastlantısal olarak iki gruba ayırır. Dersin bu aşamasında
kavram bilmecesi oynayacaklarını söyler (SF2). Bu gruplardaki üyelere üre-
me hücrelerine ait kavramların yer aldığı kavram bilmecesi kartları dağıtılır
(İF1).
Kavram bilmecesi kartlarında üreme hücrelerinin (erkek ve dişi üreme hüc-
releri) oluşum sürecine ilişkin benzerlikler (mayoz içermesi, genetik çeşitlilik
sağlaması, kromozom sayısının yarıya düşmesi vb.) ile farklılıkların (sürecin
başlangıcı ve sıklığı, hücre sayısı, oluşum hızı vb.) ve yapılarına ilişkin benzer-
likler (hücre zarı, hücresel yapılar, kromozom sayıları, genetik materyal vb.)
ile farklılıkların (hücre büyüklükleri, sitoplazma miktarları, organel çeşitleri,
hareketlilikleri vb.) yer aldığı kavramlar bulunur.
Uygulama Aşamaları Örnek kartlar aşağıdaki gibidir;
Sperma- Yumurta Sperm
Oragenez togenez hücresi hücresi Mayoz Mitoz
Dişi Erkek Mayoz Mayoz Kromozom Kromozom
Bebek Baba Rahim Testis Kalıtım Yara
Anne Mayoz Yumurtalık Hareketli Gen Büyüme
Üreme Kuyruk Büyük Baş-Kuyruk Krossing-over Bölünme
Gruplar kimlerin kartlardaki kavramları anlatacağına karar verir. Oyuncular,
kutu içerisinden bir tane kart çeker ve gruplarına dönerek seçtikleri konunun
ne olduğunu grup arkadaşlarına oyunun kurallarına uyarak anlatır (ÜF1).
Oyun bittikten sonra tüm grup üyeleri konuyu farklı kaynaklardan, ders ki-
taplarından araştırırlar (SF3). Hem anlatanlar hem de dinleyenler eksiklerini
tamamlarlar. Süreç sonunda gruplar ortaklaşa bir sunum metni hazırlarlar.
Çalışma tamamlandığında sunum aşamasına geçerler (ÜF2).
Sunum aşamasında daha önce seçilen öğrencilerden biri oogenez konusunu,
diğeri ise spermatogenez konusunu akranlarına anlatır.
Sunu yapma aşağıdaki maddeler doğrultusunda öğretmen tarafından “mü-
kemmel, iyi, orta ve geliştirilmesi gerekli “ şeklinde değerlendirilir.
187