Page 187 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 187

Biyoloji

                                        12. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI




                                     Animasyon izletimi bittikten sonra aşağıda yer alan soruları tahtaya yazar.
                                     - Üreme hücreleri hangi olaylarla oluşur?
                                     - Vücut hücreleriyle, üreme hücrelerinin kromozom sayıları aynı mıdır?

                                     - Üreme hücreleri neden, nerede ve ne zaman oluşur?
                                     Öğrencilerden gelen cevaplarla bir zihin haritası oluşturulur. Öğrencilerden
                                     alınan cevaplara öğretmen tarafından gerekli dönütler verilir. Varsa yanlış-
                                     lar düzeltilip konu ile ilgili bilgiler tekrar edilir. Böylece öğrencilerin konuya
                                     ilişkin ön bilgileri hatırlatılır ve ilgileri çekilir (SF1).
                                     Öğretmen  sınıfı  rastlantısal  olarak  iki  gruba  ayırır.  Dersin  bu  aşamasında
                                     kavram bilmecesi oynayacaklarını söyler (SF2).  Bu gruplardaki üyelere üre-
                                     me hücrelerine ait kavramların yer aldığı kavram bilmecesi kartları dağıtılır
                                     (İF1).
                                     Kavram bilmecesi kartlarında üreme hücrelerinin (erkek ve dişi üreme hüc-
                                     releri) oluşum sürecine ilişkin benzerlikler (mayoz içermesi, genetik çeşitlilik
                                     sağlaması, kromozom sayısının yarıya düşmesi vb.) ile farklılıkların (sürecin
                                     başlangıcı ve sıklığı, hücre sayısı, oluşum hızı vb.) ve yapılarına ilişkin benzer-
                                     likler (hücre zarı, hücresel yapılar, kromozom sayıları, genetik materyal vb.)
                                     ile farklılıkların (hücre büyüklükleri, sitoplazma miktarları, organel çeşitleri,
                                     hareketlilikleri vb.) yer aldığı kavramlar bulunur.

         Uygulama Aşamaları          Örnek kartlar aşağıdaki gibidir;

                                                Sperma-  Yumurta    Sperm
                                      Oragenez  togenez  hücresi    hücresi     Mayoz        Mitoz

                                      Dişi      Erkek    Mayoz      Mayoz       Kromozom     Kromozom
                                      Bebek     Baba     Rahim      Testis      Kalıtım      Yara
                                      Anne      Mayoz    Yumurtalık  Hareketli  Gen          Büyüme

                                      Üreme     Kuyruk   Büyük      Baş-Kuyruk  Krossing-over  Bölünme
                                     Gruplar kimlerin kartlardaki kavramları anlatacağına karar verir. Oyuncular,

                                     kutu içerisinden bir tane kart çeker ve gruplarına dönerek seçtikleri konunun
                                     ne olduğunu grup arkadaşlarına oyunun kurallarına uyarak anlatır (ÜF1).

                                     Oyun bittikten sonra tüm grup üyeleri konuyu farklı kaynaklardan, ders ki-
                                     taplarından araştırırlar (SF3). Hem anlatanlar hem de dinleyenler eksiklerini
                                     tamamlarlar. Süreç sonunda gruplar ortaklaşa bir sunum metni hazırlarlar.
                                     Çalışma tamamlandığında sunum aşamasına geçerler (ÜF2).
                                     Sunum aşamasında daha önce seçilen öğrencilerden biri oogenez konusunu,
                                     diğeri ise spermatogenez konusunu akranlarına anlatır.
                                     Sunu yapma aşağıdaki maddeler doğrultusunda öğretmen tarafından “mü-
                                     kemmel, iyi, orta ve geliştirilmesi gerekli “ şeklinde değerlendirilir.







                                                                                                         187
   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192