Page 177 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 177
Biyoloji
12. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Böylece iki grubun son temsilcileri de aynı işlemi gerçekleştirince toplanılan
daire alanlarında sayım yapılır. Daire içlerinde eşit sayıda kromozomu temsil
eden öğrenci olması beklenirken bir grupta fazla diğer grupta az öğrenci ol-
duğu anlaşılır. Böylece gruplarda eksiklik veya fazlalığın görülmesi sağlanır.
Bu etkinliği sonunda, kromozomlarda ayrılmama olayının gerçek hayatta
bazı hastalıklara yol açabileceği bilgisi paylaşılarak öğrencilerden araştırma
Uygulama Aşamaları köşesini kullanarak bu konu hakkında araştırma yapmaları istenir. Öğren-
cilerden elde ettikleri bilgileri bir bilgi kartı üzerinde paylaşmaları beklenir
(ÜF3). Öğrencilerden oluşturdukları bilgi kartlarını sınıfta birbirleriyle pay-
laşmaları istenir. Paylaşımların ardından öğrencilere bu hastalıklara sahip
olanlara karşı duyarlı olmanın, insanları farklılıklarıyla kabul edip onlara şef-
kat ve anlayışla yaklaşmanın gerekliliği vurgulanarak öğrencilere duyarlılık
ve sevgi değerleri kazandırılır.
Öğretmen oyun bitiminde tahtaya kavram harita yapımına öncülük edecek
kromozom takımlarının (ayrılmış ve ayrılmamış durumlarını içeren) insana ait
kromozomların konum, yapı ve şekillerini ayrıntılı olarak çizer (İF3). Kromo-
zom ayrıntılarına hâkim olup olmadıklarını sorar. Varsa soruları yanıtlar ve
daire içinde bulunan öğrencilerden kromozom haritası oluşturmalarını ister
Değerlendirme
(ÜF4). Bunun için renkli kartonlar, yapıştırıcı, oyun hamuru gibi malzemeler
kullanılabilir. Grup lideri seçilerek bu öğrenciler liderliğinde ayrılmış ve ay-
rılmamış kromozomları gösteren haritalar hazırlanmaya başlanır. Haritanın
hazırlanması sırasında öğretmen rehberlik yapar. Harita tamamlandığında
sınıfın uygun bir yerinde sergilenir.
Öğrenme için Evrensel Tasarım İlkeleri
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluş-
turma
• Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alterna-
tif ölçme ve değerlendirme biçimleri vb.)
• Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı,
görsel vb.)
Kullanılan Evrensel Tasarım
Ögeleri • Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (dijital kopyalar, etki-
leşimli tahta, interaktif uygulamalar vb.)
• Öğrenme materyallerinin öğrenci ihtiyaçlarına göre kabartma harflerle/
puntosu büyük harflerle/zıtlıklar oluşturma/sesli betimlemeler şeklinde
hazırlanmaları
• Bireysel çalışma yapacak öğrenciler için sessiz ortam seçenekleri sunma
• Öğrencilere rahatlıkla erişebilecekleri pano/kart/tablolar sunma
• Sınıflardaki öğrencilerin etkileşimli tahta/ekran okuyucu/tablete ulaşımını
sağlama
177