Page 177 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 177

Biyoloji

                                        12. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI




                                     Böylece iki grubun son temsilcileri de aynı işlemi gerçekleştirince toplanılan
                                     daire alanlarında sayım yapılır. Daire içlerinde eşit sayıda kromozomu temsil
                                     eden öğrenci olması beklenirken bir grupta fazla diğer grupta az öğrenci ol-
                                     duğu anlaşılır. Böylece gruplarda eksiklik veya fazlalığın görülmesi sağlanır.
                                     Bu  etkinliği  sonunda,  kromozomlarda  ayrılmama  olayının  gerçek  hayatta
                                     bazı hastalıklara yol açabileceği bilgisi paylaşılarak öğrencilerden araştırma
         Uygulama Aşamaları          köşesini kullanarak bu konu hakkında araştırma yapmaları istenir. Öğren-
                                     cilerden elde ettikleri bilgileri bir bilgi kartı üzerinde paylaşmaları beklenir
                                     (ÜF3). Öğrencilerden oluşturdukları bilgi kartlarını sınıfta birbirleriyle pay-
                                     laşmaları  istenir.  Paylaşımların  ardından  öğrencilere  bu  hastalıklara  sahip
                                     olanlara karşı duyarlı olmanın, insanları farklılıklarıyla kabul edip onlara şef-
                                     kat ve anlayışla yaklaşmanın gerekliliği vurgulanarak öğrencilere duyarlılık
                                     ve sevgi değerleri kazandırılır.



                                     Öğretmen oyun bitiminde tahtaya kavram harita yapımına öncülük edecek
                                     kromozom takımlarının (ayrılmış ve ayrılmamış durumlarını içeren) insana ait
                                     kromozomların konum, yapı ve şekillerini ayrıntılı olarak çizer (İF3). Kromo-
                                     zom ayrıntılarına hâkim olup olmadıklarını sorar. Varsa soruları yanıtlar ve
                                     daire içinde bulunan öğrencilerden kromozom haritası oluşturmalarını ister
         Değerlendirme
                                     (ÜF4). Bunun için renkli kartonlar, yapıştırıcı, oyun hamuru gibi malzemeler
                                     kullanılabilir. Grup lideri seçilerek bu öğrenciler liderliğinde ayrılmış ve ay-
                                     rılmamış kromozomları gösteren haritalar hazırlanmaya başlanır. Haritanın
                                     hazırlanması sırasında öğretmen rehberlik yapar. Harita tamamlandığında
                                     sınıfın uygun bir yerinde sergilenir.


                                     Öğrenme için Evrensel Tasarım İlkeleri
                                        • Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluş-
                                       turma
                                        • Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alterna-
                                       tif ölçme ve değerlendirme biçimleri vb.)
                                        • Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı,
                                       görsel vb.)
         Kullanılan Evrensel Tasarım
         Ögeleri                        • Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (dijital kopyalar, etki-
                                       leşimli tahta, interaktif uygulamalar vb.)
                                        • Öğrenme materyallerinin öğrenci ihtiyaçlarına göre kabartma harflerle/
                                       puntosu  büyük  harflerle/zıtlıklar  oluşturma/sesli  betimlemeler  şeklinde
                                       hazırlanmaları

                                        • Bireysel çalışma yapacak öğrenciler için sessiz ortam seçenekleri sunma
                                        • Öğrencilere rahatlıkla erişebilecekleri pano/kart/tablolar sunma

                                        • Sınıflardaki öğrencilerin etkileşimli tahta/ekran okuyucu/tablete ulaşımını
                                       sağlama





                                                                                                         177
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182