Page 24 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 24
Biyoloji
9. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Derse elinde bir büyüteçle giren öğretmen tarafından “büyüteçle hangi nes-
neleri gözlemleyebiliriz? bakterileri büyüteçle gözlemleyebilir miyiz?” vb.
sorularla öğrencilerin dikkati çekilir. Öğrencilerle bilim tarihi ve bilimsel ge-
lişmelerin önemi ile ilgili kısa bir sohbet yapıldıktan sonra bu derste biyolo-
ji biliminde mikroskobun keşfi ve geliştirilmesi sürecine katkı sağlamış bilim
insanlarını ve çalışmalarını öğrenecekleri bilgisi öğrencilerle paylaşılır (SF1).
Mikroskobun gelişim sürecinde rolü olan bilim insanları;
• 1665 yılında Robert Hooke,
• 1673 yılında Anton van Leeuwenhoek,
• 1828 yılında Robert Brown,
• 1838 yılında Matthias Schleiden,
• 1839 yılında Theodor Schwann,
• 1858 yılında Rudolf Wirchow şeklindedir.
Ardından öğrencilere bu bilim insanlarına ait mikroskopların birer modelini
yapacaklarını, bunun için de öğrenme merkezi tekniğini kullanacaklarını
söyler.
Bunun için sınıfın dört köşesinde dört ayrı öğrenme merkezi oluşturulur
(FÖOD1).
Birinci köşe araştırma ve öğrenme merkezi, ikinci köşe alternatif düşünceler
Uygulama Aşamaları merkezi, üçüncü köşe proje merkezi, dördüncü köşe sunuş merkezi şeklinde
oluşturulur.
• Birinci merkezde bilgisayar, ders kitabı, bilimsel dergiler, bilim ansiklope-
disi gibi yazılı, dijital ve görsel kaynaklar,
• İkinci merkezde zıt fikir ve bilgilere dair yazılı, dijital ve görsel kaynaklar,
• Üçüncü merkezde model oluşturmak için gerekli kâğıt, kalem, makas, ya-
pıştırıcı gibi malzemeler,
• Dördüncü merkezde ise oyuncak mikrofon, kamera, bilgisayar, kayıt ciha-
zı, fotoğraf makinesi gibi malzemeler bulundurulur (İF1).
Öğrenme merkezlerinin hazırlanma aşaması bittikten sonra öğrenciler 6
farklı bilim insanı ve onlara ait mikroskop modelini çalışmak üzere 6 gruba
ayrılır (SF2). Gruplara hangi bilim insanını araştıracaklarını belirlemek için
kura çektirilir (SF3). Kura çekme tamamlandığında her grup sırayla öğren-
me merkezlerini dolaşır. Öğrenciler sırayla merkezlerde çalışırlar. Süreç so-
nunda 6 farklı bilim insanına ait 6 farklı mikroskop modelinin prototipi veya
görseli öğrenciler tarafından geliştirilir (ÜF1).
Modeller veya görseller geliştirildikten sonra öğrencilere mikroskobun keşif
ve gelişimini açıklayan bir zaman tüneli hazırlayacakları belirtilir (SF4).
Bu kısımda öğretmen tebeşirle yere bir tünel çizer. Çizilen tünele bilim insan-
ları için duraklar belirlenir. Burada kronolojik sıra gözetilecektir:
24