Page 25 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 25
Biyoloji
9. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
• 1665 yılı olan noktaya Robert Hooke,
• 1673 yılı olan noktaya Anton van Leeuwenhoek,
• 1828 yılı olan noktaya Robert Brown,
• 1838 yılı olan noktaya Matthias Schleiden,
• 1839 yılı olan noktaya Theodor Schwann,
• 1858 yılı olan noktaya Rudolf Wirchow durağı oluşturulur (İF2).
Bu aşamada gruplardan kendi içinde grubunun modelini geliştirdiği bilim in-
sanını canlandırmak üzere gönüllü birer öğrenci belirlemeleri ve belirlenen
öğrencilerin kostümlerini giymeleri istenir. Her bir gruptan canlandırılacak
bilim insanının yaptığı çalışma veya çalışmaların neler olduğunu, tasarladığı
mikroskop modelinin ayrıntılarının neler olduğunu, neyi gözlemlediğini ve ne
gibi sonuçlar elde ettiğini anlatan birinci kişili anlatım kullanarak bir sunum
metni hazırlamaları ve seçilen öğrencinin ilgili bilim insanını bu metni takip
ederek canlandırması istenir (ÜF2).
Öğrencilere bu tüneli başlangıçtan bitişe kadar hep birlikte yürüyecekleri du-
raklarda duracakları ve bu esnada bilim insanı rolündeki öğrencinin sunum
yapacağı, diğerlerinin sunum esnasında defterlerine edindikleri bilgileri yaz-
maları gerektiği, sunum sonrasında da varsa sorularını roldeki öğrencilere
sorabilecekleri açıklanır.
Öğretmen ve öğrenciler hep birlikte yürümeye başlarlar.
Uygulama Aşamaları
Tünelin başında mikroskobun keşif sürecine ilk kez katkıda bulunan bilim in-
sanı rolündeki öğrenci sunumunu yapar ve varsa arkadaşlarının ek sorularını
yanıtlar. Diğer öğrenciler bu sırada edindikleri bilgileri defterlerine kayde-
der. Sunum sırasında öğretmen rehberlik yapar, eksik ya da hatalı bilgileri
düzeltir (SF5).
Bu şekilde kronolojik sırayla tüneldeki tüm duraklar ziyaret edilir ve bu durum
tünel sonuna kadar devam eder.
Öğrenciler sonuç olarak tünelin son noktasına kadar gelerek mikroskobun
keşif süreciyle ilgili çalışmalar yapan bilim insanları hakkında bilgiler edinir.
Tüm sınıf tüneli tamamladıktan sonra bu kez bilim insanı rolündeki öğrenciler
de birbirlerine sunum yaparlar böylece herkes faydalanmış olur.
Dersin bu aşamasında öğretmen tünel hazırlığında bilim insanı rolüne gir-
memiş fakat istekli olan diğer öğrencilere de fırsat vermek adına sınıfın orta-
sında tüm öğrencilerin çember olmasını sağlar (FÖOD2), çemberin ortasına
boş bir sandalye konur ve öğrencilere “Başka bilim insanı rolüne bürünmek
isteyen var mı?” diye sorar.
Gönüllü olan öğrenci sandalyeye oturur ve etrafındaki öğrencilere “Ben ki-
mim?, Ne yaptım?, Neyi inceledim?, Ne buldum?” gibi sorular sorar ve etra-
fındaki öğrencilerin cevap vermesini ister. Gönüllü öğrenci çıkmazsa ve ihti-
yaç olduğunu düşünüyorsa bu rolü öğretmen de üstlenebilir. Tüm gönüllüler
bitinceye kadar bu durum devam eder. Öğretmenin rehberlik rolü burada da
devam eder (SF6).
25