Page 106 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 106

Felsefe

        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               ön bilgi edinmeleri için konuyla ilgili hazırladığı kısa bir sunumla açılışı yapar (SF2).
                               Öğrencilerden,  evde  inceledikleri  metinler  hakkında  kısa  bir  geri  bildirim  almak
                               amacıyla soru cevap yöntemini kullanır. Birkaç kişiye söz vererek sorularını sorar ve
                               cevaplarını teyit eder.
                               Okuma Çemberleri Aşaması

                               Öğretmen, öğrencilerine, filozofların metinlerini derinlemesine anlayıp tartışmala-
                               rı amacıyla okuma çemberleri tekniğini kullanacağını ve bu tekniğin nasıl uygula-
                               nacağını aktarır.
                               Öğretmen, öğrencilere almak istediği rollere göre, tercihen 3 kişilik, küçük gruplara
                               ayırır ve her grupta bazı rollerin (özetleyici, soru sorucu, yorumlayıcı vb. ) belirlen-
                               mesini sağlar (FÖOD1). Öğretmen daha önceden hazırlamış olduğu konu ile ala-
                               kalı metinleri gruplara dağıtır.
                               Öğretmen roller ve o rollere ait görevleri açıklar.

                                 •  Özetleyici: Metnin ana fikrini ve önemli noktalarını açıklar.
                                 •  Soru Sorucu: Metinle ilgili soru oluşturur ve sorularıyla tartışmayı yönlendirir.
                                 •  Yorumlayıcı: Metnin içeriğine dair kendi düşüncelerini ve eleştirilerini sunar.

                               Gruplar ve metinler belirlendikten sonra öğretmen, her grubun kendi metnini oku-
                               masını ve rollerini gerçekleştirmelerini sağlar. Gruplar kendi içlerinde metinlerine
                               yönelik tartışmalarını gerçekleştirirler. Metinlerine yönelik ana noktaları not eder-
                               ler (İF2, SF3). Her grup bu etkinliği gerçekleştirdiğinde, seçilen grup sözcüsü alınan
                               notları sırasıyla sınıfa sözel olarak sunar. Öğretmen geri bildirim verir.
                               Aşağıdaki metinler öneri niteliğinde hazırlanmış metinlerdir. Öğretmen ilgili filozof-
                               lara dair metinlerin, okul ve öğrenci seviyesine ve durumuna göre içeriğini daraltıp
                               genişletebilir, yeniden yapılandırabilir (İF3).
                               Filozoflardan Metin Örnekleri:
                               Augustinus

                               Saint Augustinus, inanç ile akıl arasında bir denge kurmayı amaçlar. O, inanmanın
                               ve anlamanın birbirini tamamladığını savunur. Ona göre "İnanmak anlamaya gi-
                               den yoldur." ve gerçek bilgiye ulaşmanın yolu inançtan geçer. İnanç, aklın kılavuzu-
                               dur; akıl ise inancı derinleştirir ve güçlendirir.
                               Yusuf Has Hacib
                               Yusuf Has Hacib, Kutadgu Bilig adlı eserinde akıl ve inanç ilişkisine dair düşünce-
                               lerini işlemiştir. Ona göre, akıl Tanrı'nın insana verdiği en büyük bağışlardan biri-
                               dir. Ancak akıl, inançla birleştiğinde gerçek bilgi kazanılabilir. Akıldan daha önemli
                               olan ilahî bilgiye ulaşma çabasıdır.  Akıl insanı doğru yola, inanç ise bu yolda sebat
                               etmeye yönlendirir. Böylece, insan hem bu dünyada hem de öteki dünyada mutlu-
                               luğa ulaşabilir.

                               "Akıl Tanrı'nın insana en büyük lütfudur; inanç ise insanın akıl ile bulduğu yolun ışığıdır."
                               Hacı Bektaş Veli

                               Hacı Bektaş Veli, akıl ve gönül birlikteliğini savunan bir yaklaşıma sahiptir. Ona göre,




    106
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111