Page 107 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 107
Felsefe
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
akıl ve gönül bir arada işlediğinde insan gerçek bilgiye ve hakikate ulaşabilir. İnanç,
gönülden gelir ve akıl bu inancı anlamaya ve yorumlamaya yardımcı olur. Hacı
Bektaş Veli'nin öğretisi, sevgi, hoşgörü ve insan sevgisi üzerine kurulmuştur; bu de-
ğerler akılla olduğu kadar gönülle de bağlantılıdır.
"Akıl ve gönül bir arada olmalıdır, çünkü gerçek bilgelik buradan doğar."
Yunus Emre
Yunus Emre, inanç ve akıl arasındaki ilişkiyi şiirlerinde işlemiş ve tasavvufi bir ba-
kış açısı sunmuştur. Akıl, onun şiirlerinde genellikle dünya işleriyle, inanç ise manevi
ve ilahî aşk ile ilişkilendirilir. Yunus Emre'ye göre akıl yol gösterici olabilir fakat asıl
önemli olan gönülde hissettiğimiz inanç ve sevgidir. "aşk" ve "sevgi" kavramları onun
için, inancın en yüksek formunu temsil eder.
"Aklın yolu birdir derler, fakat gönül yolu da bir o kadar önemlidir çünkü inanç gö-
nülden gelir."
2. DERS
Bölüm 1: Zihin Haritalama
Öğretmen, bir önceki derste yaptıkları çalışmaları kısaca hatırlatarak ikinci dersi
başlatır. Öğrencilerine, filozofların akıl ve inançla ilgili bir önceki ders yaptıkları su-
num ve tartışmalarla olgunlaşmış görüşlerini ve bu görüşlerin birbirleriyle olan iliş-
kilerini görselleştirme ve organize etme çalışması yapacaklarını söyler. Bunun için
de zihin haritalama tekniğini kullanacaklarını belirtip bu tekniği çocuklara tanıtır.
Öğretmen önceki derste oluşturulan gruplardan, filozofların akıl ve inanç ilişkisine
yönelik görüşleri ve bu görüşlerin birbirleriyle olan ilişkileri hakkında zihin haritası
oluşturmasını ister.
Öğretmen, örnek olarak aşağıdaki adımları anlatarak tahtaya bir zihin haritası çizer.
1. Öğretmen büyük bir poster kâğıdı ile tahtaya örnek bir zihin haritası çizer.
2. Bu zihin haritasının merkezinde "Akıl ve İnanç İlişkisi" yazar ve merkezden dış
tarafa doğru her bir filozof için kollar uzatır. Her kola akıl-inanç konusunda ön
plana çıkmış olan filozofların isimlerini yazar.
3. Her filozofun görüşlerini, bu kollara yazarak görüşlerin alt kollarını oluşturulur.
4. Son olarak benzer ve farklı düşünceleri renkli kalemlerle işaretleyerek belirgin-
leştirir.
Bölüm 2: Tartışma ve Değerlendirme
Gruplar bir önceki derste seçtikleri filozofların akıl ve inançla ilgili görüşlerinin
birbirleriyle olan ilişkilerini anlatan zihin haritalarını oluştururken öğretmen yine
gruplara rehberlik eder ve haritalar bitince tartışma aşamasına geçtiklerini sınıfa
Değerlendirme
duyurur.
Öğrencilerin rasyonellik, irrasyonellik ve akıl-gönül ilişkisi bağlamında görüş ve ar-
gümanları tartışmaları için onlara aşağıda örneklendirilmiş soruları ya da benzer-
lerini yöneltir. Her soruyu öğrenciler artık bireysel olarak cevaplayacaktır (ÜF2).
107