Page 107 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 107

Felsefe

                                        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               akıl ve gönül bir arada işlediğinde insan gerçek bilgiye ve hakikate ulaşabilir. İnanç,
                               gönülden  gelir  ve  akıl  bu  inancı  anlamaya  ve  yorumlamaya  yardımcı  olur.  Hacı
                               Bektaş Veli'nin öğretisi, sevgi, hoşgörü ve insan sevgisi üzerine kurulmuştur; bu de-
                               ğerler akılla olduğu kadar gönülle de bağlantılıdır.
                               "Akıl ve gönül bir arada olmalıdır, çünkü gerçek bilgelik buradan doğar."

                               Yunus Emre
                               Yunus Emre, inanç ve akıl arasındaki ilişkiyi şiirlerinde işlemiş ve tasavvufi bir ba-
                               kış açısı sunmuştur. Akıl, onun şiirlerinde genellikle dünya işleriyle, inanç ise manevi
                               ve ilahî aşk ile ilişkilendirilir. Yunus Emre'ye göre akıl yol gösterici olabilir fakat asıl
                               önemli olan gönülde hissettiğimiz inanç ve sevgidir. "aşk" ve "sevgi" kavramları onun
                               için, inancın en yüksek formunu temsil eder.

                               "Aklın yolu birdir derler, fakat gönül yolu da bir o kadar önemlidir çünkü inanç gö-
                               nülden gelir."



                               2. DERS
                               Bölüm 1: Zihin Haritalama

                               Öğretmen, bir önceki derste yaptıkları çalışmaları kısaca hatırlatarak ikinci dersi
                               başlatır. Öğrencilerine, filozofların akıl ve inançla ilgili bir önceki ders yaptıkları su-
                               num ve tartışmalarla olgunlaşmış görüşlerini ve bu görüşlerin birbirleriyle olan iliş-
                               kilerini görselleştirme ve organize etme çalışması yapacaklarını söyler. Bunun için
                               de zihin haritalama tekniğini kullanacaklarını belirtip bu tekniği çocuklara tanıtır.
                               Öğretmen önceki derste oluşturulan gruplardan, filozofların akıl ve inanç ilişkisine
                               yönelik görüşleri ve bu görüşlerin birbirleriyle olan ilişkileri hakkında zihin haritası
                               oluşturmasını ister.
                               Öğretmen, örnek olarak aşağıdaki adımları anlatarak tahtaya bir zihin haritası çizer.

                                 1. Öğretmen büyük bir poster kâğıdı ile tahtaya örnek bir zihin haritası çizer.
                                 2. Bu zihin haritasının merkezinde "Akıl ve İnanç İlişkisi" yazar ve merkezden dış
                                   tarafa doğru her bir filozof için kollar uzatır. Her kola akıl-inanç konusunda ön
                                   plana çıkmış olan filozofların isimlerini yazar.

                                 3. Her filozofun görüşlerini, bu kollara yazarak görüşlerin alt kollarını oluşturulur.
                                 4. Son olarak benzer ve farklı düşünceleri renkli kalemlerle işaretleyerek belirgin-
                                   leştirir.
                               Bölüm 2: Tartışma ve Değerlendirme
                               Gruplar  bir  önceki  derste  seçtikleri  filozofların  akıl  ve  inançla  ilgili  görüşlerinin
                               birbirleriyle  olan  ilişkilerini  anlatan  zihin  haritalarını  oluştururken  öğretmen  yine
                               gruplara rehberlik eder ve haritalar bitince tartışma aşamasına geçtiklerini sınıfa
         Değerlendirme
                               duyurur.
                               Öğrencilerin rasyonellik, irrasyonellik ve akıl-gönül ilişkisi bağlamında görüş ve ar-
                               gümanları tartışmaları için onlara aşağıda örneklendirilmiş soruları ya da benzer-
                               lerini yöneltir. Her soruyu öğrenciler artık bireysel olarak cevaplayacaktır (ÜF2).





                                                                                                         107
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112