Page 112 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 112
Felsefe
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ramlar üzerine birlikte çalışma yaparlar (SF3). Öğrenciler ellerindeki materyaller-
den de faydalanarak 25-30 dakika süreyle hazırlıklarını sürdürür. Öğretmen öğ-
rencilerden sunumlarını yazılı bir şekilde hazırlamalarını ister (SF4).
Rasyoneller: Akıl-inancın uyumlu olduğunu ve birlikte çalıştığını savunanlar.
1. Augustinus, "İtiraflar"
"İnanmak için anlıyorum" ifadesi ve inancın aklı nasıl aydınlattığına dair bölüm-
ler.
2. Mevlana, "Mesnevi"
Akıl ve aşk arasındaki ilişkiyi ele alan hikâyeler, metaforlar. Aklın ve aşkın uyu-
munu anlatan birkaç hikâye.
3. Aşık Paşa, "Garibname"
Akıl ve inancın uyumuna dair düşünceler. Ahlak ve erdem üzerine akıl-inanç iliş-
kisini vurgulayan bölümler.
İrrasyoneller: Akıl-inancın çatıştığını veya inancın akıl ötesi olduğunu savunanlar.
1. Tertullianus, "Apolojya"
"İnanıyorum çünkü saçma." ifadesiyle ünlüdür. Hristiyan inançlarının akıl dışı
görünse bile doğru olduğuna dair savunmalar olan bölümler.
2. Gazali, "İhya-u Ulumuddin"
Akıl ve vahiy arasındaki ilişkiyi ele alan bölümler, özellikle tasavvufun ve mistik
tecrübelerin aklı nasıl aştığına dair düşünceler.
3. Soren Kierkegaard, "Korku ve Titreme"
"İman atlayışı" kavramını ve inancın akıl ötesi doğasını ele alan bölümler.
Akıl-Gönül İlişkisi Kuranlar: Akıl ve inanç arasında bir denge kurmaya çalışan veya
akıl ile gönül arasında bir ilişki kuranlar.
1. Fârâbî, "El-Medinetü’l Fâzıla"
Fârâbî, akıl ve vahiy arasındaki uyumu, filozofların ve peygamberlerin aynı ha-
kikati farklı yollarla ifade ettiğine dair bölümler.
2. Yusuf Has Hacip, "Kutadgu Bilig"
Aklın rehberliği ve dini prensiplerin uyumu üzerine düşünceler. Ahlak ve erdem
üzerine akıl-inanç ilişkisini vurgulayan bölümler.
3. Hacı Bektaş Veli, "Makalat"
Akıl-inancın dengesi üzerine düşünceler. Akıl ve ilahi aşkın uyumunu anlatan
bölümler.
Tartışmanın yöntemi: Öğretmen tartışma kurallarını yazılı olarak tüm öğrenciler-
le paylaşır (SF5). Tartışma kuralları olarak süreç boyunca boyunca tüm grubun/
öğrencinin kendini ifade etmesi, karşısındakinin sözünü kesmeden dinlemesi, kar-
şılıklı olarak fikir alışverişinde bulunması, anlamadığı noktaları söz alarak sorması,
birbirlerinin düşüncelerini nesnel olarak değerlendirmeye çalışması ve övünmekten
kaçınılması gibi maddeler yer alabilir (İF3). Öğretmen vermiş olduğu yazılı kuralla-
112